תפריט נגישות

כיצד לבחור פסיכולוג?

כיצד לבחור פסיכולוג?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

בתקופות מסוימות בחיינו אנו עשויים להרגיש מוצפים רגשית ולחוש כי אנו זקוקים לעזרה בכדי להתמודד עם קשיים ואתגרים. על פי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות הנפש, למעלה מ- 30 מיליון אמריקאים זקוקים לעזרה בהתמודדות עם רגשות שונים או עם בעיות שנראות להם מחוץ לשליטתם: בעיות בנישואין או במערכת הזוגית, אובדן עבודה או קשיים במצב משפחתי, התמודדות עם מותו של אדם אהוב, דיכאון, לחץ, שחיקה או שימוש בסמים. מתחים אלה של חיי היומיום עלולים להיות מתישים ביותר ולפעמים אנו זקוקים לעזרה חיצונית מאיש מקצוע מוסמך ומורשה בכדי לעבוד על בעיות אלו, בתקווה להתאושש במהרה ולחיות חיים בריאים ופרודוקטיביים יותר.

מתי כדאי לשקול פניה לטיפול?

• אם אתם חשים תחושה ממושכת של חוסר אונים ועצב וכאשר נראה כי הבעיות שלכם לא משתפרות למרות מאמציכם הרבים ועזרתם של בני משפחה וחברים.

• אם אתם מתקשים לבצע פעולות יומיומיות: לדוגמא, אינכם מסוגלים להתרכז במשימות בעבודה וכתוצאה מכך הביצועים והתפקוד שלכם בעבודה נפגעים משמעותית.

אם אתם דואגים בצורה מוגזמת, מצפים לגרוע מכל או נמצאים רוב הזמן 'על הקצה'.

• אם הפעולות שלכם מזיקות לעצמכם או לאחרים: למשל, אתם שותים יותר מדי אלכוהול, צורכים סמים או נעשים יותר ויותר וכחניים ואגרסיביים כלפי אחרים.

מה הוא פסיכולוג ומהי פסיכותרפיה?

פסיכולוגים המתמחים בפסיכותרפיה הם אנשי מקצוע בעלי הכשרה גבוהה עם מומחיות בתחומי ההתנהגות האנושית, הערכת בריאות הנפש, אבחון, טיפול ושינוי התנהגות. פסיכולוגים, בין היתר, עוזרים למטופליהם להבין את עצמם ואת רגשותיהם טוב יותר תוך ניסיון לסייע להם לפתח דפוסי התנהגות בריאים ויעילים. פסיכולוגים מחויבים לספק את הטיפול היעיל ביותר שיש למחקר העדכני להציע.

פסיכותרפיה היא מאמץ שיתופי בין הפסיכולוג למטופל, כאשר על הפסיכולוג מוטלת החובה לספק סביבה תומכת ובטוחה בכדי לאפשר למטופל לדבר באופן גלוי על חששות ליבו ועל רגשותיו השונים. פסיכולוגים רואים בשמירה על פרטיות המטופל כערך עליון ומחובתם החוקית והמקצועית לשמור על סודיות וחיסיון רפואי.

מה לקחת בחשבון בעת בחירת פסיכולוג?

פסיכולוגים ומטופלים עובדים יחד בשיתוף פעולה כך שחשובה מאוד ההתאמה ביניהם. מרבית המחקרים מצביעים על כך, כי הברית הטיפולית שנוצרת בין המטפל למטופל הינה קריטית וחיונית ביותר להצלחת הטיפול. לכן, מעבר להכשרתו המקצועית וכישוריו של הפסיכולוג, חשוב ביותר לבחור פסיכולוג עימו אתם חשים נוחות וביטחון.

שאלות שמומלץ לשאול את איש המקצוע שאליו פונים

• האם אתה פסיכולוג מורשה? כמה שנים אתה עוסק בפסיכולוגיה?

• הרגשתי חרדה/ מתח/ דיכאון ויש לי בעיות בעבודה/ בנישואיי/ באכילה/ בשינה, איזה ניסיון יש לך בסיוע לאנשים עם בעיות מסוג זה?

• מהם תחומי ההתמחות שלך? (למשל, עבודה עם ילדים, מבוגרים, זוגות או משפחות, או לחילופין עבודה עם טראומה, הפרעות אכילה או התמכרות).

• באילו סוגים של טיפולים אתה משתמש והאם הוכח שהם יעילים להתמודדות עם סוג הבעיה שלי?

אישורים שכדאי לחפש

בישראל, פסיכולוגים משקיעים בהכשרתם בממוצע 9 שנים: 5 שנים בלימודים, במחקר ובהתנסות מעשית (תואר ראשון ותואר שני) ובנוסף 4 שנות הכשרה של התמחות מעשית. זאת ועוד, לאחר 9 שנות הכשרה הם מחויבים במבחן מומחיות. פסיכולוגים קליניים למשל, מתמחים כחלק מתכנית הכשרתם תחת פיקוח והדרכה צמודה בנושאי אבחון ופסיכותרפיה במסגרת אשפוזית (לדוגמא בבית חולים פסיכיאטרי) ובמסגרת מרפאתית (לדוגמא מרפאה ציבורית לבריאות הנפש). הכשרה ארוכה וקפדנית זו, מבדילה פסיכולוגים מספקי בריאות נפש רבים אחרים.

פסיכולוגים מקבלים רישיון לעסוק בפסיכולוגיה מטעם משרד הבריאות. חוקי הרישיון נועדו להגן על הציבור על ידי הגבלת הרישיון רק לאלו המוסמכים לעסוק בפסיכולוגיה כהגדרתם בחוק המדינה. בנוסף, בניגוד למטפלים בתחומים בהם אין פיקוח מוסדר, פסיכולוגים כפופים לקוד אתי מקצועי קפדני ביותר.

האם פגישה עם פסיכולוג תעזור לי?

מחקרים שונים תומכים ברעיון שקיים קשר הדוק בין בריאות רגשית לבריאות פיזית וכי פגישה עם פסיכולוג יכולה לשפר את בריאותו הכללית של האדם. על פי מחקרים שנעשו בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, ישנם כמה סוגים של פסיכותרפיה שיכולים להפחית ביעילות דיכאון וחרדה ואת התסמינים הנלווים להם כמו כאב, עייפות וכדומה.

זאת ועוד, ישנן עדויות משכנעות לכך שרוב האנשים שמקיימים לפחות כמה פגישות עם פסיכולוג מרגישים טוב יותר מאשר אנשים עם קשיים רגשיים שאינם מטופלים כלל. מחקר אחד הראה כי 50 אחוז מהמטופלים שהשתתפו בו השתפרו באופן ניכר לאחר שמונה מפגשים, בעוד 75 אחוז מהאנשים בטיפול השתפרו לאחר חצי שנה.

איך אדע אם הטיפול עובד?

כשאנו מתחילים בטיפול עלינו לקבוע יעדים ברורים עם הפסיכולוג שלנו. ייתכן שננסה להתגבר על רגשות כמו חוסר תקווה הקשורים לדיכאון או לשלוט בפחד המשבש את חיי היומיום שלנו. זכרו כי יעדים מסוימים דורשים זמן רב יותר להגיע אליהם מאשר אחרים. עליכם להחליט יחד עם הפסיכולוג שלכם מתי פחות או יותר אתם עשויים לצפות להתחיל לראות התקדמות ולהציב יעדים ברורים לבחינת התאמתו ויעילותו של הטיפול.

אנשים חשים לעתים קרובות מגוון רחב של רגשות במהלך הטיפול, נעימים יותר ופחות. לעיתים אנו חשים בושה, אשמה או ייסורי מצפון, בין היתר מתוך הקושי לשתף אדם חיצוני לנו בחוויות אישיות כואבות ומטרידות, ומתוך הניסיון להיות עמן במגע. פעמים רבות, לאחר שאנו חווים רגשות מורכבים אלו אנו מתחילים לחוש הקלה או תקווה והדבר יכול להיות סימן חיובי שמעיד שאנו נמצאים בדרך הנכונה: מתחילים לחקור ולהבין לעומק את ההתנהגות, המחשבות והרגשות שלנו, או במילים אחרות – את עצמנו.

מקורות:

תקציר מאמר שפורסם ב – American Psychological Association

How to Choose a Psychologist

www.apa.org/topics/choose-therapist

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך