תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה פו הדב יכול ללמד אותנו על פוסט טראומה?

מה פו הדב יכול ללמד אותנו על פוסט טראומה?

צוות בטיפולנט

חזרזיר השתרך לצדו של פו. "פו!" הוא לחש.
"כן, חזרזיר?"
"שום דבר", אמר חזרזיר, אוחז בכפו של פו. "רק רציתי לוודא שאתה כאן."

ספר הילדים האהוב והמוכר

מאז שפורסם לראשונה בשנת 1926, פו הדב הפך לאחד מספרי הילדים האהובים בכל העולם. בזכות ספרו של אלן אלכסנדר מילן ובעקבות עיבודים רבים לסרטים, פו הדוב וחבריו הרבים חדרו לליבנו כילדים וכמבוגרים.

הרפתקאותיו של פו הדוב שזורות בתובנות ופילוסופיית חיים יקרת ערך על חברות, סובלנות וקבלת האחר. בנוסף לכך, הדמויות בפו הדוב יכולות ללמוד אותנו על המון נושאים גם בתחום הפסיכולוגיה. אולי יהיה זה מפתיע לגלות, אך אם נעמיק נוכל להבחין שבמאפייני האישיות של חלק מן הדמויות החביבות על כולנו מסתתרים למעשה תסמינים של פוסט-טראומה (PTSD).

השירות הצבאי של הסופר א. א. מילן ככל הנראה היווה חלק מההשראה לכתיבת הספר והמצאת הדמויות של פו הדוב וחבריו. א. א. מילן בעצמו שירת בקרב על הסום, שהיה אחד הקרבות הקשים ביותר של מלחמת העולם הראשונה, ולכן אולי אין זה מפתיע שהוא בעצמו הכיר מקרוב את ההשפעות השונות של אירועים טראומטיים על הנפש. לצד זאת, נראה שהוא מצא דרך יצירתית לדבר על קשייו ועל קשיי אנשים רבים נוספים שפיתחו PTSD כתוצאה מחשיפה לטראומה, באופן שמעורר חמלה, הזדהות ואפילו צחוק.

פו הדוב וחבריו כייצוגים ל-PTSD

PTSD, או בשמה המלא הפרעת דחק פוסט טראומטית, מתעוררת בעקבות חשיפה ממשית לאירוע טראומטי או איום המתעורר בעקבות מוות, פגיעה פיזית או פגיעה מינית משמעותית, והיא כוללת מגוון תסמינים שמופיעים לאחר החשיפה לאירוע הטראומטי. בחינה מקרוב מגלה כי חלק מן הדמויות האהובות מפו הדוב יכולות לייצג תסמינים של פוסט-טראומה.

כך למשל, ניתן לראות בחזרזיר את הדמות שמייצגת תחושות חרדה ועוררות יתר שעשויות להתעורר בעקבות טראומה ומובילות לדריכות מתמדת מפני סכנה שעתידה לבוא. דריכות היתר והפזיזות של חזרזיר הם תסמינים שכיחים של פוסט-טראומה, כמו גם תחושת החרדה החברתית שלו, שכן בעקבות פוסט-טראומה עשויה להתעורר חשדנות וכן פחד מקרבה רגשית.

אם נעבור לדמות אחרת כמו איה למשל (שלא ברור אם הוא חמור או חיה דמיונית אחרת), נזהה בקלות כי הוא שרוי במעין עננת דיכאון. דכדוך זה עשוי להמחיש את השפעת הטראומה על תפיסתנו העצמית, את ביקורתיות היתר שאנו מפגינים כלפי עצמנו לאחר אירוע טראומטי, את הנסיגה מאינטראקציות חברתיות וכמובן את הקושי פשוט לחוות שמחה.

חשוב לומר שלא כל מי שמתמודד עם PTSD יחווה את כל הסימפטומים, ולכן אתם עשויים להזדהות עם חזרזיר או עם איה, בהתאם לנסיבות ולטריגרים בסביבה, או אולי עם תסמינים שלא מגולמים על ידם. למשל חלק מהמתמודדים עם PTSD יחוו פלאשבקים לא רצוניים מהאירוע, לאחרים יהיו חלומות חוזרים מטרידים וחלק יסתובבו בתחושת ניכור וניתוק מהסביבה.

"הדברים שגורמים לי להיות שונה הם הדברים שגורמים לי להיות מי שאני"

לחיות עם PTSD, או לחיות לצד מישהו שמתמודד עם PTSD, זה לא תמיד קל. השלכות הטראומה לרוב לא נשארות בוואקום ומהדהדות במרקם המשפחתי, הקהילתי והחברתי. אך הדמויות של פו הדוב מזכירות לנו את הצדדים היפים שמתקיימים לצד הכאב והקושי.

פו וחבריו מראים לנו שעצבנות לא מעידה על היעדר בטוּב לב, ושתחושות כמו פחד או חרדה עשויות להיות לא נעימות, אך הן רק רגשות טבעיים ולא דבר שמגדיר את כל מהותנו. מילן מאפשר לנו לראות את התסמינים השונים של הפוסט-טראומה, אך גם את דו הקיום שיכול להתקיים בין החלקים הטראומטיים ובין החלקים האחרים והחיוביים באישיותנו, אלו שעלולים לפעמים ללכת לאיבוד או להישכח בשעת מצוקה.

בין אם אתם או אחד מיקירכם מתמודדים עם PTSD, פעמים רבות אולי תעדיפו להסתגר ולא להתעמת עם הכאב, ואולי לא תמיד תצליחו להעניק תמיכה לאנשים אהובים המתמודדים עם הקושי הרגשי שלהם. אך חשוב לנו להזכיר כי אין סיבה להישאר עם זה לבד! טיפול נפשי מתאים עשוי להוביל להקלה משמעותית וניתן תמיד לקבל ייעוץ ו/או טיפול על ידי פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים, וכן להיעזר בארגוני סיוע נפשי.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-Psychology Today:

What Winnie the Pooh Can Teach Us About PTSD

www.psychologytoday.com/us/blog/the-everyday-unconscious/201908/what-winnie-the-pooh-can-teach-us-about-ptsd

אנשי מקצוע בתחום

פוסט טראומה

עוד מאמרים שיעניינו אותך