תפריט נגישות

Aerophobia - חרדת טיסה

חרדת טיסה היא מצב בו החרדה לפני או בעת הטיסה מביאה לפגיעה משמעותית בתפקוד או למצוקה משמעותית. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על הגורמים ודרכי הטיפול בחרדת טיסה.

בעוד שבוע אתה אמור לצאת לחופשה בתאילנד, אבל במקום להתרגש אתה עסוק בעיקר בפחד הטיסה: המחבל שעלול להשתלט על המטוס; התאונה הנוראית וההתרסקות; כיסי האוויר, הסערות, התקלות הטכניות... נשמע מוכר? חרדת טיסה היא בעיה נפוצה אשר עשויה לגרום לפגיעה בתפקוד עקב המנעות מטיסות, או למצוקה משמעותית לפני או במהלך הטיסה. 

מהי חרדת טיסה?

רבים מאיתנו עשויים לחוש פחות רגועים בעת טיסה, ולחוות תחושה מסוימת של הקלה עם הנחיתה. לכאורה יש הרבה היגיון בפחד טיסה. אחרי הכל, אנחנו תקועים בחלל יחסית קטן, גבוה באוויר, חסרי שליטה, וכל כיס אוויר מזכיר לנו כמה אנחנו חסרי אונים במקרה ותהיה תקלה. עם זאת, הסטטיסטיקות מגלות שטיסה היא אמצעי תחבורה בטוח ובטיחותי, הסיכוי לתאונה קטן מאוד, ולמעשה אין בסיס רציונלי לפחד.

אם כך, חרדת טיסה, או אירופוביה, היא מצב בו החרדה לפני או בעת הטיסה מביאה לפגיעה משמעותית בתפקוד (למשל, סירוב לטוס בענייני עבודה) או למצוקה משמעותית. מצוקה זו יכולה להתבטא בדרכים רבות, בתלות באדם ובעוצמת החרדה: חוסר שינה, סיוטים, כאבי ראש, בעיות עיכול ואי שקט בימים שלפני הטיסה, ובסימפטומים גופניים ורגשיים במהלכה - הזעה, רעד, חוויה של פחד ואובדן שליטה ועוד.

איך נוצרת חרדת טיסה?

חרדת טיסה נחשבת לפוביה ספציפית (כמו פוביה מגבהים, כלבים, דם וכדומה), שהיא חלק מקבוצת הפרעות החרדה. חרדת טיסה עשויה לנבוע מגורמים שונים:

אירועי טיסה טראומטיים: שלא במפתיע, אנשים אשר חוו טיסות קשות או תאונות אוויריות עשויים לפתח פחד טיסה וחשש מובן מהישנות האירוע הטראומטי. גם החשיפה לתאונות מטוס ולאירועי טרור אוויריים באמצעי תקשורת עשויים להגביר את הנטייה להתפתחות פחד טיסה. 

חרדות עקיפות: חלק מהאנשים מפתחים אירופוביה בעקבות פוביות אחרות, כמו חרדה מהקאות, מגבהים וממקומות סגורים (קלסטרופוביה). מאחר ושהייה במטוס מעמתת את האדם עם חרדות אלו, מתפתחת גם חרדת טיסה. אירופוביה אף עשויה להתפתח, בעיקר בילדות, מתוך חיקוי והפנמה של פחדי ההורה.

חווית חוסר אונים: חוויה של היעדר שליטה וחוסר אונים היא חוויה קשה אשר פעמים רבות עומדת בבסיס החרדה. פחד טיסה קשור פעמים רבות לחוויה זו עקב המודעות לכך שבניגוד לנסיעה במכונית, למשל, היכולת להתמודד עם בעיה טכנית או לשרוד תאונה היא נמוכה יותר.

כיצד מטפלים?

רבים מהסובלים מאירופוביה יכולים להעיד על הקשיים היומיומיים הנובעים מהפחד: ויתור על הזדמנויות מקצועיות, על ביקור קרובי משפחה שאינם חיים בארץ וכמובן, הגבלת האפשרות לצאת לחופשות ולראות עולם. עם זאת, בשנים האחרונות פותחו שיטות יעילות להתמודדות עם חרדת טיסה. גישות אלו מתבססות על טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות המתמקדות בזיהוי ונטרול אמונות והתנהגויות בלתי יעילות, המשמרות את פחד הטיסה:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT

הטיפול המקובל לפחד טיסה מתמקד בשני היבטים מרכזיים:

1. ההיבט הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי דפוסי חשיבה הגורמים ומשמרים את הפחד ("בטוח יקרה לי משהו נורא ואיום"; "טיסות הן תמיד מסוכנות"), ובנטרול דפוסים אלו, למשל על ידי החלפתם במחשבות אלטרנטיביות ("הרוב המוחלט של הטיסות מגיעות בשלום ליעדן", "כיס אוויר הוא תופעה טבעית ולא מסוכנת"). הטיפול כולל גם חינוך פסיכולוגי (פסיכואדוקציה) כדי ללמוד על פעולת החרדה, וגם על הסכנות האפשריות בטיסה והסיכוי הנמוך לתאונות. 

2. ההיבט ההתנהגותי ב-CBT מתמקד בחשיפה הדרגתית לגורם הפחד ובלמידת טכניקות הרגעה עצמית. לאחר שמטופל רוכש טכניקות נשימה והרפיה, הסחת דעת או שימוש בהומור אשר מאפשרות לו לשלוט בחרדה - מתחיל תהליך של התקרבות הדרגתית לסיטואציית הטיסה: דמיון של טיסה, צפייה בסרט, התקרבות למטוס, ישיבה בתוך מטוס וכן הלאה. החשיפה ההדרגתית יוצרת חוויה חיובית ("זה פחות מפחיד משחשבתי") ומאפשרת בסופו של דבר התמודדות עם טיסה.

דמיון מודרך ומציאות מדומה 

טיפולים אלו מבוססים על טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות אך מאפשרים אימון חי וממשי יותר. זאת, באמצעות הנחיית המטופל לדמיין תסריטים שונים העשויים להתרחש במטוס או שימוש במתקנים המדמים סיטואציה של טיסה. שימוש בטכניקות אלו תוך תרגול מיומנויות ההרגעה העצמית מאפשר אימון בסיטואציה דומה מאוד לסיטואציית הטיסה הממשית.

ביופידבק

בטיפול ביופידבק, בדומה לגישות הקודמות, המטופל לומד טכניקות הרגעה עצמית וחשיפה הדרגתית למקור הפחד. הטיפול מבוסס על שימוש במכשור אשר מאפשר מתן פידבק מיידי על תגובות גופניות. באופן זה, המטופל מקבל משוב חי על שינויים במדדים פיזיולוגיים המתרחשים בתגובה לגירוי מאיים (מחשבות על טיסה, צפייה במטוס ועוד). משוב דומה מתקבל בתגובה לשימוש בטכניקות ההרגעה העצמית, כך שהמטופל יכול להיווכח ביעילות שלהן. הפידבק מייעל את יכולת השליטה בטכניקות ההרגעה העצמית וכך מחזק את היכולת של המטופל להתמודד עם הפחד ולראות את ההתקדמות שלו. 

טיפול תרופתי

ניתן להתמודד עם חרדת טיסה גם באמצעות תרופות נוגדות חרדה, בעלות אפקט מרגיע. השימוש בטיפול תרופתי יכול להיעשות בפני עצמו או במקביל לטיפול הפסיכולוגי (למשל, לטוס לאחר שלקחתי כדור יכול להיות שלב בחשיפה הדרגתית לפני לטוס מבלי סיוע תרופתי). 


מקורות

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association

Bogaerde, Anouk Vanden; De Raedt, Rudi. (2008). Cognitive Vulnerability in Fear of Flying: The Role of Anxiety Sensitivity. Depression and Anxiety. Vol 25(9), 768-773

Medialdea, Jesus; Tejada, Francisco Rios. (2005). Phobic Fear of Flying in Aircrews: Epidemiological Aspects and Comorbidity. Aviation, Space, and Environmental Medicine. Vol 76, 566-568

תחומי מומחיות:
חרדה ,חרדת טיסה

אנשי מקצוע בתחום

חרדת טיסה