תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לזהות התקף חרדה?

איך לזהות התקף חרדה?

צוות בטיפולנט

מה הוא התקף חרדה?

התקף חרדה, המכונה גם התקף פאניקה, מתייחס למצב בו מתעוררת אצל האדם חוויה של פחד עוצמתי אשר אינה קשורה לסכנה ממשית ומידית. במרבית המקרים התקף חרדה ילווה גם בתסמינים פיזיים, כמו דפיקות לב מואצות, הזעה, סחרחורת, כאבי בטן, שלשולים, כאבי ראש, רעד ולעיתים אף התעלפות. רבים מהאנשים אשר חוו התקף חרדה ידווחו כי ההתקף לווה בתחושות של פחד עז ממוות או התקף לב ו/או במחשבה כי הם "משתגעים".

חשוב להדגיש כי ניתן לאבחן שמדובר במצב של התקף חרדה רק אם נשללו גורמים פיזיולוגיים ורפואיים אשר עשויים להסביר טוב יותר את הסימפטומים. לכן, כצעד ראשון, מומלץ לגשת לרופא המשפחה לתחילת תהליך הבירור.

התקף חרדה, העומד לבדו או שמהווה חלק מהפרעת חרדה רחבה יותר, עלול להיות חוויה מפחידה ביותר, אך בפועל מדובר בבעיה שכיחה מאוד הנובעת משילוב בין גורמים ביולוגיים מולדים, המגבירים את הפגיעות לחרדה, לבין גורמים פסיכו-סוציאליים. כך, למשל, התקף חרדה עשוי להופיע במקביל להתמודדות עם אובדן של אדם קרוב, פיטורים ממקום העבודה או אפילו פגיעה קשה בדימוי העצמי.

כיצד מזהים התקף חרדה?

כדי לזהות אם חווים התקף חרדה, יש לשים לב לשני ערוצים של תחושות - תחושות גופניות, ותחושות רגשיות, הקשורות במחשבות וחוויה רגשית.

תחושות גופניות - כאשר נמצאים בהתקף חרדה, הגוף מאותת זאת, והדבר מתבטא בחוויה של דפיקות לב, הזעה, סחרחורת, רעד, קוצר נשימה, תחושת מחנק, יובש בפה, נוקשות בגוף ויתכנו עוד תסמינים נוספים. לעיתים, התסמינים מייצרים תחושה אשר דומה לסימפטומים המאפיינים התקף לב, מה שעשוי להחמיר את החרדה עוד יותר. לצד זאת, כפי שתואר קודם, כדי להבין כי התסמינים אכן קשורים להתקף חרדה, יש לשלול היתכנות של מצב בריאותי אשר ייתכן והוא הגורם לתסמינים. 

מחשבות ורגשות - חוויה שמשהו רע עומד לקרות, תחושה של אובדן שליטה, קושי להתרכז, תחושה כי לפתע מנותקים מהמציאות שמסביב. בנוסף, עשויים להתעורר רגשות עוצמתיים של אי נוחות בלתי מוסברת, חוויה של פחד ואף חוויה של אימה.

התחושות שתוארו, מהוות חלק מן התופעות אשר יכולות להופיע כחלק מהתקף חרדה, וכמובן שאופי התחושות משתנה מאדם לאדם. היכרות עם התסמינים אשר עלולים להופיע, עשויים לאפשר תחושה מסוימת של שליטה אל מול ההתקף, וכך להפחית את חומרת ההתקף והמשך שלו. כמו גם, שאלו מאפשרים לזהות מוקדם שמדובר בהתקף חרדה, ולסייע בקבלת עזרה מתאימה.

איזה פחד - רק שלא יקרה לי שוב!

התקף חרדה מלווה פעמים רבות בפחד מפני התרחשות נוספת של התקף ולעיתים גם בהימנעות ממקומות או סיטואציות המזכירים לאדם את ההתקף. למשל אדם הנמנע מללכת לקניון כיוון ששם חווה את התקף החרדה האחרון שלו, או מישהו הנמנע משיחה עם הבוס שלו על העלאה כי המחשבה על כך מובילה להופעת חלק מסימני ההתקף (דופק מואץ, הזעה וכו').

כמובן, בחלק מהמקרים התקף חרדה הוא אירוע בודד שלא חוזר על עצמו, אם כי הוא עדיין יכול לשמש נורת אזהרה לעומס נפשי. כך או כך, כדי למנוע מצב בו הפחד מפני התקפי חרדה מביא לפגיעה באיכות החיים, מומלץ לפנות לטיפול בהקדם האפשרי.

שיטות טיפול אפשריות בהתקף חרדה

התקף חרדה ניתן לטיפול בעיקר באמצעות פסיכותרפיה וטיפול תרופתי-פסיכיאטרי. שתי הדרכים לגיטימיות ולעיתים השילוב ביניהן הוא הנתיב המומלץ והיעיל ביותר, כאשר לפעמים השימוש גם בכלים להרגעה עצמית יוצר אצל האדם חוסן גבוה יותר:

טיפול פסיכותרפי: טיפול פסיכולוגי (או פסיכותרפיה אחרת) יכול לסייע בהתמודדות עם התקפי חרדה באמצעות זיהוי הגורמים להתקפים והקניית מיומנויות להתמודדות עם חרדה. בתוך כך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי יתמקד בזיהוי ונטרול דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים המגבירים את הסיכוי להופעת התקף חרדה; וטיפול דינמי יתמקד בזיהוי גורמי העומק הרגשיים לפחד ונטרולם באמצעות הרחבת המודעות והתובנה של המטופל לגורמים למצב. 

טיפול תרופתי: התקף חרדה מהווה פעמים רבות חלק מקבוצת הפרעות החרדה בהן ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי אנטי-חרדתי. הטיפול בחרדות מביא לירידה בעוצמות הרגש החרדתי, וכאשר הוא ניתן במקביל לטיפול פסיכולוגי המקנה מיומנויות התמודדות, השפעתו משמעותית במיוחד.

טכניקות הרגעה עצמית: כמו מדיטציה, דמיון מודרך, יוגה וכדומה, הן טכניקות המסייעות בוויסות העצמי והרגשי במצבי חרדה. רכישת מיומנויות אלו מאפשרת לשכך לבד את החרדה כאשר היא מתחילה להתעורר, ללא צורך בהסתמכות על המטפל. כמובן, הרגעה זו מתאפשרת רק בהנחה שנמצאה טכניקה שיעילה לאדם הספציפי (כל אחד מתחבר לשיטה שונה) ובהנחה שהאדם מתרגל את הכלי בצורה נכונה. לכן לעיתים עדיין כדאי שהלמידה הראשונית של הכלי תהיה בליווי של איש מקצוע.

מקורות

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

תחומי מומחיות:
חרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך