תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

היפנוזה לילדים

היפנוזה לילדים

צוות בטיפולנט

האם הייתם מעוניינים להעלים את החרדות, בעיות ההרטבה, האלימות או בעיות השינה של ילדכם? והאם הייתם שולחים את ילדכם לטיפול בהיפנוזה? בעוד שעל השאלה הראשונה יגיבו מרבית ההורים בחיוב, הרי שהשאלה השניה תעורר התלבטות. מיתוסים וחששות רבים מלווים את הטיפול בהיפנוזה ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בילדים, אך בעשורים האחרונים הצטברו עדויות מחקריות ליעילות ההיפנוזה לטיפול במגוון בעיות המתעוררות בילדות כחרדות ופוביות, קשיי גמילה והרטבת לילה, אגרסיביות, בעיות שינה, כאבים כרוניים, ליקויי למידה ועוד.

מהי היפנוזה?

כניסה למצב היפנוטי עשויה להשמע כמצב חריג, יוצא דופן ומאיים אך למעשה, במובן מסוים רובנו חווים מצבים היפנוטיים. היפנוזה היא מצב תודעה בו הקשב לסביבה החיצונית מושהה וממוקד בגירוי יחיד ובמובן זה - גם מצב בו אנו שקועים במחשבות בעת הנהיגה ו"פתאום" מגיעים ליעד, או מצב בו אנו שקועים לגמרי בסרט הוא מצב של נתק היפנוטי.

בראשית דרכה בתחום הפסיכולוגיה, נוצלה ההיפנוזה ככלי להעלאת זכרונות בלתי מודעים. זאת, מתוך הנחה שהגורם לסימפטומים הרגשיים הוא הזכרונות המודחקים אשר סולקו מהמודעות ולכן לא זכו לעיבוד רגשי. עם השנים צומצם השימוש בהיפנוזה למטרה זו והדגש עבר לשימוש בה כאמצעי להתמודדות עם הרגלים שליליים (למשל עישון), עם חרדה ועם כאבים כרוניים וכאבים הנובעים מפרוצדורות רפואיות נקודתיות. הטיפול באמצעות היפנוזה מבוסס על שימוש בקשב הממוקד כבסיס למצב בו האדם פתוח יותר לרעיונות חדשים. המטופל נכנס למצב של רגיעה ונתק מהסביבה וממוקד בהנחיות המהפנט ובמצב זה, המהפנט יכול להציע לו רעיונות חדשים אשר במצב שאינו היפנוטי היו נתקלים, ככל הנראה, בסקפטיות וביטול. כך, לדוגמא, המטפל יכול ליצור שינויים תפיסתיים, רגשיים ותחושתיים כהפחתה בכאב, גועל מסיגריות, נטרול חרדה מאובייקטים מסויימים ועוד. עם זאת, יש לציין כי היפנוזה אינה מצב של התמסרות מוחלטת להשפעת המהפנט - חשיפה לרעיונות מעוררי הנגדות או כאלו שנוגדים את ערכיו ואמונותיו של האדם יביאו להתעוררות מהטראנס ההיפנוטי ולדחיית הרעיונות הבלתי מקובלים.

היפנוזה לילדים

היפנוזה לילדים התפתחה כמעט עם תחילתה השימוש הרפואי בה לאוכלוסיה הבוגרת, ומוכרת כבר מהמאה ה-18. עם זאת, פיתוח מדעי וביסוס מחקרי אמין התקבלו רק בשנות ה-60 של המאה ה-19. כיום מוכרים שני סוגי היפנוזה מרכזיים - ישיר ובלתי ישיר.

היפנוזה מהסוג הבלתי ישיר היא היפנוזה המכונה גם "דיבור בשינה" (Sleeptalk) ומבוססת על דיבור אל הילד בשלב שינה המכונה שלב גלי האלפא - שלב בו שנתו של הילד אינה עמוקה אך הוא מנומנם ולא דרוך. בשלב זה השינה עדיין קלה ביותר וקרובה יחסית למצב של עירות ולכן גירויים חיצוניים חודרים לתודעה בצורה חלקה יחסית. הורים המשתמשים בטכניקה זו מונחים להביא את הילד בעדינות לשלב אלפא באמצעות מגע או דיבור עדינים, אחרי שנרדם, ובשלב זה להציע לו רעיונות ומסרים אותם הם מעוניינים להקנות לו.

סוג ההיפנוזה השני והמוכר יותר הוא הסוג הישיר בו עושים שימוש פסיכולוגית ורופאים במסגרת הטיפול בילד. כיום, מצביעים מחקרים על יעילות ההיפנוזה לילדים במגוון רחב של קשיים גופניים, רגשיים והתנהגותיים כבעיות הרטבה, הרגלים שליליים, חרדות, כאבים כרוניים או כאלו הנגרמים מפרוצדורות רפואיות, בעיות שינה וערך עצמי נמוך.

ילדים צעירים בגילאי 7-13 הם מועמדים טובים במיוחד להיפנוזה מאחר והם מתהפנטים בקלות ופתוחים יחסית לקבלת רעיונות חדשים. בתהליך ההיפנוטי המטפל מסייע לילד להכנס למצב ההיפנוטי באמצעים ייחודיים המתאימים לגילו ואופיו כדמיון מקום בו הילד אוהב לשהות, תרגילי הרפיה גופנית וסיפור סיפורים המשלבים דמויות מעולמו של הילד. כאשר הילד שוקע בהיפנוזה ומפנה את מלוא תשומת הלב לדברי המהפנט, מציע לו המהפנט רעיונות הנוגעים לשיפור הערך העצמי ו/או לבעיות הספיציפיות אשר הביאו אותו לטיפול. במרבית המקרים מדובר בטיפול קצר הכולל מפגשים ספורים.

לפני שמקבלים את ההחלטה לפנות לטיפול בהיפנוזה כדאי לשים לב למספר היבטים נוספים:

שינוי כרוך במוטיבציה: גם אם מדובר בילד, היפנוזה יכולה לסייע רק כאשר לילד יש מידה מסויימת של מוטיבציה להתמודדות עם הנושא, מאחר והצעת רעיונות הסותרים באופן בוטה את רצונותיו יביאו להפסקת השקיעה בהיפנוזה. במילים אחרות - היפנוזה לא תעזור לכם לגרום לילד לאכול תרד או לשנוא צפייה בטלוויזיה....
מיתוסים שגויים: הטיפול ההיפנוטי מלווה באמונות שגויות רבות הנוגעות לאפשרות לגרום למהופנט "לעשות כל דבר" ולאפשרות להתקע בהיפנוזה ללא יכולת התעוררות. מיתוסים אלו שגויים לגמרי - היפנוזה היא מצב אליו נכנס המטופל מבחירה ולא ניתן להפנט אדם בעל כורכו, להשאירו מהופנט לעד או להשפיע עליו לעשות דבר המנוגד לרצונו.
היפנוזה ככלי משלים, לא בלעדי: היפנוזה אינה טיפול קסם - במרבית המקרים נדרשת עבודה טיפולית נוספת במקביל להיפנוזה. למשל, היפנוזה יכולה להפחית חרדה ולסייע לילד להתחיל להתמודד עם פחדו מכלבים, אך אם ימשיך להמנע מהם - הפחד ישאר או יתעורר מחדש.

מקורות

Clinical hypnosis with children: First steps toward empirical support, Milling, Leonard S.; Costantino, Christine A. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, Vol 48(2), Apr 2000, 113-137

Hypnosis for children using direct and indirect approaches, Kakoschke, Celia. Australian Journal of Clinical Hypnotherapy and Hypnosis, Vol 28(1), Aut 2007, 39-44

תחומי מומחיות:
היפנוזה

אנשי מקצוע בתחום

היפנוזה

עוד מאמרים שיעניינו אותך