תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

סמלים בחלום: חלום או מציאות?

סמלים בחלום: חלום או מציאות?

אילנה לוין ארד

כיצד אפשר לפרש חלום על נחש או לפענח את משמעותה של סדרת חלומות על חתונות? האם כדאי להמנע מנסיעות ארוכות אחרי חלום על תאונת דרכים?

משחר ההיסטוריה האנושית גילו בני האדם סקרנות והתעניינות רבה ביחס לחלומותיהם, אשר נתפשו תמיד כמבע פסיכו-רוחני של הנפש. גרסאות שונות התקיימו ביחס להבנת החלום. יש שראו בו את פעילות כוחות הנסתר וייחסו להם ערך נבואי ויש שראו בהם הד לאירועי עבר אישיים או כלל אנושיים וקישרו לגלגולים קודמים. כמו כן, יש שמדגישים את הסמלים המופיעים בחלומות ומקנים להם קודים קבועים של פענוח - פרח משמעותו צמיחה ולבלוב, המספר 7 פירושו ברכה וכך הלאה.

סמלים בחלום: כיצד מפענחים את משמעותם?

החולם הראשון המוזכר בתנ"ך הוא יעקב אבינו: "ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה והנה מלאכי אלוהים עולים ויורדים בו" (בראשית כ"ח 12). הקבלה מפרשת את סולם יעקב כמבנה הספירות והעולמות, וחלום זה שהינו חלום רוחני נבואי מובהק מכיל בתוכו בהמשך את הבטחת אלוהים ליעקב אודות ייעוד ארץ ישראל לזרע יעקב - "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך... ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה".

יוסף, בנו האהוב של יעקב, הולך בעקבות נטיית החלימה הנבואית של אביו.

"ויחלום יוסף חלום ויגד לאחיו ויוסיפו עוד שנוא אותו" (בראשית ל"ז 5): חלומותיו של יוסף אודות אלומות האחים המשתחוות לאלומתו והכוכבים המשתחווים לו בנוסף לשמש ולירח נתפשים על ידי האחים כהתנשאות ויוהרה; האחים מתנכלים ל'בעל החלומות' אשר בסופו של דבר מממש את חלומות הגדלות הודות לפענוח חלומותיו של פרעה: יוסף מפרש את חלום פרעה על הפרות העולות מן היאור כ"תחזית" לשנות השפע והבצורת שיבואו ובכך מציל את מצרים מכליה. גם שלמה המלך, הנחשב ל"חכם מכל אדם", השתמש בחלום להבעת משאלה אשר התגשמה כאשר ביקש "ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע". (מלכים א' ג' 5).

סיפורי התנ"ך מבטאים תפיסה שהיתה רווחת בתקופה הקדומה, לפיה קיים קשר ישיר בין החלום למציאות. סוגיה זו עדיין רלוונטית בתקופתנו: האם גם חלומותינו הינם בעלי מסר נבואי?

האם חלום על תאונת דרכים מבשר על אסון מתקרב? האם לאחר חלום על זכיית ענק בלוטו כדאי למהר למלא טופס הגרלה?

בתקופה המודרנית זכו החלומות למקום של כבוד לא רק בכתבים הרוחניים, בספרות ובמיתולוגיה, אלא גם כהיבט משמעותי של חקר נפש האדם. כיום, נחקרים חלומות במעבדות ובמסגרת פסיכותרפיה מפרספקטיבות שונות, אך הראשונים אשר הצביעו על חשיבותו העצומה של החלום היו פרויד זיגמונד אשר ייסוד את הגישה ששמה פסיכואנליזה לצד יונג קרל גוסטב אשר ייסד גישה המכונה פסיכואנליזה יונגיאנית.

"פשר החלומות", ספרו של פרויד משנת 1900, הניח את היסוד לתפישת החלום כמראה, אם כי חידתית ונעלמה, למתרחש בנפש. לפי פרויד החלום מבטא משאלות, פחדים, התבוננות על מצב עכשווי של החולם, התייחסות למצבי עבר וכמו כן תקוות לעתיד. כאילו שהנחנו ערימה של נגאטיבים והדפסנו מכולם תצלום אחד סתור ומבולבל בו דבר פולש לדבר, משתנה מבלי שנבין. החלום מורכב משני חלקים: תוכן גלוי - עלילת החלום אשר חלקה ריאליסטית ודומה למציאות ("הייתי בבית ספר..."), חלקה הזוי ("כולם שם לבשו חליפות ירוקות") וחלקו בדיונית לגמרי ("ואז נכנס הכלב שלי ואמר ש..."); ותוכן סמוי אשר מסתתר מאחורי התוכן הגלוי ומהווה את משמעותו האמיתית של החלום.

על פי תפיסה זו של החלום, לא ניתן צופן פענוח אחיד לכל היבט או אירוע בחלום, אלא אך ורק בתוך ההקשר של חיי החולם. כלומר, לאותו הסמל או ההתרחשות תהיה משמעות שונה עבור חולמים שונים. חלומה של רותי על זכייה בלוטו, על כל פרטיו והאסוציאציות שלה לזכייה זו, יהיה שונה מהותית מחלומה של נוגה על זכייה בלוטו. ברובד הגלוי יהיה שוני בנופים והדמויות ובפרטים כסכומי הזכייה, ייעוד הזכייה ותהליך גילויה או רכישת כרטיס ההגרלה. גם פרטיהן הביוגרפיים והדמוגרפיים ישפיעו על פירוש החלום: אם, לצורך הדוגמא, רותי רווקה בת 20 ונוגה בת 40, נשואה+ שלושה ילדים - הרי שלשתיהן יחס שונה לכסף, לייעודו ובעיקר - לכל אחת מהן הסבר שונה מדוע היא זקוקה לזכייה ולא מאמינה ביכולתה להגיע לתוצאות בזכות השקעה, התמדה, כשרון, יוזמה וכד'. שאלה רלוונטית נוספת היא האם כסף הזכייה מהווה תחליף או פיצוי לחסרים אחרים בחייהן ומה מידת יכולתן להתמודד עם חסכים אלו.

פירוש חלום הזכייה בלוטו יהיה אפוא שונה מאדם לאדם גם בתוכן הגלוי של החלום, גם בהקשר הכולל וגם באסוציאציות שהוא יעניק לכל פרט מפרטי החלום. פענוח החלום הוא חלק אינטגראלי מהעבודה הנעשית בחדר הטיפולים, והריהו מהווה כלי עבודה עמוק ונפלא למפגש עם תוכן לא מודע כמו גם עם זיכרונות שנשכחו ונטיות נפש עמוקות כולל כוונות לעתיד.

נחתום בדוגמא בולטת המדגישה את ההקשר האישי והתרבותי של החולם: נערה יהודיה חולמת שהיא לבושה בלבן וסביבה פרחים. ההקשר המיידי שעולה בדעתנו הוא או חג השבועות או טוב מזה - יום נישואיה. נערה הודית אף היא חולמת חלום זהה, בו היא עטוית לבן וסביבה פרחים. אלא שבתרבות ההודית בגדי האבל הם לבנים וטקסי לוויה מלווים בזרי פרחים. כלומר, למרות הפרטים והסמלים הדומים אשר יופיעו בחלום - משמעות החלום תהיה הפוכה לגמרי.

היכנסו לקריאה נוספת ואנשי מקצוע בתחום פירוש החלומות

על המחברת - אילנה לוין ארד

פסיכולוגית קלינית מומחית, סקסולוגית ויועצת נישואין, מטפלת בגישה מולטי-דיסיפלינרית ועובדת במגוון שיטות, מפסיכולוגיית מעמקים ועד שיטות קוגניטיביות התנהגותיות ומערכתיות.

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך