חיפוש

איך תצליחו להפסיק לעשן?

איך תצליחו להפסיק לעשן?

פורסם על ידי רונית שריג-אקרט

עבור אנשים שמעשנים, הסיגריות הן חלק מההתנהלות היומיומית ומלוות את רוב הפעולות השגרתיות של החיים; העישון הוא הסיבה לצאת להפסקה קלה מעבודה או לימודים, הוא מתלווה לשתיית הקפה, אחרי הארוחה, בזמן שיחת טלפון, בעת נהיגה, מול המחשב או הטלוויזיה, אחרי הסקס, לפני השירותים ועוד. בהתחלה מצטרפת הסיגריה להתנהגויות ולפעולות הרגילות של היומיום. בהמשך מתקבע בתודעה הקשר האסוציאטיבי בין ההתנהגות לסיגריה ונוצרת אשליה כאילו ההתנהגות תלויה בסיגריה ולא תוכל להתקיים בלעדיה. 
כך גם לגבי רגשות; עישון סיגריות מהווה בין היתר גם אמצעי לוויסות עצמי ורגשי. המעשנים נעזרים בסיגריה כדי להפיג מתח, להפחית חרדה ולהירגע. הסיגריות שמלוות את המעשן לאורך כל היום, נתפסות אצלו כקשורות לרגשות שהוא חווה, עד שנדמה לו שלא יוכל להתמודד עם רגשותיו מבלי לעשן.
לצד התלות ההתנהגותית והפסיכולוגית החזקה בעישון, מתפתחת אצל המעשנים גם התמכרות פיסיולוגית לניקוטין, שהיא חזקה ומהירה, יחסית להתמכרות לחומרים אחרים. הניקוטין מגיע למוח ומשפיע עליו במהירות שיא של שניות בודדות. ההשפעה היא קצרה יחסית ומתפוגגת תוך פחות משעה ולכן הצורך לעשן שוב מתעורר תוך זמן קצר. מעשנים נוטים לעשן בממוצע 20-40 סיגריות ליום, הרבה יותר מכל שימוש בחומר ממכר אחר. 

הקושי להתגבר על התמכרות לסיגריות

ההחלטה להפסיק לעשן גורמת לפחד מכישלון ולחששות רבים הקשורים בגורמים חברתיים ונפשיים-אישיים. מעשנים רבים חווים תחושה של חרדה שמציפה אותם לנוכח הקשיים הצפויים: קושי להתרכז בעבודה או בלימודים, קושי לוותר על ההפסקות שלכאורה נוצרו בשל העישון, פחד מהשמנה או עצירות, חשש להיות עצבניים ובכך לעורר קונפליקטים זוגיים או משפחתיים, כמו גם חשש מהפחתת ההנאה מיחסי מין ללא העישון.
הפרידה מההרגל הממכר היא תהליך קשה וכואב, המחסור הנפשי בעישון גורם לכמיהה שקשה להתמודד איתה. המחסור הגופני בניקוטין מתבטא בתופעות של עצבנות, כאבי שרירים, קשיים בשינה, עצירות, עייפות ועוד. 

איך ליווי אישי יכול לעזור בגמילה מסיגריות?

בגלל המורכבות של הגמילה, הדורשת התמודדות עם קשיים גופניים כמו גם רגשיים ונפשיים, חשוב שהתהליך יהיה הדרגתי, מותאם לקצב וליכולת האישית שלך, להרגלי החיים, לאישיותך המיוחדת ולמצבך הנפשי. מעשנים שנשרו מסדנאות קבוצתיות או שלא הצליחו להיגמל בעזרתן, חווים תחושה של אכזבה עצמית, כישלון וייאוש ואינם מודעים לכך שישנה דרך אחרת שבעזרתה יוכלו להיגמל.

טיפול פרטני שמטרתו גמילה מסיגריות מאפשר לאדם להתקדם בתהליך בקצב האישי שמתאים לו, תוך התייחסות אישית וליווי של איש מקצוע מומחה. בצד התייחסות לפרידה מההרגל ולשינוי ההתנהגותי הנגזר ממנה, הטיפול הפרטני מאפשר התייחסות גם לנושאים נוספים הקשורים לגמילה כגון:
  • זיהוי הפחדים הקשורים להפסקת הגמילה
  • התמודדות עם חרדות 
  • זיהוי ושינוי של מחשבות לא רציונאליות ומיתוסים הקשורים לגמילה 
  • התמודדות עם הצלחה וכישלון
  • התמודדות עם חוויות של חולשה ותסכול 
  • התמודדות עם מעידות
טיפול פרטני לגמילה מעישון סיגריות מאפשר הצלחה לטווח ארוך. הטיפול הינו קצר מועד בשיטה קוגניטיבית התנהגותית, המשלב משימות, תרגול ותוכנית להפחתה הדרגתית של העישון. כמו כן הטיפול כולל הסתייעות בתחליפי ניקוטין ובתרופות, לפי הצורך ובהתאמה אישית.

על המטפלת - רונית שריג-אקרט

MSW פסיכותרפיסטית, מנחת סדנאות וקבוצות. מומחית בטיפול בהתמכרויות, בנוער וצעירים ובהדרכת הורים. גמילה מעישון. טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מנהלת היחידה לטיפול בהתמכרויות, חיפה.

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך