תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שמש נצחית בחלום צלול – על חלימה מודעת וחלומות צלולים

שמש נצחית בחלום צלול – על חלימה מודעת וחלומות צלולים

צוות בטיפולנט

אתם אולי מכירים את זה: הלכתם לישון, נרדמתם, כבר ממש ישנתם, חלמתם חלום נהדר, או אולי נורא – והייתם מודעים לגמרי למה שהתרחש בו. הייתי או חלמתי חלום? התשובה על שאלה זו תהיה חלמתם חלום, כן, אבל מסוג של חלומות צלולים או מה שנקרא גם חלימה מודעת (ובאנגלית Lucid Dreams).

מה זה חלום צלול? כיצד מתרחשת חלימה מודעת? מה בינה לבין חוויה חוץ גופית? וגם – כיצד ניתן להתאמן עליה? כל התשובות במאמר הבא.

מהי חלימה מודעת?

ההגדרה הבסיסית של חלימה מודעת היא לחלום בזמן שאתם מודעים לכך שאתם חולמים. נשמע מבלבל? נכון. בעוד שבחלום רגיל מצב התודעה הוא שונה - בחלום צלול, האדם החולם מודע לכך שהוא נמצא בחלום, ומסוגל בחלק מהמקרים אף לשלוט בסיטואציה. קצת בדומה לשחקן על במה, האדם יכול למלא תפקיד בתיאטרון החלום הפרטי שלו.

רמזים שונים במהלך החלום יסמנו לו שההתרחשות לא קורית במציאות ולרוב בערך באמצעו, החולם יבין שמדובר בחלום צלול. רמזים אלו יכולים להיות למשל שהוא יגלה כוחות מיוחדים כמו היכולת לעוף, או יפגוש אנשים מתים ויבין שזה בלתי אפשרי במציאות.

התגלית הזו עשויה להיות מרגשת ביותר, ולכן גם עלולה להוביל להתעוררות, ובאופן פרדוקסלי – להתפוגגותו של החלום הצלול. אך, יש מקל – יש גם גזר, ההתעוררות הפתאומית היא גם זו שמבטיחה את זכירת החלום. התעוררות במהלך שנת REM (שלב שינת החלומות) הופכת את החלום לזכיר הרבה יותר מאשר אם האדם מתעורר בשלבים אחרים של השינה.

אני רוצה גם: האם חלימה צלולה היא כישור נרכש?

לא מעט אנשים מדווחים על חלומות צלולים, מרביתם חוו זאת בגיל הילדות. האירוע שמתרחש באופן ספונטני ובלתי מכוון לרוב קשה לשחזור, אך יש דרכים לנסות ולאמן את היכולת. הסקרנות שעורר התחום בקרב אנשי המקצוע – חוקרים ומטפלים – הביא לפיתוח טכניקות שיכולות לסייע באימון פיתוח חלימה מודעת. אחת מהן היא למשל אימון בזכירת החלומות: כתיבת יומן חלומות. העקרון פשוט, והגיון רב מאחוריו – ככל שהאדם החולם יזכור יותר את חלומותיו, הוא יוכל לזהות בהם יותר מוטיבים וסמלים, וכך להגדיל את הסיכוי לזהות חלום צלול כשהוא נתקל באחד.

טכניקה נוספת היא בדיקות מציאות. כדי ללמוד לזהות האם מדובר במציאות או בחלום, אפשר להטמיע בדיקות קטנות שעם הזמן יהפכו אוטומטיות, כאשר המטרה היא שיתרחשו גם בחלום ויצביעו על כך שמדובר ב-ובכן, חלום. אלו בדיקות שילמדו אתכם שברגע נתון אינכם במציאות ואתם למעשה חולמים. בדיקה אחת פשוטה היא באמצעות השעון: הביטו בשעון דיגיטלי, בספרות שמוצגות עליו. הסיטו את המבט והביטו שוב. בחלום, היות שהמוח כה עסוק בענייניו (יצירת גירויים שונים, בניית סיפור) – סביר מאוד שלא יצליח לשמר קביעות, יהיו פספוסים והספרות ישתנו. במציאות, היציבה יותר, גם במבט שני ושלישי, הספרות יישארו זהות. אותו דבר, אגב, עם טקסט: קראתם טקסט קצר, כמה מילים, בחלום, הסטתם את המבט וקראתם שוב? הוא לבטח השתנה. במציאות – המילים לא בורחות מעצמן.

חלומות כדרך המלך?

עולם החלומות מאז ומעולם היה מרתק עבור תרבויות שונות ומטפלים, עוד משחר ההיסטוריה. פרויד כינה את החלום "דרך המלך אל הלא מודע", והתבסס רבות על ניתוח חלומות במשנתו הטיפולית, בתיאוריה הפסיכואנליטית. גישות מודרניות יותר עוסקות אף הן בפירוש חלומות והבנתם. גם חלומות צלולים – כתופעה – נופלים בתחום פירוש החלומות, כך שכדי להבינם ולהעמיק בהם ובתוכנם, ניתן לפנות לפסיכולוג ולהסתייע בתהליך הטיפולי.

לסיום, רק חשוב לציין שאם ההעמקה בנושא והאימון בחלומות צלולים הופכת מלחיצה ובלתי-נעימה, מה שלעיתים יכול לקרות, אין צורך להעמיק בה עוד – לא מדובר בהתנסות שהוכחה כבעלת יתרונות ואין כל טעם לגרום לעצמכם מועקה.

מקורות

LaBerge, S., & Rheingold, H. (1991). Exploring the world of lucid dreaming. New York: Ballantine Books

Lucid Dreaming retrieved from http://www.lucidity.com/LucidDreamingFAQ2.html

תחומי מומחיות:
פירוש חלומות

אנשי מקצוע בתחום

פירוש חלומות

עוד מאמרים שיעניינו אותך