תפריט נגישות

אני עצוב או מדוכא? מהו דיכאון ואיך אפשר לטפל בו

אני עצוב או מדוכא? מהו דיכאון ואיך אפשר לטפל בו

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

כולנו נוהגים להשתמש במושג ״איזה דיכאון!״ כשאנחנו נתקלים בסיטואציה מתסכלת או עצובה במיוחד. יחד עם זאת, חשוב לציין כי הפרעת דיכאון היא מחלה אמיתית, אשר גובה מחיר כבד בתחומים רבים – איכות החיים נפגעת, מערכות זוגיות עוברות פעמים רבות טלטלה רגשית, היחסים עם בני המשפחה עלולים להתערער ובאופן טבעי, נפגעת הפרודוקטיביות במקום העבודה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שאפשר ומומלץ לטפל בדיכאון ולמרות הקושי והיעדר המוטיבציה – חשוב לא להישאר איתו לבד. כיצד מזהים דיכאון? במה הוא שונה מעצב? ואיך אפשר לשפר את המצב?

מהם הסימנים לדיכאון?

דיכאון כולל לרוב עצבות עיקשת, חרדה, ריקנות ותחושות של חוסר תקווה, אשמה וחוסר ערך. אנשים מדוכאים לרוב מאבדים עניין בדברים שהסבו להם הנאה בעבר, כמו תחביבים או בילויים. תחושות האטה, חוסר אנרגיה וחוסר חשק הן נפוצות ביותר, אך גם תחושות כמו חוסר מנוחה, עצבנות, קשיים בזיכרון וביכולת להתרכז. בנוסף, דיכאון לרוב כולל קשיים בשינה (שינה מרובה או מעטה מאוד) ושינויים בהרגלי האכילה (אכילה מרובה או מעטה). כמו כן, דיכאון עשוי לערב גם מחשבות לגבי מוות והתאבדות. יש לזכור כי לא כל מי שמדוכא חווה את אותם הסימפטומים. חלק מהאנשים יחוו סימפטומים רבים, אחרים יחוו רק מספר סימפטומים בודדים, כאשר חומרת הסימפטומים ומשך הזמן בו נוכחים, משתנה מאדם לאדם.

האם אני עצוב או מדוכא?

כולנו מרגישים עצובים לפעמים. זה נורמלי לגמרי להתאבל על חוויות חיים כואבות כמו מחלות, מוות של אדם קרוב, פיטורין או פרידה. עבור רוב האנשים, תחושות של עצב ואבל עוברות עם הזמן. אבל, אם תחושות העצב ממשיכות להקשות לפחות שבועיים לאחר אירוע כואב שנחווה, והן מפריעות לתפקוד היום-יומי, יתכן שמדובר בדיכאון. כמו כן, אנשים הסובלים מדיכאון נוהגים לחוש חסרי תקווה וחסרי אונים, ולהאשים את עצמם בתחושות שלהם. אלו, עשויים להסתגר, להפסיק לעסוק בפעילויות שפעם אהבו ולנתק קשר עם חברים וקרובים.

מה גורם לדיכאון?

אין תשובה אחת לשאלה הזו. דיכאון יכול להיגרם כתוצאה משינויים כימיים במוח שמשפיעים על מצב הרוח ועל המחשבה. במקרים אחרים, דיכאון יכול להוות סימן לכך שאספקטים רגשיים ומנטליים בחייו של האדם יצאו מאיזון. למשל, אם הוא מצוי תחת סטרס מתמשך או חווית חיים מלחיצה, כמו לדוגמא אובדן של אדם אהוב.

אפשר לטפל בזה?

כן, אפשר לטפל בזה. ישנן שיטות טיפול יעילות מאוד בדיכאון. לכן, אם אתם מזהים שאתם או אדם קרוב אליכם סובלים מדיכאון, חשוב שתפנו למטפל מקצועי. אם ננסח זאת באופן הפשוט ביותר, אנשים מדוכאים שלא פונים לטיפול סובלים לחינם. הסתגרות והימנעות מהבעת רגשות יכולים להחמיר את הדיכאון ולתרום לתחושת חוסר האונים וחוסר התקווה. לכן, לא ניתן להפריז בחשיבותה של פנייה לעזרה מקצועית.

איך פסיכותרפיה יכולה לעזור?

מספר גישות יכולות לסייע לטפל בדיכאון למשל, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול התייחסותי וטיפול דינמי. פסיכותרפיה מעניקה למטופל את ההזדמנות לזהות את הגורמים שתורמים לדיכאון שלהם ולהתמודד עמם באופן יעיל, במגוון דרכים:

הצבת מטרות

מטפל מנוסה יכול לעזור למטופל לזהות כיצד אפשר לשפר את האספקטים בחייו שמסבים לו סבל, ולהציב מטרות ריאליסטיות כדי לשפר את הבריאות הנפשית שלו.

מודעות לקושי וסימון הכוחות להתמודדות

המטפל יכול לעזור למטופל להביא למודעות את הקונפליקטים הלא מודעים בחייו, לזהות דפוסי התמודדות, לחקור יחד כיצד התמודד עם קשיים בעבר ולהצביע על הכוחות שלו שיכולים לסייע לו לצאת מן המשבר הנוכחי.

זיהוי ושינוי דפוסי חשיבה בעיתיים

המטפל יכול לעזור לזהות דפוסי חשיבה מעוותים ומזיקים, שתורמים לתחושת חוסר התקווה וחוסר האונים. למשל, אנשים מדוכאים נוטים להכללת יתר – לדוגמא, ״אני כישלון בהכל״, במקום ״אני גרוע במתמטיקה אבל מעולה באנגלית״. המטפל יכול לעזור לסגל דפוסי חשיבה מאוזנים ומיטיבים יותר.

החזרת השליטה וההנאה לחיים

המטפל יכול לעזור להחזיר את תחושת השליטה ואת היכולת להפיק הנאה ותועלת ממצבי חיים שונים. המטפל יכול להצביע על אפשרויות חדשות שיביאו באופן הדרגתי לשיפור במצב הרוח. לדוגמא, לשלב פעילויות מהנות גם כשאין חשק לצאת מהמיטה.

תמיכה מערכתית

זה יכול להיות קשה מאוד לראות מישהו קרוב סובל מדיכאון. פסיכותרפיה יכולה להיות יעילה גם לתמיכה בבני המשפחה ובבני הזוג של הסובלים מדיכאון. טיפול משפחתי או זוגי הוא דרך יעילה להתמודד יחדיו עם האתגר שמציב הדיכאון למערכות היחסים השונות.

מניעת הידרדרות נפשית

מי שחווה דיכאון פעם אחת נמצא בסיכון גבוה יותר לחוות אותו שוב. מחקרים מראים שטיפול מתמשך בפסיכותרפיה עשוי להפחית את הישנותן של אפיזודות דיכאוניות.

האם תרופות מועילות?

תרופות יכולות להיות מועילות מאוד בהפחתת סימפטומים של דיכאון, בייחוד במקרים של דיכאון חמור. לעיתים קרובות, השילוב בין טיפול תרופתי לפסיכותרפיה הוא המועיל ביותר. אולם, יש אנשים שמעדיפים פסיכותרפיה בלבד על פני תרופות, במיוחד אם הדיכאון ממנו סובלים לא מאוד חמור. בכל מקרה, יש להיוועץ ברופא לפני שימוש בנוגדי דיכאון.

לסיכום

דיכאון יכול לשבש באופן משמעותי את יכולתו של האדם לתפקד בחיי היום-יום. חשוב לזכור שיש פתרונות יעילים מאוד והסיכויים להחלמה גבוהים מאוד בקרב מי שפונה לטיפול. בעזרת מטפל מנוסה ומקצועי, אנשים הסובלים מדיכאון יכולים להחזיר לעצמם את תחושת השליטה וההנאה מהחיים.

מקורות

תרגום כתבות מהאתרים American Psychological Association ו-Psychology Today

www.apa.org/topics/depression/recover

www.psychologytoday.com/us/basics/depression

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך