תפריט נגישות

Self worth - ערך עצמי

ערך עצמי, המכונה גם הערכה עצמית, הנו מושג אשר מתאר את הערך שמקנה האדם למאפיינים השונים שלו. למעשה, ערך עצמי הוא תחושתנו הכללית לגבי מגוון מאפיינים שלנו, למשל המראה החיצוני שלנו, ההתנהגויות האופייניות לנו והרגשות שלנו.

ערך עצמי – ערך עצמי כתכונה יציבה

רובנו חווים ביום יום שינויים באופן שבו אנו מעריכים את עצמו. ישנם ימים בהם "הולך לנו טוב", למשל כאשר אנו קוצרים הצלחות בעבודה או בלימודים, או לאחר חוויה משמעותית עם אדם אהוב. חוויות כאלה ואחרות משפיעות באופן זמני על התחושה שלנו לגבי עצמנו וגורמות לנו להרגיש טוב יותר. כמובן, יכולות להיות גם חוויות המשפיעות לרעה על תחושותינו לגבי עצמנו. אולם, ערך עצמי הנו מאפיין בסיסי ויציב יותר בתפיסה העצמי שלנו, אשר מלווה אותנו, מעבר לאותם שינויים ביום-יום. במובן הזה, השפעות אירועי היום-יום על הערך העצמי אכן קיימות, אך הן זמניות, וכל פרט שב ומתאזן סביב רמת ערך עצמי "ממוצעת" יציבה ואישית שלו.

למרות הדמיון הקיים בין המושגים, ערך עצמי אינו דימוי עצמי אלא מושג נפרד. דימוי עצמי מתייחס למכלול תכונות ואפיונים שלנו לגבי עצמנו, למשל "אני אדם קנאי" או "אני אדם חברותי". ערך עצמי, לעומת זאת, מתבטא בהערכה הכללית שאנו מייחסים לאותן תכונות, בתור חיוביות או שליליות. לרוב, דימוי עצמי נמוך מוביל לערך עצמי נמוך. למשל, אדם אשר הדימוי העצמי שלו כולל אפיונים הנתפסים "לא מחמיאים", אם על ידו ואם על ידי סביבתו, (למשל קנאי/ פחדן/ מפונק), עלול לסבול מערך עצמי נמוך בעקבות אותן התכונות שהוא מייחס לעצמו ("אני לא שווה כלום").

מהו ערך עצמי בריא?

ערך עצמי בריא מתאר מצב בו אדם רואה עצמו באור חיובי, תוך הכרה ביתרונות ובחסרונות שלו. אנשים עם ערך עצמי נמוך במיוחד, נוטים לחוש לא מרוצים מעצמם וחסרי ביטחון. במסגרת זאת, הערך העצמי שלהם רגיש מאוד לפידבקים מהסביבה. בכדי לחוש כי הם בעלי ערך, הם זקוקים לתגובות חיוביות מאנשים הסובבים אותם, אשר יסתרו את התחושות השליליות מבפנים. כאשר מתקבלת תגובה חיובית מבחוץ, השפעתה לרוב זמנית.

לעומת זאת, אנשים עם ערך עצמי גבוה במיוחד, עשויים לחוש שבעי רצון ובעלי ביטחון עצמי, לעיתים אפילו מופרז. לעומת אנשים עם ערך עצמי נמוך, הם עשויים להיות פחות רגישים לפידבקים מהסביבה, ונוטים להראות מהצד כמתנשאים. עם זאת, חשוב לזכור כי במקרים רבים ערך עצמי גבוה מאוד מהווה סוג של "שריון", אשר מסתיר מאחוריו ערך עצמי נמוך מאוד. אחד המאפיינים החשובים של ערך עצמי בריא הנו היכולת לראות ולקבל בעצמנו את הכוחות והחולשות שלנו - תמהיל שקיים בכל אדם ואדם.

כיצד מתפתח ערך עצמי?

ערך עצמי לרוב מתעצב במסגרת האינטראקציות שלנו עם דמויות משמעותיות בחיינו וסביב התמודדויות ורגעים משמעותיים. בתוך כך, כאשר הסביבה מספקת לנו פידבקים חיוביים ולצד זאת גם מאפשרת לנו לראות את הקשיים שלנו באופן סלחני ובונה, מתפתח אצלנו ערך עצמי חיובי בריא המורכב גם מהיבטים חיוביים של עצמנו וגם מהיבטים שליליים יותר עליהם אנו מסוגלים להתבונן בקבלה או חמלה.

אולם, כאשר אנו מקבלים שוב ושוב פידבקים נוקשים וביקורתיים מהסביבה, אנו נוטים לשפוט את עצמנו בחומרה ועשויים לפתח ערך עצמי לא מאוזן. פידבק שלילי שכזה עשוי להתקבל במסגרת התמודדות שלנו עם מצבים שונים המערימים על האדם קשיים, במיוחד בשנות הילדות, ומקשים עליו לראות עצמו באור מקבל. כמה דוגמאות למצבים מאתגרים כאלו:

1. סביבה הורית שיפוטית

2. קשיי למידה

3. אירועיי חיים קשים, למשל מקרים מתמשכים של משבר נפשי או טראומה

4. בעיות רפואיות

5. הפרעות נפשיות כגון דיכאון או חרדות

יש לציין כי מצבים אלו עשויים גם להוות רקע להתפתחותה של תחושת ערך עצמי חיובית לאחר התמודדות מוצלחת עמם. למשל, ילד אשר מצליח בלימודים לצד ההתמודדות עם קשיי למידה, או התפתחות נפשית משמעותית בעקבות חוויה טראומטית, עשויים להוביל לערך עצמי חיובי. לפיכך, לצד המשקל שיש לאירועים "חיצוניים" בעיצוב הערך העצמי שלנו, ישנה חשיבות רבה גם לנקודת המבט הפנימית שלנו עליהם. 

כיצד מתמודדים עם ערך עצמי פגוע?

היכולת שלנו להעריך את עצמנו באופן חיובי ועם זאת מאוזן חיונית בכדי שנוכל לבנות מערכות יחסים משמעותיות, ובכדי שננסח לעצמנו מסלולי חיים מספקים שמתאימים לנו, למשל בתחומי הקריירה והלימודים. למרות היות הערך עצמי תכונה יציבה, ניתן לשנותה במידה מסוימת באמצעות פסיכותרפיה לסוגיה, למשל באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול פסיכודינמי אשר מאפשרים לאדם להעמיק את ההיכרות שלו עם עצמו ולראות את עצמו או סביבתו באור יותר אמפתי, מקבל, חומל וחיובי.


אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי