תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

כשאנחנו חושבים על טיפול פסיכולוגי, רובנו חושבים על טיפול ארוך, אשר כולל שיחות עמוקות וצלילה אל העבר, תוך התמקדות במערכות היחסים המוקדמות בחיינו. אולם, חשוב לדעת כי ישנם קשיים מסוימים אשר הדרך היעילה להתמודד עמם היא דווקא בעזרת טיפול קצר, ממוקד ופרקטי, הנקרא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מה זה  CBT? מתי כדאי לפנות לטיפול CBT? ואיך זה בדיוק עובד?

קרא עוד ...

אנשי מקצוע בתחום טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
אילוף הסורר: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון
טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
תלישת שיער - טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לעזור
תלישת שיער - טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לעזור
טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
צפצופים: מה בין טנטון ובין טיפול קוגניטיבי התנהגותי?
צפצופים: מה בין טנטון ובין טיפול קוגניטיבי התנהגותי?
טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
מה היא שקרנות פתולוגית והאם אפשר לטפל בה?
טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
תלישת שיער - טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לעזור
יציאה ממעגל הקסמים: CBT קבוצתי לטיפול בחרדה
טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT
הדיכאון חוזר? טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס עשוי לסייע!
הדיכאון חוזר? טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס עשוי לסייע!

מה זה CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא שם כולל למגוון שיטות טיפול המבוססות על ההנחה כי סימפטומים רגשיים והתנהגותיים נובעים מדפוסי חשיבה בלתי יעילים. הנחת הבסיס של טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינה שהחוויות אשר אנו חווים לאורך חיינו גורמות ליצירת התניות, אמונות ותפיסות אשר מנחות את האופן בו אנחנו פועלים. כך, למשל, ילד אשר ננשך על ידי כלב ילמד כי כלבים הם דבר מסוכן. ילדה שסבלה מהצקות חברתיות תלמד כי קשרים בין אישיים מהווים מקור סכנה, וילד להורים הישגיים ביותר יאמץ אמונות פרפקציוניסטיות ("מי שלא מוציא מאה לא שווה כלום").

כל אחד מאתנו מחזיק בהתניות ובדפוסי חשיבה אשר נוצרו על בסיס חוויות אישיות, אך בחלק מהמקרים דפוסים אלו מתגבשים לכדי דפוס חשיבה והתנהגות נוקשה המביא להיווצרות סימפטומים, עכבות וקשיים. לדוגמה, הילד שננשך על ידי כלב עשוי לפתח פוביה מכלבים וימנע ממקומות בהם עלול להופיע כלב, והילדה שסבלה הצקות חברתיות עשויה לפתח חרדה חברתית.

איך זה עובד?

עד כה תיארנו את ההנחות העומדות בבסיס הגישה הקוגניטיבית התנהגותית. אבל מה זה CBT בדיוק? טיפול CBT הוא טיפול קצר מועד, תחום בזמן, אשר כולל פגישות לצד שיעורי בית. הטיפול מבוסס על ההנחה כי ניתן להשיג שינוי סימפטומטי באמצעות זיהוי ונטרול דפוסי החשיבה וההתנהגות הבלתי יעילים. למטרה זו, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי נעשה שימוש במספר טכניקות מרכזיות:

1. זיהוי ונטרול עיוותי חשיבה: במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מטפל CBT יסייע למטופל לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה בלתי יעילים הפוגעים ביכולתו של המטופל לפרש נכון סיטואציות ולהעריך באופן מדויק את עצמו, את סביבתו ואת הגורמים לסיטואציות שונות. למשל, אדם הנוטה לקטסטרופיזציה עשוי לפרש מצב בו חבר לא עונה להודעה באופן קטסטרופלי, ולהאמין כי החבר שונא אותו. בטיפול CBT, ינסה המטפל לאתגר את המחשבה הזו, ולהציע אפשרויות נוספות לפירוש הסיטואציה.

2. חשיפה הדרגתית: אחד מדפוסי ההתנהגות השכיחים ביותר המתגלים במסגרת טיפול CBT הוא הנטייה להימנעות מסיטואציות ופעולות הנתפסות כמאיימות (למשל, הימנעות מטיסה, דיבור בפני קהל, אכילה בפומבי). בהתאם, מטפל CBT מבנה יחד עם המטופל תכנית לחשיפה הדרגתית לגורם ממנו האדם נמנע. כך, למשל, אדם הסובל מחרדה חברתית יונחה לדבר עם מוכרת בחנות, להרצות בפני הצוות שלו בעבודה, וכן הלאה, בדרגת קושי עולה. זאת, מתוך מטרה לאפשר צבירת חוויות חיוביות ולאתגר את תחושת הסכנה הנלווית לגירויים מהם האדם נמנע.

3. רכישת טכניקות הרגעה עצמית ונשיאת מצוקה: לא תמיד ניתן לנטרל באופן מלא תחושות שליליות. בהתאם, מטפל CBT מקנה למטופל מיומנויות שליטה והרגעה עצמית, אשר יאפשרו למטופל להרגיע את עצמו ולווסת את מצוקתו, גם למול גירויים מאיימים.

מתי כדאי לפנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול המתאים לאנשים המעוניינים בהשגת שינוי תוך זמן קצר יחסית, ואינם מעוניינים בהתבוננות מעמיקה ומקיפה בעצמם ובנסיבות שהביאו לפריצת הסימפטומים. לכן, בדרך כלל, הטיפול יתאים לאנשים המעוניינים בטיפול סביב קושי ממוקד וספציפי.

טיפול CBT נמצא כשיטת טיפול יעילה עבור מגוון סימפטומים בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים. סיבת הפנייה הנפוצה ביותר לטיפול קוגניטיבי התנהגותי היא סביב הפרעות חרדה (למשל, חרדה חברתית, פחד קהל, פוביות, חרדת טיסה, התקפי חרדה), אך טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא כיעיל גם להתמודדות עם דיכאון, התמכרות, בולימיה, OCD, PTSD ונדודי שינה.

יש לציין כי טיפול CBT הוא טיפול המתאים לאנשים בעלי כוחות ומוטיבציה גבוהים, מאחר שהטיפול מבוסס על פעולה אקטיבית של המטופל, על התמודדות עם מטלות בין הפגישות, ועל נכונות לאתגר באופן משמעותי דפוסי התנהגות קבועים.