תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חיסון הקורונה: 5 מיתוסים שבגללם אנשים מפחדים להתחסן

חיסון הקורונה: 5 מיתוסים שבגללם אנשים מפחדים להתחסן

צוות בטיפולנט

בחודשים האחרונים מדענים ברחבי העולם עומלים במרץ על מנת לפתח חיסון נגד וירוס הקורונה. כעת, החיסונים שעשויים לסיים את מגפת הקורונה הגיעו לארץ, אך ישנם רבים שחוששים להתחסן. מהם המיתוסים הנפוצים שבגללם אנשים מפחדים להתחסן, ומה כדאי לדעת לגביהם?

החיסון יגרום לי לחלות בקורונה

לאחר חודשים רבים של הימנעות ממפגשים חברתיים ועטיית מסיכה כדי להתחמק מהנגיף, המחשבה על הזרקת וירוס או חומרים ממנו לתוך גופנו עשויה להיות מפחידה עבור חלק מהאנשים. אולם, חשוב לזכור שהחשש הזה אינו ריאלי ואינו מתבסס על עובדות. החיסונים של פייזר ומודרנה שהגיעו לארץ משתמשים במולקולה סינטטית של mRNA שגורמת לתאי הגוף לייצר חלבון אחד, אליו מערכת החיסון מגיבה בייצור נוגדנים. החלבון הבודד בפני עצמו לא יכול לגרום להתפתחות מחלה.

החיסון יחייב אותי בבידוד

רבים מאתנו חוששים להיכנס לבידוד ולחוות תחושת בדידות וחוסר נוחות, או לאבד ימי עבודה. חלק מהאנשים חוששים שקבלת החיסון תגרום לכך שיהיו חיוביים לקורונה, וכך יהיו מחויבים בבידוד. אולם, חשוב לזכור שהחיסון לא יגרום לכם לקבל בדיקת קורונה חיובית. להפך, קבלת החיסון עשויה לחסוך לכם ימי בידוד, שכן הסיכוי שתידבקו יופחת.

החיסון לא אפקטיבי

יש שחוששים שהחיסון לקורונה לא יהיה אפקטיבי מספיק, ומשווים אותו לחיסון לשפעת. החיסון לשפעת אינו מבטיח שלא תידבקו בשפעת, אך הוא מפחית משמעותית את הסיכוי להידבקות. אבל, חשוב לזכור שהפחתת הסיכוי להידבקות גם היא משמעותית בתקופה שכזו ועדיפה בהרבה על שום הגנה.

כמו כן, הניסויים שנערכו בנוגע ליעילותו של החיסון לקורונה מדווחים על יעילות גבוהה יותר מזו של החיסון לשפעת (כ-95% מהמתחסנים לא יחלו). בנוסף, יש חשיבות גבוהה ל-״חסינות עדר״ ולכן ככל שיותר אנשים מתחסנים, כך לוירוס יש פחות נשאים באוכלוסייה. כך, גם אם החיסון עצמו לא ישפיע באופן מושלם על כולם, הסיכוי להתפרצותה של המחלה בצורה גורפת שמובילה לשיתוק המשק פוחת באופן משמעותי.

החיסון לא בטיחותי

אנשים רבים איבדו אמון ברשויות לאור השינויים התכופים בהנחיות להתמודדות עם הקורונה. חוסר האמון הזה מחלחל גם לנושא החיסונים. בנוסף, יש החוששים שפיתוח החיסון הואץ מאוד, ושלא נעשו מספיק ניסויים כדי לוודא את בטיחותו. אולם, חשוב לזכור שהחיסונים אכן עברו בדיקות בטיחות, ושהתהליך המואץ של פיתוח החיסון התאפשר הודות למספר גורמים: מימון רב ממספר ממשלות בעולם, מתן קדימות של הרשויות הרגולטוריות בבדיקת תוצאות הניסוי (קיצור השלבים הבירוקרטיים אבל לא הרפואיים), וקיומה של הטכנולוגיה עליה מבוסס הניסוי מבעוד מועד.

החיסון ישנה את ה-DNA שלי

ייתכן ששמעתם מושגים כמו RNA ו-DNA בהקשר לחיסונים נגד הקורונה. מושגים אלו מעוררים חששות בקרב חלק מהאנשים, אולם חשוב להבין שאין לכך בסיס. החיסון משתמש במולקולה סינטטית של mRNA שגורם לתאי הגוף לייצר חלבון אחד, אליו מערכת החיסון מגיבה בייצור נוגדנים. מולקולות של mRNA לא יכולות להיכנס גרעין התא ולכן לא יכולות לשנות את ה-DNA.

בשורה התחתונה: קבלו את ההחלטה ממקום רציונלי ברמה הפסיכולוגית, זה הגיוני שחלק מהאנשים יחששו בהתחלה להתחסן, מדובר בגורם לא ידוע שהמנגנון שלו לא מובן לחלקנו. עם זאת, חשוב לקבל את ההחלטה בנוגע לחיסון באופן רציונלי, על סמך עובדות ונתונים מהימנים. במקביל כדאי לזכור את התועלת הרבה שיכולה להיות להתחסנות המונית בהתקדמות אל עבר סיום מגפת הקורונה, ובשמירה על בריאותם של היקרים לנו.

מקורות

תרגום ועריכת כתבות מאתר Psychology today ו-American Psychological Association

www.psychologytoday.com/us/blog/the-older-dad/202012/4-fears-overcome-about-the-covid-19-vaccine

www.apa.org/research/action/speaking-of-psychology/covid-19-vaccine

אנשי מקצוע בתחום

התמודדות נפשית עם מחלה

עוד מאמרים שיעניינו אותך