תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

משמעות החלום בפסיכולוגיה

משמעות החלום בפסיכולוגיה

צוות בטיפולנט

חלומות

חלומות הם אחת התופעות הפסיכולוגיות-ביולוגיות המסקרנות והאניגמטיות ביותר: תרבויות עתיקות רותקו אל החלומות והקדישו מאמצים רבים להבנתם, פרויד השתמש בחלומות כאבן יסוד בתיאוריה הפסיכואנליטית שפיתח ועד היום עוסקים חוקרים מתחומי פסיכולוגיה ונוירולוגיה בניסיון לפענח את סודות החלום. בכתבה זו נציע התבוננות מקיפה על משמעויות החלום, על פירוש חלומות ועל הדרך לפענוח חלומות בנושאים שכיחים.

חלומות ומאפייניהם

חלומות הם תופעה אוניברסלית ובעלת מספר מאפיינים דומיננטיים (אבן, 2000):
בלבול וחוסר התמצאות: חלומות מאופיינים פעמים רבות בבלבול בתחושת הזמן והמקום. זאת, ככל הנראה, עקב הירידה בפעילות האונה הקדמית האחראית על תפיסת הזמן. כמו כן, אופייני בלבול בתפיסת דמויות החלום השונות אשר נחלמות כבלתי יציבות וכמערבות מאפיינים של אנשים שונים ("הייתי עם אח שלי, אבל פתאום זה היה המפקד שלי מהצבא..."; זה היה בעלי אבל הוא לא נראה כמוהו"). יש המסבירים פגיעה זו בתפיסת הדמויות בחלום כתופעה נוירולוגית ויש הרואים בה תוצר של מנגנון הגנה פסיכולוגי המכונה עיבוי (הרחבה בהמשך).

תפיסה הזייתית: חלומות הם למעשה הזיות חושיות - מצב בו אנו תופסים גירויים אשר אינם קיימים במציאות. "הזיות אלו" הן בדרך כלל ויזואליות, בחלק מהמקרים שמיעתיות ובמקרים נדירים יותר כוללות גם תפיסות חושיות נוספות כריח וטעם.

רפיון אסוציאטיבי: בעוד שבעירות המחשבות שלנו סדירות וקוהרנטיות פחות או יותר, חלומות מאופיינים ברפיון אסוציאטיבי: ההתרחשות והדמויות בלתי יציבים ומשתנים, לעיתים ללא כל חוט מקשר ברור. הסבר נוירולוגי לתופעה זו מצביע על הירידה ביעילות המרכזים המוחיים האחראים על לוגיקת החשיבה, אך הסבר פסיכולוגי יתמקד בפעילות הלא מודעת המקנה משמעות לרצף האסוציאטיבי הנראה חסר פשר ממבט ראשון.

שכחה: על אף שכל אדם חולם מספר חלומות בכל לילה, בדרך כלל רב החלומות או לפחות חלקם ישכחו ולא יגיעו לתודעתנו.

ירידה בתובנה ובשיפוט: התעלמות מחוקי המציאות ופגיעה ביכולות השיפוט והבקרה המאפיינים את החולם בעת הערות.

העצמה רגשית: רגשות בסיסיים, ובפרט פחד וכעס, נוטים להתעורר בחלום בעוצמה גבוהה במיוחד.

פגיעה קוגניטיבית: היכולות הקוגניטיביות בעת חלימה נוטות להיות נמוכות יותר מכפי שהן בעירות (למשל, קשה מאוד לקרא במהלך חלומות).

חלומות כתופעה ביולוגית

מרבית המתעניינים בחקרם של חלומות מתעניינים במשמעותו הסמלית או הפסיכולוגית של החלום. עם זאת, יש לזכור כי החלום אינה רק תופעה בעלת משמעות פסיכולוגית אלא גם תופעה ביולוגית המאפיינת לא רק את בני האדם אלא גם בעלי חיים אחרים. ככזאת, חלימה זכתה למחקר רב על ידי חוקרים מדיסיפלינות שונות אשר ניסו להסביר את תפקידה.

חלומות עשויים להיחלם במהלך שלבי השינה השונים, אך ככל הנראה החלימה ערה במיוחד במהלך שלב השינה המכונה שנת REM (Rapid eye movements) - שלב בשינה בו מתרחשת תנועת אישונים רבה והפעילות המוחית מזכירה את הפעילות המוחית במצב של ערות. חלומות הנחלמים בשלב שינה זה נוטים להיות עשירים וחיים יותר, ואנשים נוטים יותר לזכור אותם כאשר מעירים אותם במהלך שנת REM. מבחינה נוירולוגית, חוקרים מצביעים על כך שהאזורים האחראיים לפעולת החלימה נמצאים בגזע המוח ובאופן ספציפי באזור המכונה אזור PONS.

תפקידיו הפסיכולוגיים של החלום

תפקידם של חלומות עורר את סקרנותם של חוקרים שונים אשר ניסו לזהות את תפקידיהם הפסיכולוגיים. באופן כללי ניתן לומר כי שני התפקידים המרכזיים עליהם מצביע המחקר הם התפקיד הקוגניטיבי של חלומות והתפקיד הרגשי של חלומות.

בהיבט הקוגניטיבי, נטען כי חלומות מאפשרים לנו לעבד בעיות ונושאים המטרידים אותנו גם בחיי הערות. תפיסה זו יוצאת מהנחה כי חלומות ממשיכים במובנים מסוימים את חוויתנו בערות, ומאפשרים לנו להמשיך ולעבד, לתרגל ולהתאמן על הנושאים איתם אנו מתמודדים ביום יום. כך, למשל, מחקרים שנערכו על בעלי חיים הוכיחו כי במקרים רבים חלומותיהם משחזרים פעולות יומיומיות (ציד, הליכה במבוך התואמת את המבוך במעבדה) ומאפשרים אימון ותרגול המביאים לשיפור בביצועים ביום שלאחר מכן. בהיבט הרגשי נטען כי חלומות ממלאים מגוון רחב של תפקידים: החל מהיותם "תרפיה לילית" המאפשרת עיבוד פחות שמרני ומודע של בעיות רגשיות המעסיקות אותנו, דרך שחזור וביצוע מניפולציות על חוויות מטלטלות שחווינו (למשל, חלום על אירוע טראומטי אך הפעם עם "סוף טוב"), וכמובן - עיבוד תכנים לא מודעים, כפי שמציעה הפסיכואנליזה.

פירוש חלומות על פי גישות שונות

חלימה היא אחת החוויות המוזרות והמסקרנות ביותר שאנו חווים ובהתאם - כבר משחר התרבות בני האדם ניסו לפענח חלומות ולהבין את משמעותם. פרופסור יצחק לוין זיהה שש גישות מרכזיות אל פירוש חלומות:

גישה חיצונית סבילה: גישה אשר אפיינה את התרבויות הקדומות, ולפיה חלומות מהווים מסר המגיע ממקור חיצוני לאדם (למשל, אלים או מלאכים).
גישה חיצונית פעילה: גישה המאפיינת את תרבויות המזרח, לפיה חלומות מבטאים מפגש של נפשו של האדם עם נשמות וישויות נוספות.
גישה פנימית תוכנית-מבנית: גישה שמקורה בפסיכואנליזה הפרוידיאנית, ולפיה חלומות מבטאים תכנים לא מודעים אשר נתפסים כבלתי נאותים ולכן מודחקים כאשר אנו ערים.
גישה פנימית תוכנית: הגישה שייסד האנליטיקאי יונג לפירוש חלומות, ולפיה חלומות מבטאים דחפים, ארכיטיפים וחלקי אישיות אשר איננו מודעים אליהם בערות ולכן הם מוזנחים ומוצאים את ביטויים באמצעות חלומות.
גישה פנימית מבנית: גישה הממעיטה במשמעותו הפסיכולוגית של החלום ולפיה חלומות מהווים תגובה לגירויים סביבתיים המופיעה באופנים מעוותים עקב הירידה ביעילות מנגנוני הבקרה והשיפוט בשינה.
גישה מבנית קוגניטיבית: גישה שפותחה על ידי החוקר קלווין הול, ולפיה חלומות נמצאים על רצף החשיבה בעירות ועל כן מבטאים את אותם התכנים שמעסיקים אותנו בעירות - אך מציגים אותם באמצעות דימויים ויזואליים ולא מילוליים, בשונה מהחשיבה בעת הערות.

פענוח חלומות - איך עושים את זה?

כאמור, כבר משחר האנושות נעשו ניסיונות לפענח חלומות ולרדת לעומק משמעותם. ככל שעברו השנים, הגישה לפיה חלומות הם מסרים אלוהיים פינתה את מקומה לתפיסות הרואות בחלום תופעה פסיכולוגית המשרתת תפקידים פסיכולוגיים וקוגניטיביים שונים. גם במסגרת התפיסה הפסיכולוגית התגבשו מספר זרמים אשר מציעים גישות שונות אל פירוש חלומות.

פירוש חלומות על פי פרויד

ספרו של פרויד פשר החלומות נחשב לספר פורץ דרך אשר סלל את הדרך אל פירוש חלומות בחברה המודרנית. דרך גישתו אל פירוש חלומות, פרויד הציג תיאוריה מרשימה וחדשנית הנוגעת למנגנונים הנפשיים הקשורים הן בבריאות והן בפתולוגיה. פרויד ראה בחלומות אמצעי דרכו הנפש מביעה ומתמודדת עם התכנים הלא מודעים השוכנים במעמקיה - תכנים אשר נתפסים כבלתי לגיטימיים ולכן מודחקים וחומקים ממודעותנו בערות. בשינה, מנגנוני ההגנה ה"מעוורים" אותנו לתכנים אלו מתרופפים והתכנים הלא מודעים עולים וצפים. עם זאת, פרויד הניח כי עלייה ישירה מדי של תכנים אלו תביא לעוצמת חרדה גדולה עד כדי פגיעה באיכות השינה ולכן, לטענתו, מתקיימת מלאכת החלום - פעולה נפשית ספונטנית בה תכני החלום מוסווים באמצעות מנגנוני הגנה שונים, כפי שיפורט בהמשך. בהתאם לתפיסה זו, פרויד הניח כי פירוש חלומות הוא למעשה "דרך המלך אל הלא מודע", וכי פענוח חלומות באמצעות פסיכואנליזה מאפשרת חקירה מעמיקה של המשאלות, הדחפים, הפנטזיות והקונפליקטים הלא מודעים. שיטתו של פרויד אל פירוש חלומות היתה התבוננות באותן אסוציאציות חופשיות אותן החולם מעלה בתגובה לתכני החלום. לפי גישה זו, פענוח חלומות מעמיק לא יתמצה במחשבה על משמעות החלום בכללותו או על משמעותו של סמל ספציפי, אלא ידרוש גם התבוננות ברשת האסוציאטיבית של המטופל לכל אלמנט בחלום באופן שמאפשר הכרות עם היבטים לא מודעים נוספים בנפש החולם.

מנגנוני הגנה בחלום

פרויד הניח כי התכנים המצויים בלא מודע שלנו עשויים להיות מאיימים עד כדי כך שנצטרך להשתמש במנגנוני הגנה שונים כדי שנוכל לשאת אותם. בחיי הערות אנו משתמשים במגוון מנגנוני הגנה שביניהם הדחקה, הכחשה, הזדהות עם התוקפן וכן הלאה. בחלימה, מופעלים מנגנונים שונים, אשר הבולטים ביניהם הם עיבוי, הסמלה והתקה.

עיבוי - רגשות עזים ומאיימים כלפי דמות חשובה בחיינו יכולים לאיים עלינו באופן קיצוני ולכן, לטענתו של פרויד, לא פעם מתרחשת בחלום תופעה של עיבוי: דחיסת אלמנטים ורעיונות שונים לדמות או התרחשות יחידה. העיבוי מטשטש את הדמות האמתית בה עוסק החלום (מאחר וקל יותר לחלום על כעס על דמות "מעורבבת" מאשר על כעס על הורה, למשל) ובו זמנית מאפשר לחלום להביע מספר אלמנטים בו זמנית.

התקה - התקה הוא מנגנון הגנה המופעל הן בעירות והן בחלימה, ובמסגרתו מותקים רגשות מאיימים (כעס, פחד, משיכה) מהמושא המקורי של רגשות אלו אל אדם אחר. כך, למשל, אדם יכול לחלום על מגע מיני עם בחורה זרה, ורק התבוננות באסוציאציות שלו לפרטי החלום הקטנים (למשל, שאותה בחורה לבשה סוודר אדום) תחשוף את העובדה שהזרה בחלום מייצגת את בת הזוג של חברו הטוב ביותר.

הסמלה - הסמלה היא מנגנון הגנה בו רעיון או תוכן מאיים מובע באמצעות סמל תמים לכאורה. כך, למשל, פרויד הציע כי מגוון חפצים מאורכים (כלי נשק, מטריות וכד') מסמלים את איבר המין הגברי. משמעותם ותפקידם של סמלים בחלום עוררו מחלוקות רבות וגישות שונות מפרשות אותם באופנים שונים.

סמלים בחלום

כאמור, גישתו של פרויד אל פענוח חלומות התאפיינה בתפיסה לפיה בחלום שום דבר אינו כפי שהוא נראה, כאשר מתחת לכל אלמנט מוסוות משמעויות בלתי מודעות. אחת הדרכים המרכזיות בהן הנפש מסווה את משמעויות החלום הנסתרות היא מנגנון ההגנה של הסמלה: בחלום, לטענתו של פרויד, מופיעים סמלים בעלי משמעויות אוניברסליות ופרטיות. המשמעויות האוניברסליות קשורות בתרבות בה האדם חי, ואילו המשמעויות הפרטיות קשורות למערכת האסוציאציות האישית שכל אדם מפתח סביב סמלים מסוימים. כך, לדוגמה, פרויד הניח כי מים בחלום מסמלים את הרחם, מנהרות ופתחים מסמלים את איבר המין הנשי וכן הלאה. לצד משמעויות סמליות אוניברסליות אלו, פרויד הדגיש כי יש לבדוק לעומק את המשמעויות הסמליות האישיות. לדוגמה, עבור חולם אחד יער עשוי להתקשר לזיכרונות ילדות מאושרים בעוד שחולם אחר יקשר יער בעיקר לחוויה מאיימת של הליכה לאיבוד. כאשר סמל של יער יופיע בחלומותיהם של כל אחד מחולמים אלו, המשמעות תהיה שונה לגמרי.

למרות הדגשתו של פרויד את חשיבות המשמעות הסמלית האישית, כיום נעשה שימוש רב ב"מילוני חלומות" אשר מתייחסים אל הסמל פשוטו כמשמעו ומציעים כי לסמל יש משמעות יחידה, לא משנה בחלומו של מי יופיע.
גישה נוספת אל פירוש הסמלים בחלום התפתחה על ידי האנליטיקאי יונג.

פירוש חלומות על פי יונג

יונג, תלמידו וממשיך דרכו של פרויד אשר בשלב מסוים פרש ופיתח את הזרם העצמאי של הפסיכולוגיה היונגיאנית, הוא אחד התורמים הגדולים להבנת ופענוח חלומות. יונג יצא מהנחה כי מתחת לרובד הלא מודע בנפש מתקיים רובד נוסף שהוא "הלא מודע הקולקטיבי": אזור המכיל רשמי תודעה המשותפים לכל בני האדם באשר הם.

יונג הניח כי בדומה ללא מודע הקולקטיבי, גם החלום מכיל דימויים וסמלים אשר מקורם בחוויות האוניברסליות הכלל אנושיות. הוא הציע להבחין בין חלומות המכילים חומרים והיבטים של החוויה היומיומית לבין חלומות המכילים את אותם סמלים וארכיטיפים אוניברסליים - חלומות אשר נתפסו על ידו כחלומות חשובים ומשמעותיים במיוחד. דרך החלימה, יונג הניח כי חלקים נפשיים אוניברסליים אשר הנפש אינה מחוברת אליהם באופן מספק בחיי הערות - באים לידי ביטוי. כך, למשל, כאשר גבר אינו מחובר באופן מספק לצדדים הנשיים באישיותו, החלומות שלו עשויים לספק לו מפגש מאזן עם אותם חלקי אישיות מוזנחים. כלומר, בשונה מפרויד אשר הדגיש את תפקיד החלום בהצפה והסוואה בו זמניות של חומרים לא מודעים, יונג הדגיש כיצד החלום חותר אל חוויה נפשית מאוזנת יותר דרך מפגש עם אזורים נפשיים אשר אינם מקבלים די מקום בנפש הערה.

חלומות בלהה (סיוטי לילה)

כולנו חווים מדי פעם חלומות בלתי נעימים, אך עבור אנשים המתמודדים עם סיוטים חוזרים, השינה והחלימה עלולות להפוך למקור למצוקה נפשית משמעותית. סיוטי לילה הם בדרך כלל חלומות המערבים אירועים מאיימים, אסונות טבע או התרחשויות המערבות פגיעה, אובדן וכן הלאה. הגורמים להופעת חלומות סיוטיים אינם ברורים, אך ההנחה היא כי חלומות אלו מבטאים פחדים עמוקים המעסיקים אותנו באופן מודע או בלתי מודע. עקב התרופפות השליטה והקוהרנטיות בעת החלימה, ולאור ההעצמה הרגשית המאפיינת חלומות, פחדים אלו מתבטאים בחלום באופן עוצמתי ומאיים במיוחד, אשר לעיתים מביא גם ליקיצה. על פי הגישה הפרוידיאנית, משמעם של סיוטים היא שהנפש כשלה במלאכת החלום ולא הסוותה את התכנים המאיימים באופן יעיל דיו. גישות חלופיות הציעו כי חלומות סיוטיים דווקא מאפשרים לנו להתמודד עם חוויות קשות ו/או אזורים מאיימים ובלתי מודעים בנפשנו, לעיתים דרך חלימה על התוכן הקשה באופן מרוכך יותר או בהקשר מאיים פחות. כך, למשל, תקופות ממושכות לאחר פיגועי ה-11/9 אנשים רבים דיווחו על חלימה על האירוע, וחלקם תיארו כי החלום כלל "סוף טוב" יותר ביחס למציאות הקשה.

סוג ספציפי של סיוטי לילה הוא חלומות הנלווים להפרעה פוסט טראומטית. הפרעה פוסט טראומטית מאופיינת במגוון סימפטומים בהם האירוע הטראומטי צף למודעות באופן חודרני דרך זיכרונות בלתי נשלטים, פלשבקים וחלומות. במקרים אלו, החלומות עשויים להיות בעלי אופי סיוטי ומפחיד במיוחד.

פתרון חלומות בנושאים ספציפיים

החלום הוא חוויה אישית אשר מכילה מגוון תכנים והיבטים מעולמו הפנימי של החולם. מסיבה זאת, במרבית המקרים האדם יהיה פותר החלומות הטוב ביותר של עצמו, ובפרט כאשר הוא מלווה באיש מקצוע המסייע לו להתבונן באסוציאציות המתעוררות בעקבות החלום. למרות זאת, מחקרים מצביעים על כך שתכני חלומות מסוימים נוטים להופיע בשכיחות גבוהה בתרבות המערבית. להלן דגשים אשר יכולים לסייע בתהליך פירוש חלומות בעלי תכנים שכיחים.

חלומות על חיות

חלומות על חיות הם חלומות שכיחים ביותר. זאת, ככל הנראה, מאחר וחיות רבות נתפסות בתרבות ובפולקלור כמסמלות תכונות ספציפיות ועל כן מסייעות לנפש להעביר תכנים רגישים ומאיימים באופן מוסווה ו"ידידותי" יותר לחולם. כך, למשל, קל יותר לחלום על סוס המסמל גבריות מתפרצת מאשר לחלום תוכן מיני ישיר אשר עשוי להיות מלווה בחרדה ואשמה. בנוסף, עקב טבעיותן של החיות, הופעתן בחלום הן מבטאת פעמים רבות תכנים, דחפים ומשאלות גולמיות אשר טרם צונזרו ו"לוטשו" על ידי איסורים ונורמות חברתיות. בהתאם, פירוש חלומות על חיות צריך לכלול מספר אלמנטים מרכזיים:

התייחסות למשמעותה הסמלית של החיה - חיות מסוימות נושאות עמן משמעות סמלית הקשורה במיתוסים התרבותיים המקובלים בחברה בה גדלנו (למשל, נחש כמעט תמיד נתפס כסמל לפיתוי וכלב הוא סמל לחברות ונאמנות). בהתאם, כאשר אנו מפרשים חלומות על חיות כדאי לנו לשאול את עצמנו מה משמעותה הסמלית של החיה בה החלום עוסק.

התייחסות למשמעותה האישית של החיה עבורנו - מעבר למשמעות הסמלית שיש לחיות מסוימות, לחלק מהחיות יש משמעות אישית סובייקטיבית. כך, למשל, כלב לבן עשוי לסמל את החמימות שבקשר עם סבתא אהובה עבור חולם אחד, ולהוות סמל לבגידה עבור חולם אחר, אשר אשתו עזבה אותו עבור גבר עם כלב לבן. בהתאם, כאשר מפרשים חלומות על חיות יש להתבונן באסוציאציות האישיות ובתחושות המתעוררות סביב המפגש עם אותה חיה בחלום ולא להסתפק במשמעותה הסמלית.

התייחסות להקשרו הרחב של החלום - כמובן, במרבית המקרים החיה המופיעה בחלום תופיע במסגרת של התרחשות רחבה יותר, לצד אלמנטים נוספים ולאורן של תחושות רגשיות שונות. בהתאם, כאשר מפרשים חלומות על חיות כדאי להתייחס להקשר הרחב יותר בו החיה הופיעה: אילו תחושות היא עוררה? מה עוד קרה בחלום? אילו עוד אלמנטים בעלי משמעות סמלית הופיעו בחלום?

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות נחש בחלום

חלומות על נפילה

חלומות על נפילה הם חלומות שכיחים ביותר אשר יכולים להופיע בוריאציות שונות: נפילה מצוק, נפילה מבניין, נפילה מחלון... חלומות על נפילה עשויים להיות מושפעים משינויים במדדים פיסיולוגיים (למשל, ירידת לחץ דם בשינה) אשר מעוררים תחושות פיסיולוגיות העשויים להיות מתורגמים בחלום לנפילה, אך במרבית המקרים חלום על נפילה יבטא אחד משני תכנים מרכזיים:

פחד מכישלון - פחד מכישלון עשוי להתבטא לא פעם בהופעת חלום על נפילה: מצב בו אנו מאבדים את האחיזה הטובה והיציבה שלנו בסיטואציה וצונחים מטה, ובכך הרבה פעמים לא רק חשופים לסכנה אלא גם מוסטים מהמסלול שקבענו לעצמנו.

אובדן תחושת שליטה - אנשים אשר חווים סיטואציות חיים בהם הם מרגישים שהם מאבדים שליטה ו/או אנשים אשר נאבקים בכל כוחם לשמר תחושת שליטה מוחלטת בחייהם עשויים לחלום על מצבים של נפילה אשר מבטאים אובדן שליטה מוחלט.

בהתאם, כאשר מפרשים חלומות על נפילה כדאי לבדוק האם נושאים של שליטה/פחד מאובדן שליטה או של פחד מפני כישלון רלוונטיים. כמו כן, כדאי לשים לב אילו תחושות נלוות לאותם חלומות על נפילה: האם הנפילה מלווה רק בפחד, או שיש בה גם הקלה? האם הנפילה מכוונת או מתרחשת בטעות? אילו עוד אלמנטים יש בחלום?

חלומות על מוות

סוג נוסף של חלומות שכיחים הם חלומות על מוות. חלומות על מוות נוטים להיות מאיימים במיוחד ועקב מסורת של אמונות תפלות - לעורר חשש כי הם מבשרים מוות ממשי. בפועל, חלומות על מוות, בדומה לסוגי חלומות אחרים, מבטאים תכנים נפשיים המעסיקים אותנו ברמה מודעת או בלתי מודעת. ישנם מספר סוגים שכיחים של חלומות על מוות שביניהם חלומות על מוות של אדם קרוב, חלומות על מוות שלנו וחלומות בהם אנו רוצחים אדם אחר. חלומות על מוות ניתן להבין במספר דרכים:

חלומות על מוות המבטאים פחד מאובדן - פחד מאובדן של האנשים היקרים לנו הוא חוויה שכיחה ומטרידה במיוחד. חלומות על מוות מסוג זה מבטאים פעמים רבות פחד מפני אובדן של היקרים לנו הן מבחינה משית והן מבחינה רגשית. כך, למשל, חלומות על מוות עשויים להופיע דווקא כאשר אנו מתמסרים לקשר זוגי, או כאשר אנו מרגישים שקשר זוגי או חברי יקר לנו מתרופף. במצבים אלו חלומות על מוות מבטאים, למעשה, את הפחד שלנו מפני מותה של אהבה וקרבה החשובות לנו.

חלומות על מוות המבטאים תוקפנות - גם כאשר חלומות על מוות מלווים בדאגה ובפחד, הם עשויים לבטא לא פעם דווקא דחפים ומשאלות תוקפניות שלנו כלפי האדם שבחלום (או האדם שהוא מסמל). חלומות על מוות אין משמעם שאנו רוצים במותו של האדם שעל מותו חלמנו, אך הם עשויים לבטא את הקושי שלנו להתמודד עם אותו אדם ואת היצר התוקפני שהוא מעורר בנו.

חלומות על מוות של חלק מהעצמי - אחת הגישות אל פירוש חלומות היא גישה הרואה בדמויות השונות בחלום כמייצגות חלקים שונים של אישיותנו. בהתאם לתפיסה זו, חלומות על מוות וכך גם חלומות על רצח של אדם אחר עשויים לבטא את הרצון או הפחד שלנו מפני מוות של אחד מחלקי האישיות שלנו. כך, למשל, רווק מושבע אשר התאהב באופן עמוק לראשונה בחייו עשוי לחלום על מוות של "בחור צעיר, שמח כזה" - חלום שיבטא את הפחד שלו כי האהבה שנכנסה לחייו "תחסל" חלקים חופשיים ושמחים של אישיותו וחייו כפי שחווה אותם עד כה.

חלומות על עירום

גם חלומות על עירום הם חלומות שכיחים ביותר, אשר מלווים לא פעם בתחושות קשות של בושה וחרדה: חלומות שכיחים על עירום הם חלומות בהם החולם מוצא עצמו עירום במקום ציבורי ועושה ככל שביכולתו כדי להסתתר ולכסות את עצמו. חלומות על עירום עשויים להיות קשורים למספר חוויות נפשיות:

תחושת חשיפה - עירום מסמל במקרים רבות חשיפה עוצמתית בה אנחנו חווים את עצמנו כגלויים בפני אחרים באופן מאיים וחסר שליטה. חלומות אלו עשויים להופיע בעקבות חשיפה ממשית (למשל, סביב כניסה לזוגיות או לטיפול) או סביב פחדים מפני חשיפה, ולסמל את התחושה הפנימית שחשיפה בפני אחרים תחשוף חלקים שאנו מעדיפים להסתיר בדרך כלל.

תחושת בושה - אנשים אשר חווים בושה ואשמה סביב סיטואציות שונות בחייהם (כישלון, טעות, פיטורים, גירושים וכן הלאה) עשויים לחלום חלומות על עירום המבטאים את תחושת הבושה העמוקה שהם חווים. חלומות עירום שמקורם בתחושות בושה מבטאים בדרך כלל פגיעה נרקיסיסטית שחווינו - פגיעה בערך העצמי אשר מערערת את שיווי המשקל שלנו בהקשר לערכנו העצמי.

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך