תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מחלה כרונית – מה זה עושה לנפש שלנו?

מחלה כרונית – מה זה עושה לנפש שלנו?

צוות בטיפולנט

מה היא מחלה כרונית?

מחלה כרונית היא מצב שנמשך לפחות שנה, כשאדם זקוק לטיפול רפואי שמגביל את שגרת היום-יום שלו. מחלות כרוניות כוללות סרטן, מחלות לב, סוכרת, מחלות ריאות, אסתמה, אפליפסיה, איידס, פיברומיאלגיה ועוד.

האבחנה של מחלה כרונית דורשת לרוב שינויים משמעותיים באורח החיים שיכולים להיות מלחיצים ומאתגרים, למשל – חולים כרוניים עשויים להידרש לשינוי תזונתי, שינוי בשגרת האימונים, חוסר ודאות לגבי העתיד, לו״ז קבוע של בדיקות ומגבלות אחרות על חיי החברה, התעסוקה והפנאי שלהם. כל אלו יכולים לגרום ללחץ, חרדה, כעס ודיכאון.

התמודדות נפשית מיטיבה עם מחלה כרונית

אבל על אובדן סגנון החיים המוכר והאהוב, או על העתיד שלא יתקדם כמתוכנן, הוא תגובה נפוצה לאבחנה במחלה כרונית. אולם, מחקרים מראים שחולים שמתמודדים באופן ישיר עם המחלה במקום לנסות להימנע ממנה, כלומר אלו שמחפשים טיפול ועזרה או עורכים שינויים מתאימים בחייהם, הם אלו שמדווחים על שביעות רצון גבוהה יותר מחייהם.

שינוי בסדרי עדיפויות: להקשיב לעצמכם

אנשים רבים מגלים שהפחתת הלחצים והמחויבויות החיצוניות, לצד תעדוף של בילוי זמן עם משפחה וחברים, יכולים לספק הקלה מהסטרס. כלומר, דווקא היכולת להתאים את ההתנהגות לנסיבות החדשות, להתגמש ולערוך שינויים עשויה להוביל להקלה ולתחושה טובה יותר.

בנוסף לכך, אתגר נוסף שחולים כרוניים מתמודדים איתו לעיתים קרובות הוא תשישות, שהיא סימפטום של מחלות כרוניות רבות ומהווה את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר עבור החולים. נסו להקשיב לגוף שלכם, היו גמישים וריאליים לגבי הזמן שאתם מבלים עם אחרים לעומת הזמן שאתם זקוקים לו לבדכם. אל תלקו את עצמכם על ביטול תכניות, ותרגלו הרבה מאוד חמלה עצמית!

קבלה וחשיבה חיובית: "אני חולה, אבל גם בר מזל!"

מחקרים שנעשו בתחום הסרטן מצאו שחולים שהצליחו להתמקד בהווה, לקבל את עובדת היותם בני תמותה, להימנע מרומינציות (מחשבות חזרתיות וטורדניות לגבי המחלה) ולהשתתף באופן פעיל בתהליכים טיפוליים הפגינו חשיבה חיובית יותר. חשיבה חיובית כוללת התבוננות על האספקטים החיוביים שקשורים לאבחנה שלהם, צד אלו השליליים. למשל, לחוש ברי מזל על כך שהם בחיים ומקבלים טיפול, במקום חסרי מזל על כך שהם חולים.

ברור כי גם מי שמשתדלים להישאר חיוביים עשויים להתקשות בכך מפעם לפעם. לפעמים, פשוט נמאס להיות חולים וזה בסדר – כדאי להכיר בתחושות האלו ולאפשר להן לצוף, דווקא כדי שיוכלו בעתיד להתחלף בתחושות אחרות.

חיפוש תמיכה

חיפוש תמיכה הוא הכרחי להתמודדות עם מחלות כרוניות. קיימות קבוצות תמיכה רבות למחלות שונות, גם אונליין. בנוסף, תמיכה מחברים ומשפחה היא חיונית כדי לשמור על השקפה חיובית. מומחים מציעים שכדאי להיעזר בקרובים גם לתמיכה רגשית, אך גם לתמיכה פרקטית, כמו הסעה לבדיקות, עזרה בקניות ועוד. הרבה חולים ממעיטים בעזרה שחבריהם ובני משפחתם יהיו מוכנים לתת להם, אם רק יבקשו.

פנייה לטיפול נפשי

כלי חשוב אחר בהתמודדות מיטיבה עם מחלה גופנית הוא פנייה לטיפול. רבים מהחולים במחלות כרוניות הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח דיכאון, והסימפטומים שהם חווים נוטים להיות חמורים יותר. לפעמים, התרופות לטיפול במחלות כרוניות יכולות גם הן להגביר את הסיכון לדיכאון. אולם, דיכאון הוא לא בלתי נמנע, ויותר חשוב מכך – הוא ניתן לטיפול. חשוב לציין כי מחקרים מסוימים מראים שלא רק שמחלות כרוניות מגבירות את הסיכון לדיכאון, אלא גם דיכאון מגביר את הסיכון לחלות במחלה כרונית, נתון ששוב מדגים את הקשר ההדוק שבין גוף לנפש.

באמצעות פנייה לטיפול ניתן לתת מקום לתחושות הקשות אך גם לעבוד על תהליכים של צמיחה פוסט-טראומטית: מונח שמתאר שינוי פסיכולוגי חיובי שמתרחש אצל אדם דווקא לאחר טראומה. מדובר בתהליך משמעותי שכולל תהליכי חשיבה ״משני חיים״, שמאפשרים התייחסות חיובית יותר כלפי העולם – הזדהות עם אחרים, התבוננות על אפשרויות חדשות, מציאת כוח פנימי, חווית שינוי רוחני והשגת הערכה מחודשת של החיים.

מקורות

www.psychologytoday.com/us/basics/chronic-illness

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך