תפריט נגישות
חיפוש

Self worth - ערך עצמי

ערך עצמי, המכונה גם הערכה עצמית, הנו מושג אשר מתאר את הערך שמקנה האדם למאפיינים השונים שלו. ערך עצמי הנה תחושתנו הכללית לגבי מגוון הערכות שלנו, למשל של המראה החיצוני שלנו, התנהגויות ורגשות שלנו.

ערך עצמי – ערך עצמי כתכונה יציבה

רובנו חווים ביום יום שינויים באופן שבו אנו מעריכים את עצמו. ישנם ימים בהם "משחק לנו קלף", למשל כאשר אנו קוצרים הצלחות בעבודה או בלימודים, או לאחר חוויה משמעותית עם אדם אהוב. חוויות כאלה ואחרות משפיעות באופן זמני על התחושות שלנו לגבי עצמנו. אולם, ערך עצמי הנו מאפיין בסיסי ויציב יותר, אשר מלווה אותנו, מעבר לאותם שינויים ביום יום. במובן הזה, השפעות אירועי היום יום על הערך העצמי אכן קיימות, אך הן זמניות, וכל פרט שב ומתאזן סביב רמת ערך עצמי יציבה ואישית שלו. למרות הדמיון הקיים, ערך עצמי אינו דימוי עצמי אלא מושג נפרד. דימוי עצמי מתייחס למכלול תכונות ואפיונים שלנו לגבי עצמנו, למשל "אני אדם קנאי". דימוי עצמי לעומת זאת מתבטא בערך הכללי שמייחסים לאותן תכונות, בתור חיוביות או שליליות. לרוב דימוי עצמי נמוך מוביל לערך עצמי נמוך.

ערך עצמי – מהו ערך עצמי בריא?

ערך עצמי בריא מתאר מצב בו אדם רואה עצמו באור חיובי, תוך הכרה ביתרונות ובחסרונות שלו. אנשים עם ערך עצמי נמוך במיוחד, נוטים לחוש לא מרוצים מעצמם וחסרי ביטחון. במסגרת זאת הערך העצמי שלהם רגיש מאוד לפידבקים מהסביבה. בכדי לחוש כי הם בעלי ערך, הם זקוקים לתגובות חיוביות מאנשים הסובבים אותם, אשר יסתרו את התחושות השליליות מבפנים. כאשר מתקבלת תגובה חיובית מבחוץ, השפעתה לרוב זמנית. לעומת זאת, אנשים עם ערך עצמי גבוה במיוחד, עשויים לחוש שבעי רצון ובעלי ביטחון עצמי לעיתים מופרז. לעומת אנשים עם ערך עצמי נמוך, הם עשויים להיות פחות רגישים לפידבקים מהסביבה, ונוטים להראות מהצד כמתנשאים. במקרים רבים ערך עצמי גבוה מאוד מהווה סוג של שריון, אשר מסתיר מאחוריו ערך עצמי נמוך מאוד. אחד המאפיינים החשובים של ערך עצמי בריא הנו היכולת לראות ולקבל בעצמנו את הכוחות והחולשות, תמהיל שקיים בכל אדם ואדם.

ערך עצמי - כיצד מתפתח ערך עצמי?

ערך עצמי לרוב מתעצב במסגרת האינטראקציות שלנו עם דמויות משמעותיות בחיינו. כאשר הסביבה מספקת לנו פידבקים חיוביים ולצד זאת גם מאפשרת לנו לראות את הקשיים שלנו באופן סלחני ובונה, מתפתח ערך עצמי חיובי בריא. אולם, כאשר אנו מקבלים שוב ושוב פידבקים נוקשים וביקורתיים מהסביבה, אנו נוטים לשפוט עצמנו בחומרה, ומפתחים ערך עצמי לא מאוזן. פידבק שכזה עשוי להתקבל במסגרת התמודדות שלנו עם מצבים שונים:
1. סביבה הורית שיפוטית
2. קשיי למידה
3. אירועיי חיים קשים, למשל מקרים מתמשכים של משבר נפשי או טראומה
4. בעיות רפואיות
5. הפרעות נפשיות כגון דיכאון או חרדות
אלו ואחרים מערימים על האדם קשיים, במיוחד בשנות הילדות, ומקשים עליו לראות עצמו באור מקבל.

ערך עצמי - כיצד מתמודדים עם ערך עצמי פגוע?

היכולת שלנו להעריך את עצמנו באופן חיובי ועם זאת מאוזן חיונית בכדי שנוכל לבנות מערכות יחסים משמעותיות, ובכדי שננסח לעצמנו מסלולי חיים מספקים שמתאימים לנו, למשל בתחומי הקריירה והלימודים. למרות היות ערך עצמי תכונה יציבה, ניתן לשנותה במידה מסוימת באמצעות פסיכותרפיה לסוגיה, למשל באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול פסיכודינמי אשר מאפשרים לאדם להעמיק את ההיכרות שלו עם עצמו ולראות את עצמו או סביבתו באור יותר אמפתי.


אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי