חיפוש

CBT Treatment - CBT טיפול

טיפול CBT

טיפול CBT, או בשמו העברי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, הוא שם כולל למגוון שיטות טיפוליות המבוססות על ההנחה ששינוי דפוסי ההתנהגות והחשיבה יכול להביא לשינוי רגשי חיובי ולשיפור בתפקוד. בכתבה זו נסביר מהו טיפול CBT, לאילו מצבים הוא מתאים ומהם יתרונותיו וחסרונותיו בהשוואה לשיטות טיפול אחרות.

מה זה טיפול CBT?

טיפול CBT הוא טיפול המבוסס על ההנחה כי קשיים רגשיים רבים נגרמים עקב דפוסי מחשבה והתנהגות בלתי יעילים, אשר התבססו והתקבעו בנסיבות חיים מסוימות, והפכו עם הזמן ללא אדפטיביות. מתוך הנחה זו, הטיפול מתמקד בזיהוי דפוסים הגורמים למצוקה או פגיעה תפקודית, וברכישת אסטרטגיות לנטרולם בתוך טווח זמן קצר. לדוגמא, מצבי דיכאון רבים מבוססים על על ראייה פסימית ודיכוטומית ותפיסה עצמית שלילית ("אם אני לא מצליח במבחן הזה, כבר אין לי עתיד", "אנשים לא אוהבים להיות בחברתי", וכו'). גם הפרעות חרדה נוטות להתפתח בשל המנעות חוזרת מסיטואציות המעוררות פחד - המנעות מדיבור בפני קהל, טיסות, קרבה לבעלי חיים וכן הלאה. במסגרת טיפול CBT, ניתן לזהות טעויות חשיבה והתנהגויות המשמרות את החרדה שלנו, ולעמוד על האופן בו הן גורמות למצוקה ולפגיעה תפקודית. כמו כן, הטיפול מתמקד בעידוד להתנסות וחשיפה מחודשת לסיטואציות מהן המטופל נוהג להמנע עקב מצבו הרגשי.

למי ומתי זה מתאים?

טיפול CBT מתאים לטיפול במגוון רחב של קשיים רגשיים, וביניהם:

דיכאון: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי נחשב לטיפול יעיל ביותר בהפרעות מצב-רוח. הטיפול מבקש לסייע למטופל להבין כיצד צורת החשיבה ואופן ההתנהגות שלו משפיעים על מצב-רוחו, ומשמרים את הקושי לאורך זמן. ההתערבות המקובלת ביותר בדיכאון נקראת "אקטיבציה התנהגותית", המתמקדת בחזרה הדרגתית לפעילויות מהנות ומשמעותיות, זיהוי מוקדים של קושי לאורך היום, וכן עבודה על סכמות חשיבה שליליות.

הפרעות חרדה: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי נחשב לטיפול קו-ראשון (הטיפול הסטנדרטי והמומלץ ביותר על-ידי מערכות הבריאות) בהפרעות חרדה. בניהן, הוא נמצא ליעיל ביותר בהתקפי פאניקה, בטיפול בפוביות ספציפיות,חרדה חברתית, חרדת מבחנים, הפרעה אובססיסבית-קומפולסיבית (OCD) ודאגנות כרונית. טיפול CBT בהפרעות חרדה מתמקד בהקניית מיומנויות להתמודדות עם התקפי חרדה, בחשיפה הדרגתית לגירויים מהם נמנע המטופל לאורך זמן ומשמרים את החרדה שלו, וכן בדפוסי חשיבה בלתי אדפטיביים המייחסים פרשנות שלילית לגירויים ניטרליים. 

הפרעות אכילה: הפרעות אכילה הן שם כולל למגוון של הפרעות, ובניהן אנרוקסיה נרבוזה, בולימיה, אכילה כפייתית והתקפי זלילה (Binge Eating) ועוד. בשנים האחרונות, הוכיחו מחקרים רבים כי טיפול CBT הוא יעיל במיוחד בטיפול בהפרעות אכילה. הטיפול מתמקד בדפוסי מחשבה שליליים הקשורים לדימוי העצמי, בהתמודדות עם תחושה של חוסר שליטה, וכן בהפחתת ההימנעות ממאכלים מסויימים. כמו-כן, גישה זו מדגישה את החשיבות של ניהול יומן אכילה מסודרך לאורך היום, אשר מסייע בניטור טריגרים שונים שמעוררים במטופל חרדה ומצוקה. 

הפרעה פוסט-טראומית (PTSD): גם בהפרעה פוסט-טראומתית, נחשב כיום ה-CBT כטיפול הסטנדרטי, היעיל והמומלץ ביותר. תוצאות המחקרים מעידות על יעילותו במגוון רחב של טראומות ואוכלוסיות שונות. על בסיס הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי הקלאסי, פותחו לאורך השנים שיטות ייחודיות לטיפול בפוסט-טראומה, הממוקדות בהפחתת הסימפטומים הייחודים להפרעה (פלשבקים, סיוטים, הפרעות שינה, תחושות גופניות וזכרונות חודרניים). פעמים רבות משלב הטיפול חשיפה הדרגתית לגירויים שונים המעוררים חרדה במטופל (למשל, חשיפה למעבר החציה בו עבר המטופל תאונה). 

קשיים בין-אישיים: כיום מטפלים רבים עושים שימוש באלמנטים של טיפול CBT במסגרת טיפולים פסיכולוגיים "רגילים" באנשים המתמודדים עם קשיים במיומנויות חברתיות (למשל, היעדר אסרטיביות). אלו מיושמים גם בטיפולים קבוצתיים, הנחשבים יעילים מאוד. זאת ועוד, קיימים טיפולי CBT מיוחדים, המיועד למתמודדים עם הפרעות אישיות (למשל, טיפול דיאלקטי-התנהגותי - DBT).  

היתרונות: קצר, ממוקד ומבוסס-מחקר

יתרונו המרכזי של טיפול CBT הוא היותו טיפול קצר-מועד (בין 8-16 פגישות, בממוצע) וממוקד בעיה, אשר שם דגש רב על שיפור מיידי של הסימפטומים. לכן, במקרים רבים, טיפול מסוג זה מביא להקלה משמעותית תוך זמן קצר. תוצאה מהירה זו תורמת פעמים רבות גם לחווית ההצלחה והמסוגלות של המטופל, ובכך מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי. מאחר ומדובר בטיפול ממוקד מאוד, המותאם לפתרון של בעיה ספציפית, הוא "נתפר" בדיוק למידותיו של המטופל. פעמים רבות יישלח המטופל הביתה עם שיעורי-בית, אותם יבצע במהלך השבוע ויחזור עם חוויותיו לפגישה הבאה. כמו-כן, גישה זו מאמינה בשיתוף פעולה מלא בין המטפל למטופל, אשר מכווינים שניהם יחד את מהלך הטיפול ומטרותיו, קצב ההתקדמות וכן מועד סיומו.

זאת ועוד, CBT היא גישה טיפולית מבוססת מחקר (evidence-based therapy), ועל-כן מתעדכנת ללא הרף בהתאם לממצאים החדשניים ביותר בתחום הפסיכולוגיה. יעילותו הוכחה באינספור מחקרים לאורך ארבעת העשורים האחרונים, במגוון אדיר של הפרעות ואוכלוסיות. יש לציין כי מדובר בשיטה פרקטית מאוד, המתמקדת בהווה ופחות בעבר הרחוק ובלא-מודע. 

החסרונות: מצומצם ואינטנסיבי

חסרונו המרכזי של טיפול CBT נוגע לעובדה כי הוא ממוקד בסימפטומים, ובכך הוא שם פחות דגש על גורמי העומק להופעתם ולמשמעותם הייחודית עבור המטופל. יש הטוענים כי טיפול CBT יכול להביא להקלה משמעותית ומהירה בסימפטומים, אך "לדלג" על עיבודם של רגשות ואירועים משמעותיים הקשורים בהתפתחותם. לדוגמא, הטיפול עשוי לסייע בסימפטומים של חרדה חברתית, כגון הזעת יתר והמנעות מדיבור בפני קהל, אך לא יעסוק בתכנים הנוגעים לדימוי העצמי של המטופל. במקרה אחר, טיפול CBT יוכל להוביל לירידה משמעותית בהתקפי זלילה, זאת מבלי שיינתן מענה לתפיסה העצמית השלילית, הבושה והצורך המוגבר בשליטה המלווים אותה. לסיום, חשוב לזכור כי טיפול מסוג זה דורש אקטיביות רבה מצד המטופל, כגון ביצוע של שיעורי הבית הניתנים לו. חלק ניכר מהעבודה נעשית על ידי המטופל במהלך השבוע, מחוץ לפגישות עם המטפל, ולכן דורש מוטיבציה גבוהה והתמדה, אשר לא בהכרח קיימת אצל כל הפונים לטיפול. 

חשוב לציין כי למרות ההתבוננות בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי דרך קטגוריות של יתרונות וחסרונות, ההבדלים בין טיפול CBT לבין טיפול פסיכולוגי בגישה דינמית (פסיכותריה) אינם תמיד חד משמעיים, ובכל אחת משיטות הטיפול נעשה שימוש בטכניקות משני הסוגים. כיום, מרבית המטפלים עושים שימוש משולב בכלים משתי הגישות, תוך התאמתם לצרכי המטופל ולמטרותיו. 

טיפול CBT