תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פיברומיאלגיה: התמודדות עם כאב בלתי נראה

פיברומיאלגיה: התמודדות עם כאב בלתי נראה

צוות בטיפולנט

מה זה פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה נגזרת מן המילה הלטינית Fibro שמשמעותה רקמה, ומן המילים היווניות Myo (שריר) ו-Algia (כאב). בהתאם לשמה, פיברומיאלגיה היא למעשה תסמונת כאב כרוני המתאפיינת בעיקרה בכאבי שרירים ותשישות מתמדת, אך גם ברגישות מוגברת באזורי גוף שונים, הפרעות שינה וקשיי ריכוז.

התמודדות עם כאב כרוני מסוג זה, ברוב המקרים משפיעה באופן קיצוני על חייו של האדם, אף על פי שלמראית עין הוא עשוי להיראות למתבונן מבחוץ בריא לגמרי. הכאב עלול להיות חמור מספיק כדי לפגוע בתפקודו התעסוקתי והחברתי, ביכולת שלו לחוות הנאה, ובמקרים מסוימים אף להוביל להתפתחות של דיכאון.

כיום מוערך כי כ-2% מהאוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה, ונראה כי האבחנה נפוצה יותר בקרב נשים. תהליך האבחון הוא מורכב היות שאין בדיקה חד משמעית (כמו למשל בדיקת דם) אשר ביכולתה לזהות פיברומיאלגיה. לכן, האבחנה לרוב מתבססת על בחינת ההיסטוריה הרפואית של האדם, שלילת מצבים רפואיים אחרים אשר יוכלו להסביר את הכאבים והתשישות, ובדיקת רגישות של 19 נקודות שונות בגוף.

האם פיברומיאלגיה היא מחלה נפשית?

בבסיסה, פיברומיאלגיה איננה מהווה אבחנה פסיכיאטרית אלא אבחנה רפואית. אמנם המחקר לא יודע להצביע על מנגנון יחיד או גורם ביולוגי ברור המובילים לכאבים ולתשישות המאפיינים את המחלה, אך ישנן עדויות לשינויים פיזיולוגיים שונים המתרחשים בקרב החולים.

לצד זאת, הספרות המחקרית מלמדת כי אנשים רבים המתמודדים עם פיברומיאלגיה אכן מתמודדים גם עם מצבים נפשיים שונים כמו דיכאון, חרדה, פוסט-טראומה ואלקסיתימיה. למעשה, אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה הם בעלי סיכון גבוה פי 3 לסבול גם מדיכאון לעומת האוכלוסייה הכללית. בהקשר זה, ראוי לציין כי דיכאון ופיברומיאלגיה חולקים מספר תסמינים משותפים כגון עייפות, מצב רוח ירוד, קושי להתרכז וקשיי שינה.

בכל זאת, בשלב הנוכחי, המדע אינו יודע להפריד בצורה ברורה בין המימד הנפשי למימד הגופני של פיברומיאלגיה. ראשית, חלק מהסימפטומים של פיברומיאלגיה, כמו כאבי שרירים ועייפות כרונית, יכולים להוביל להפחתה בפעילות הגופנית ולבידוד חברתי, אשר בתורם תורמים להתפתחותם של קשיים נפשיים. שנית, המתח הרגשי הנלווה למחלה "בלתי נראית" אשר אין לה טיפול ברור והקושי לנהל אורח חיים תקין ועשיר, בוודאי עשויים להשפיע על מצב הרוח של האדם ולעורר כעס, תסכול, חרדה ועוד.

כיצד ניתן לטפל בפיברומיאלגיה?

מאחר שהגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור, הטיפול מתמקד ברובו בהקלה על תסמיני המחלה, ויכול לכלול טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. הטיפול תרופתי כולל בדרך כלל משככי כאבים לצד טיפול בתרופות נוגדות דיכאון, אשר מטרתם להקל על הכאב הכרוני ועל התסמינים הנפשיים הנלווים למחלה.

מעבר לכך, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בפיתוח אסטרטגיות להתמודדות עם כאב כרוני, שינוי דפוסי מחשבה המעצימים את הקושי הרגשי הנלווה למחלה, ומתן מענה לסימפטומים של דיכאון, חרדה ועוד. גישות טיפול אשר רלוונטיות במיוחד לטיפול בפיברומיאלגיה הינן:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)

• טיפול המשלב כלים מעולם המיינדפולנס

• טיפול בגישה הנותנת דגש מרכזי לקשר גוף-נפש כמו למשל פסיכולוגיה רפואית

4 טיפים להתמודדות עם פיברומיאלגיה

לסיום, אם אתם או מישהו מיקיריכם מתמודדים עם פיברומיאלגיה, הכנו לכם 4 טיפים לחיי היום-יום אותם ניתן ליישם כבר עכשיו על מנת לסייע בהתמודדות עם המחלה.

1. אורח חיים בריא

שילוב של הרגלים בריאים כמו פעילות גופנית, תזונה בריאה, תרגול מדיטציה והקפדה על היגיינת שינה (למשל, ללכת לישון בשעות קבועות ולהימנע משימוש בטלפון הנייד לפני השינה) הוכחו מחקרית כגורמים המסייעים בהפחתת כאבים כרוניים ותשישות.

2. התכווננו לגוף שלכם והקשיבו למה שהוא אומר

הגוף שלכם יודע יותר ממה שאתם נוטים לחשוב, ולכן אחד הדברים החשובים בהתמודדות עם כל מצב גופני שהוא הוא ללמוד להקשיב לו. אין סיבה לדחוף את עצמכם עד הקצה ולהמשיך בפעילות מסוימת מעבר למה שהגוף שלכם מאותת לכם שהוא מסוגל. הקפידו לנוח ולהאט את הקצב כאשר יש בכך צורך.

3. תיאום ציפיות

למדו להגדיר ציפיות מציאותיות, התואמות את מה שאתם והגוף שלכם מסוגלים לעשות בכל יום או תקופה. הצבת יעדים בלתי ריאליים עשויה להשאיר אתכם בהרגשת כישלון ותבוסה, אשר לאורך זמן פוגעות בבריאותכם הנפשית.

4. אל תהיו גיבורים – בקשו עזרה!

אתם לא צריכים לעשות הכל בעצמכם ולכולם מגיעה הפסקה מדי פעם בפעם. הפגינו קצת חמלה עצמית כשאתם צריכים מנוחה וזכרו שזה בסדר לבקש עזרה מחברים ומבני משפחה. בנוסף, אם אתם מרגישים שאתם צריכים עזרה שהסביבה לא יכולה להציע – פנו בהקדם לעזרה מקצועית והעניקו לעצמכם את הטיפול המגיע לכם.

מקורות

Hoffman, B. M., Papas, R. K., Chatkoff, D. K., & Kerns, R. D. (2006). Meta-analysis of psychological interventions for chronic low back pain. Health Psychology (in press)

Mease, P. (2005). Fibromyalgia syndrome: review of clinical presentation, pathogenesis, outcome measures, and treatment. The Journal of Rheumatology Supplement, 75, 6-21Mease, P. (2005). Fibromyalgia syndrome: review of clinical presentation, pathogenesis, outcome measures, and treatment. The Journal of Rheumatology Supplement, 75, 6-21

https://www.psychologytoday.com/us/blog/happiness-is-state-mind/202112/differentiating-fibromyalgia-depression-and-cfs

תחומי מומחיות:
התמודדות נפשית עם מחלה

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך