תפריט נגישות
חיפוש

ADD Diagnose - אבחון הפרעות קשב וריכוז

הילד לא מפסיק לזוז, מתקשה להתרכז לאורך זמן ונחשב לאימת המורות בכיתה? ייתכן שהגיע הזמן לאבחון הפרעות קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז עשויות לפגוע בתפקודו הלימודי והחברתי של ילדכם ולגרום לקשיים רגשיים ובין אישיים, ולכן חשוב לאבחן ולטפל בהן מוקדם ככל האפשר. הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נפוצות (כ-20% מהילדים) וכיום קיים מגוון גדול של שיטות אבחון וטיפול אשר באמצעותן ניתן להביא לשיפור משמעותי בתפקוד.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן ליקויים נוירולוגיים מולדים המאופיינים בטווחי קשב וריכוז קצרים, חולמנות ורגישות מוגברת לגירויים המקשה על שמירת מיקוד וקשב לאורך זמן. כאשר בעיות הקשב והריכוז מלוות גם במידה של היפראקטיביות תאופיין ההפרעה גם באימפולסיביות, קושי בדחיית סיפוקים ולעיתים תנודתיות רגשית.

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים מקושרות בדרך כלל לקשיים לימודיים, אך בפועל הן משפיעות גם על היבטי חיים רגשיים, בין אישיים וחברתיים. קשייו של הילד בהתארגנות, התנהגותו החולמנית וה"מעופפת" והפער בין האינטליגנציה שלו להישגיו הלימודיים מעוררים פעמים רבות תגובות שליליות מהסביבה. הילד עשוי להתפס כעצלן, עקשן או לא אכפתי ותפיסות אלו עשויות להעכיר את יחסיו עם משפחתו והצוותים החינוכיים, ולגרום לתפיסה עצמית שלילית. בעיות הקשב והריכוז, במיוחד כאשר הן מלוות גם בהיפר אקטיביות, מקשות על הילד ללמוד וליישם קודים חברתיים ועשויות להביא לקשיים בין אישיים וחברתיים אשר פוגעים גם הם בערך העצמי. בהתאם, בחלק מן המקרים מביאות ההפרעות לקשיים נוספים למשל דיכאון , הפרעת התנהגות או חרדות למניהן.

השלכותיהן השליליות הנרחבות של הפרעות הקשב והריכוז מדגישות את חשיבות האבחון והטיפול מוקדם ככל האפשר.

אבחון הפרעות קשב וריכוז- מתי פונים?

החשד לקיומן של בעיות קשב וריכוז מתעורר במקרים רבים בגילאי בית הספר המוקדמים, אך פעמים רבות ניתן לראות סימנים מוקדמים כבר בינקות, כאשר התינוק מפגין פעלתנות מוגברת, בעיות ויסות חושי, קשיים במעברים בין פעילויות וכן הלאה. למרות זאת, אנשי מקצוע נמנעים מלאבחן בעיות קשב וריכוז בגילאים מוקדמים מאחר וסימפטומים אלו עשויים לנבוע גם מקשיים ועיכובים התפתחותיים אחרים.

במרבית המקרים מומלץ לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז החל מגן חובה כאשר הילד מפגין התנהגות חולמנית, "נתקים" בהם אינו משיב כשקוראים לו, קשיי התארגנות, קפיצות מדבר לדבר (בדיבור או משחק) וקושי להתמיד בפעילות לאורך זמן וקושי בהפנמת חוקי התנהות.

חשוב להדגיש כי הפרעות קשב וריכוז ניתנות לאבחון גם בבגרות: כ-4% מהמבוגרים סובלים מהפרעות קשב וריכוז הפוגעות בתפקודם הרגשי, הלימודי, החברתי והתעסוקתי, וגם להם ניתן לסייע באמצעות אבחון וטיפול מתאימים. בבגרות כדאי לפנות לאבחון במקרים של רגישות מוגברת לגירויים והסחות דעת, קושי להתמקד במשימה לאורך זמן ולהתמודד עם יותר מגירוי אחד בו זמנית, התנהגות פזיזה ותזזיתית, קשיי התארגנות ונטייה לרגזנות, עצבנות וסף תסכול נמוך.

חשוב להבחין מתי יש לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז ומתי לאבחון ליקויי למידה. על אף ששני סוגי ההפרעות עשויים להתבטא בפער בין יכולתו האינטלקטיואלית של הילד לבין הישגיו בפועל וטיב השתלבותו במערכת החינוכית, מדובר בהפרעות שונות שהאבחון והטיפול בהן שונה.

בניגוד להפרעות הקשב והריכוז, ליקויי למידה לא יתבטאו בהתנהגות חולמנית ומפוזרת, טווח קשב וריכוז קצר ובקשיים התנהגותיים. ליקויי הלמידה יתבטאו בדרך כלל בקשיים הממוקדים ברכישת מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון בסיסיות. אבחון ליקויי למידה, בהתאם, יתמקד ביכולות הקוגניטיביות ובזיהוי הגורמים הנוירולוגיים/קוגניטיביים/רגשיים הפוגעים בביצועים. 

כיצד מתבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז?

אחר והפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירולוגיות, אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע על ידי רופאים פסיכיאטריים או נוירולוגים בלבד. פסיכולוגים ואנשי חינוך מנוסים עשויים לזהות בקלות כי קיים סיכוי סביר לקיום ההפרעות ולהמליץ על פנייה לאבחון, אך אינם רשאים לאבחן הפרעת קשב וריכוז בעצמם.

אבחון הפרעות קשב וריכוז כולל מספר שלבים מרכזיים:

איסוף מידע: המאבחן אוסף מידע על תפקודו של הילד בתחומי חיים שונים (לימודי, חברתי, רגשי) מהילד עצמו, מהוריו ומהצוותים החינוכיים (במידת הצורך). אבחון זה מאפשר למקד את הבנת קשיי הילד ולבחון האם ייתכן וקשייו נובעים מגורמים אחרים (הזנחה, קשיים רגשיים, בעיות התנהגות).

בדיקה רפואית: נערכת בדיקה רפואית שמטרתה לשלול את השפעתם של מצבים גופניים (לקות שמיעה, למשל) על תפקודו של הילד.

אבחוני קשב וריכוז: הילד עובר אבחונים נוירו-קוגניטיביים הבוחנים את יכולתו לשמור על רמת קשב, טווח הריכוז, פעלתנות יתר ועוד.

המלצה על תוכנית טיפולית: במידה ואכן אובחנו הפרעות קשב וריכוז נקבעת תוכנית טיפולית מומלצת אשר במרבית המקרים כוללת טיפול תרופתי, הדרכת הורים וטיפול פסיכו-סוציאלי הכולל הקניית מיומנויות חברתיות, יכולת התארגנות וכן הלאה, בהתאם לקשיי הילד.

אבחון הפרעות קשב וריכוז בבגרות דומה לאבחון לילדים וכולל ראיונות, שאלונים ומבחנים נוירו-קוגניטיביים. אבחונים אלו מאפשרים לאשש או להפריך את קיומן של הפרעות קשב וריכוז ולקבוע כיצד ועל אילו היבטים בחיי האדם הן משפיעות. כמו כן, האבחון מאפשר בדיקה כי ההפרעות אינן מתקיימות על רקע של הפרעה פיסית או נפשית אחרת ( אפילפסיה, הפרעה דו קוטבית/מאניה דפרסיה ) אלא עומדות בפני עצמן. לאחר שמזוהה טיב הבעיה והשפעתה על חיי הנבדק, מותאמת תוכנית טיפולית מתאימה.


אנשי מקצוע בתחום

ADD