חיפוש

Acceptance and Commitment Therapy - ACT - תרפיית קבלה ומחויבות

תרפיית קבלה ומחויבות (Acceptance and Commitment Therapy) או בקיצור המקובל שלה – ACT, היא שיטת טיפול קוגניטיבית התנהגותית המתבססת על פילוסופיית חיים ששמה דגש על קבלה של המחשבות והרגשות של האדם. השיטה מתמקדת בפיתוח גמישות פסיכולוגית, על ידי יכולת להתמקד בהווה, במחשבות וברגשות ולהכיל אותם, מבלי צורך בהגנות שאינן נחוצות. היא נחשבת לגישה טיפולית הנכללת בגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), המושפע מחשיבה בודהיסטית ואקזיסטנציאליסטית המקבלת את הפגיעות האנושית והסבל כחלק מהחוויה האנושית שאין לנו יכולת או צורך לשנות. מתוך כך, הגל השלישי מתמקד במיינדפולנס ובקבלת החוויה הנפשית.

תרפיית הקבלה והמחויבות מתבססת על התפיסה כי כבני אדם, אנו לא יכולים לשלוט לגמרי על מהלך החיים שלנו, ההיסטוריה או הרגשות שלנו. מאידך – כל החוויות שאנו עוברים בחיינו משפיעות עלינו, תקפות והופכות אותנו למי שאנחנו, ולכן יש להן ערך גדול. מתוך כך, שיטת ה-ACT גורסת כי עלינו להתייחס לחוויות ולרגשות שלנו, בהווה, בעבר ובעתיד, מתוך קבלה והכלה שלהם, הנובעות מסקרנות לחיינו ומתוך רגישות ואהבה לחיים ולעצמנו.

כך למשל, גם אם אנו חווים רגש כואב כחרדה, לפי גישה זו אל לנו לנסות להימנע מרגש זה, שכן מאבק הינו חסר טעם ורק יוביל לחרדה וסבל נוספים. במקום המאבק בחרדה, לפי גישת ה-ACT, עלינו להכיל את החרדה ולקבל אותה כמתנה, כרגש שמלמד אותנו משהו, מאפשר לנו בחירה בדברים שמשמעותיים לנו, מתבסס על חוויות העבר שלנו ולכן חשוב ומהותי לחיינו.

בדוגמא זאת ניתן לראות כי למרות שאנו מקבלים את החרדה, אין אנו נותנים לה להוביל את חיינו באופן אוטומטי. אם היינו נותנים לחרדה להוביל את חיינו היינו נכשלים שוב ושוב, נמנעים מחוויות מרכזיות בחיינו ולבסוף עלולים לחיות חיים של ניתוק רגשי. מתוך כך, לפי תרפיית הקבלה והמחויבות, הבחירות בחיינו צריכות להיות מונחות לא על ידי הניסיון להימנע מסבל ורגשות שליליים, אלא מתוך מחויבות לערכים המרכזיים בחיינו.

בטיפול ACT המטפל והמטופל מחפשים את הערכים המרכזיים בחייו של המטופל, העומדים מאחורי מטרותיו המרכזיות. ערכים אלו הם הערכים שיצרו למטופל אושר אמיתי וסיפוק והם מבוססים על החוזקות של המטופל, מידותיו הטובות ואמונותיו. ערכים, בשונה ממטרות, הם רעיונות שהמטופל יכול לפעול לפיהם בכל יום בחייו, הם לא משהו שניתן להגיע אליו, אלא דורשים נוכחות בכאן ועכשיו. מתוך כך, ניתן לחיות את החיים לאור הערכים בכל רגע ורגע, החל מההווה, ודרך כך להתקרב למטרות האישיות.

גישת ה-ACT התפתחה בעקבות מאמרו של סטיבן הייז שהתפרסם בשנת 1984 Making sense of spirituality. לקראת סוף שנות התשעים, בעקבות מאמר של Hyes, Kelly & Wilson שהתפרסם בשנת 1999, החלה הגישה לפרוח.

גישת ה-ACT היא גישה שהוכחה כיעילה לטיפול בטווח רחב של קשיים נפשיים כגון הפרעות חרדה, פסיכוזה ודיכאון ואף לקשיים גוף-נפשיים כגון כאב כרוני.

לקריאה נוספת על תרפיית קבלה ומחויבות:

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT): סקירת מערכת

חדשות מהשדה: טיפול קבוצתי בתרפיית קבלה ומחוייבות לסימפטומים של הפרעת אישיות גבולית

האבולוציה של CBT: עלייתן של הקבלה והקשיבות (mindfulness) סיכום מאמרם של Herbert & Forman

מקורות

Hayes, S. C. (1984). Making sense of spirituality. Behaviorism, 99-110.‏

הייז, ס. צ., סטרוסאל, ק. ד., וילסון, ק. ג. (2014) תרפיית קבלה ומחויבות: תהליך ועבודה מעשית ליצירת שינוי קשוב. הוצאת אח.

יובל, י. (2011). קבלה ומחויבות: תיאוריה ופרקטיקה. בתוך צ' מרום, א' גלבוע-שכטמן, נ' מור וי' מאיירס (עורכים), טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: עקרונות טיפוליים (עמ' 353-384). תל אביב: דיונון.