תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך נוכל לפרש חלומות?

איך נוכל לפרש חלומות?

ספיר קינן

התעוררת בלילה שטוף זיעה מחלום שאתה מנסה להבין? אולי את מנסה לחפש אחר משמעות של חלום שמופיע שוב ושוב כבר שנים? או אולי יצא לך לתהות מה הסיבה לכך שבחלומות שלך מופיע אדם מהעבר, או בעל חיים מסוים? עבור אנשים רבים, החוויה הנוצרת בעת החלימה עשויה להיות מורכבת וחידתית ביותר והיא נוטה לעתים לייצר דחף להבין מדוע חלמנו דבר מה מסוים. המאמר הנוכחי ינסה לעשות מעט סדר בנושא וינסה לענות על השאלה - כיצד תוכלו לפרש חלומות?

הענקת משמעות לחלומות

מאז ומעולם, ביקשו בני האדם להבין ולפרש את המשמעות הנסתרת של חלומות, מתוך ההנחה שבחלום בא לידי ביטוי רובד עמוק ונסתר של הנפש או העולם – אשר אין לנו גישה אליו בעודנו ערים. בתקופות שונות לאורך ההיסטוריה התהליך של פירוש החלומות התבסס על גישות שונות אשר הבינו באופן אחר זו מזו את תהליך הענקת המשמעות לחלום. כך למשל, בעולם הקדום סמלים בחלום נתפסו כמסרים חיצוניים – נבואות, תכנים המועברים מעולם המתים או מישויות בעולמות מקבילים, או אפילו אותות אלוהיים. גישה זו הייתה נפוצה ביותר בעבר, אך עם הזמן התגבשה ההבנה כי החלום ותוכנו מייצג משמעות חבויה אשר נובעת מעולמו הפנימי של האדם ולא ממקור חיצוני. על פי פרויד, אבי הפסיכואנליזה, החלום הינו ביטוי לתכנים מאיימים כמו קונפליקטים, פנטזיות, דחפים, מחשבות, רגשות ועוד, אשר עוברים הדחקה בחיי הנפש ועל כן האדם אינו מודע להם בעודו ער. עם זאת, תכנים אלו אינם נשארים חבויים לאורך זמן והם מנסים לפרוץ ולעלות אל המודעות של האדם, בין השאר באמצעות חלומות.

מה משמעות החלום שחלמת?

התכנים אשר באים לידי ביטוי בחלומות אינם מובעים באופן ברור ופעמים רבות אנשים מתארים אותם כמסתוריים, מוזרים או אניגמטיים. בהתאם, לפי ההנחה המקובלת כיום, חלומות נושאים עמם משמעות לא מודעת אשר לא מתבטאת באופן ישיר, אלא עוברת הסוואה ותרגום ל"שפת החלום". את התהליך הנפשי אשר מתרחש כדי להסוות את משמעות החלום כינה פרויד "עבודת החלום"; ואכן, פעמים רבות חלומות כוללים הופעה של סמלים ודימויים. אם כן, כיצד נוכל לדעת מה משמעותם של סמלים אלו?.

חלום על נחש

דוגמא לסמל כזה עשויה להיות הופעת נחש בחלום, אשר הינה נפוצה ביותר. ייצוג כזה עשוי להוביל לתחושת פחד וחרדה, ואנשים רבים מבקשים להבין את משמעותו של סמל זה בחלומם. אנשים אשר מאמינים כי לסמל הנחש ישנה משמעות אוניברסלית, עשויים לטעון כי הוא מרמז לעיסוק של החולם במיניות שכן הנחש עשוי לסמל את איבר המין הזכרי. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לסמל זה עשויה להיות משמעות אישית לחולם; בהקשר זה, קיימת חשיבות רבה למחשבות ולאסוציאציות המתעוררות באדם בתגובה להופעת הנחש בחלומו. למעשה, באותה מידה שפרויד ניסה להיעזר בסמלים שהופיעו בחלום בכדי להבין את משמעותם, הוא ניסה לעבוד גם עם האסוציאציות שהתעוררו באדם הספציפי לאור אותם סמלים. ההנחה שלו הייתה כי אצל כל אדם הסמל מקבל משמעות מעט שונה.

חלום על היריון

סמל נוסף אשר עשוי להופיע בחלומותיהן של נשים רבות, וכן של גברים, הינו דימוי של היריון או לידה, באופן ישיר או נסתר. לפי מילוני חלומות, המשמעות של ייצוג זה עשוי להיות קשור לשינויים חיוביים, פנימיים או חיצוניים, שהתרחשו בחיי החולמת. עם זאת, אם נפנה לפרש את המשמעות האישית של דימוי זה עבור החולמת, ייתכן כי התבוננות מעמיקה בחוויה הרגשית שלה סביב החלום תגלה בו רמז לקונפליקט כלשהו מחייה האישיים. עבור רבות, חלום מסוג זה עשוי לרמוז על כמיהה או הכנה לקראת אימהות, חשש מתפקיד זה או דיאלוג עם הצורך החברתי בהפיכה להורה.

חלום על תינוק

באופן דומה סמל אחר שנפוץ בחלומות הינו הופעה של תינוק. במידה והפירוש לסמל יהיה בהקשר תרבותי או אוניברסלי, ניתן יהיה לפרש את נוכחותו של התינוק כסמל לתמימות, חוסר אונים או אפילו ליצירתו של משהו חדש. עם זאת, ההקשר בו מופיע התינוק חשוב במידה רבה על מנת להבין את מקומו בחיי הנפש של האדם החולם – האם הוא מסמל את אחד מהוריו? האם החולם נמצא בקשר כלשהו עם התינוק? האם בחלום התינוק הינו ייצוג של החולם עצמו?. כל אחד מאלו עשויים להוביל לפרשנות שונה של סמל התינוק בחלום הספציפי.

חלום על בגידה

סמל אחר שנפוץ בחלומות הינו של בגידה בקשר קרוב של החולם. גישה הנותנת משמעות אוניברסלית לייצוג כזה בחלום, עשויה לפרש זאת כתחושה של חוסר אמון או קושי בכנות הדדית עם אותו אדם או כלבטים בנוגע לשינויים משמעותיים בקשר זוגי (כגון לקראת חתונה או גירושין). בין אם החולם הינו האדם הבוגד או הנבגד, חלום כזה עשוי לעורר באדם תחושות קשות של אשמה ובדידות; עם זאת, חשוב לזכור כי חלומות והסמלים בהם אינם פשוטים וישירים לפירוש וכי הופעה של מעשה מסוים בחלום אינה מסמלת בהכרח רצון או כמיהה לעשות את אותו הדבר גם במציאות. באופן דומה לייצוגים אחרים, גם כאן חשוב להבין מה מעלה דימוי הבגידה בחולם עצמו ואת הפרשנות הזהירה יש לתת רק ביחס לחוויה של האדם.

כל אחד והחלום שלו

כאמור, אחת הגישות הנפוצות כיום להבנה ופירוש של חלומות היא שימוש ב"מילוני חלומות"; אלה כוללים לרוב משמעויות לסמלים נפוצים אשר מופיעים בחלומות, והם מניחים שלסמלים אשר מופיעים בחלום יש משמעות אוניברסלית, אשר עשויה לבוא לידי ביטוי בחלומות של אנשים שונים. על אף השימוש הנפוץ ב"מילוני חלומות", גישה זו לפירוש חלומות נתפסת כיום כמיושנת. זאת כיוון שהיא שואפת להעניק לאנשים שונים אשר חלמו חלומות שונים פירושים דומים, רק על סמך הופעה של סמלים דומים. למעשה, טכניקה זו לא נותנת ביטוי למשמעות האישית של כל חלום, כמו גם להקשר הנפשי הרחב בו הוא הופיע. על כן, הגישה הרווחת כיום במחקר המדעי מבקשת להתבונן באופן מעמיק בתכני החלום ובמשמעויות הייחודיות שלו עבור האדם שחלם אותו. כחלק מפירוש חלום על פי גישה זו, חשוב להתבונן באסוציאציות שמעלה החולם בעקבות החלימה – דימויים אחרים, רעיונות, זיכרונות ותחושות מחייו שהעלה בו החלום. לאחר מכן יש לבצע תהליך של בדיקת המשמעות שנותן האדם לסמלים שונים שהופיעו בחלום שלו, תוך שילוב כל האסוציאציות ומשמעותן עם ההקשר בו נחלם החלום. תהליך זה עשוי לאפשר לנו להבין את האזורים הלא-מודעים בנפשנו, וללמוד על הקונפליקטים עמם אנו מתמודדים.

היכנסו לקבלת מידע נוסף ואנשי מקצוע בתחום פירוש חלומות

על הכותבת - ספיר קינן

ספיר קינן, דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך