חיפוש

אודותי

"אינך יכול למנוע מצפרי העצב מלעופף מעל ראשך, אולם אתה יכול למנוע מהן מלקנן בין שערותיך".
כמטפלת שהתמחתה במצבי משבר וטראומה, התאהבתי במשפט זן זה מהרגע בו נתקלתי בו לראשונה, והוא הגדיר עבורי את גישתי למטופלי, כאל אנשים שנולדו בריאים, ורק נסיבות חיים מסוימות גרמו להם למצוקה רגשית, ולסימפטומים שונים. וחשוב מכך –שאין שום סיבה, לאף אחד, לספק למצוקות אלה בית של קבע.

אני מחזיקה בעמדה אופטימית מאוד, הנשענת על הגישה ההומניסטית, ואני מאמינה, שכל אחד יכול לשפר את בריאותו הנפשית ואת איכות חייו, לעיתים בכוחות עצמו וסביבתו הטבעית, ולעיתים בעזרת אנשי מקצוע, לא משנה באיזו סביבת ילדות גדל ואילו משברים עבר בחייו. גם אתה וגם את.

חינוך ארוך שנים על ברכי הגישה הנרטיבית, לימד אותי שתגובותיו של אדם אינן תוצאה של האירועים שחווה אלא של הדרך הסובייקטיבית בה הוא רואה את האירועים, ועל ידי הקשבה לכוחות ולהצלחות המבצבצים בין השורות של סיפורי המצוקה, והפניית הזרקור אליהם, ניתן לסייע לאדם לשנות את סיפור חייו, לראות את האירועים והנסיבות באור אחר ולחזק תחושות של מסוגלות והצלחה. עוד למדתי מהגישה הנרטיבית, לראות במטופל מומחה לבעיותיו ולפתרונות להם, ולעבוד עימו בשקיפות, בגובה העיניים ובשיתוף פעולה בתכנון הטיפול ובהתנהלותו.

בארבע שנות עבודתי בשדרות (2007-2010), בתקופה שבה נפלו יום יום טילים על העיר, התמחיתי במספר שיטות עבודה ממוקדות טראומה: EMDR, MBCT, MBSR. בכולן רכיבים מרכזיים של טיפול קוגניטיבי, מיינדפולנס וטיפול הוליסטי של גוף ונפש. הסיפוק הרב שחשתי מההצלחה לשפר התמודדות ובריאות נפשית גם בנסיבות קשות אלה, גרם לי להמשיך ולהתמחות בתחום הטיפול בטראומה, וכך הוספתי לארגז הכלים שלי גם ביופידבק ו- FOCUSING, ולתחומי ההתמחות שלי גם טיפול בפגיעה מינית ובמניעת אבדנות.

במהלך התמחותי ב-EMDR למדתי שטראומה איננה חייבת להיות אירוע דרמטי, וגם אירועי חיים שגרתיים, שרוב האנשים שוכחים לאחר שבוע או חודש, עלולים להיחוות בנסיבות מסוימות כטראומטיים ולייצר סימפטומים והפרעות שונות. עוד למדתי, שמשבר טראומטי איננו גורם רק להפרעה פוסט-טראומטית, אלא גם להפרעות חרדה, דכאון, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, הפרעות כפייתיות כאבים כרוניים, התמכרויות ואבדנות. כך גדל מרחב העבודה שלי גם לתחומים אלה, בשימוש באותם כלים המשמשים לטיפול בטראומה. כפסיכולוגית חינוכית, המתמקדת מעל 30 שנה בהתערבות מוקדמת ובמניעה, לא פלא שהתחברתי במיוחד לפרוטוקול ל'התערבות מוקדמת בטראומה שקרתה לאחרונה' (R-TEP). מחקרים מראים שהתערבות מוקדמת מונעת התפתחות הפרעה פוסט-טראומטית ושאר ההפרעות הנובעות ממשבר טראומטי. אני ממליצה מאוד, לכל מי שעבר אירוע משברי או טראומטי, להגיע בסמוך ככל האפשר לאירוע, להתערבות ממוקדת שעל פי רוב לא תעלה על 1-3 שעות, על מנת למנוע התפתחות סימפטומים והפרעות שונות.

האם באמת הכל נובע מנסיבות ואירועי חיים? האם אני מתעלמת מלקויות מולדות בתחומי הגוף והנפש? לגמרי לא! בעשור האחרון אני עובדת בבית ספר לחינוך מיוחד ללקויות למידה מורכבות, העוטף באהבה גם תלמידים הסובלים מתפקוד קוגניטיבי נמוך, תסמונות שונות, הפרעות תקשורת, קשיים ניהוליים וקשיי ויסות רגשי. כולם מולדים. את האופטימיות לגבי אוכלוסיות אלה ספגתי מפרופסור פויירשטיין ז"ל, במחיצתו זכיתי לעבוד במשך חמש שנים, שפיתח את תורת ההשתנות הקוגניטיבית המבנית, והיה נוהג לאמר: "לגנים יש הרבה מה להגיד. אבל אין להם את המילה האחרונה". באותה רוח אומר, שגם לטראומה יש הרבה מה להגיד. אבל אין לה את המילה האחרונה.
נכון להיום, אני עובדת בגישה אינטגרטיבית, מבינה את העובר על מטופלי דרך פריזמה התפתחותית דינמית, מתאימה את שיטות הטיפול השונות לצרכים ולמשאלות המטופל, כאשר השיטה המרכזית היא EMDR, בשילוב כלים מגישות שונות.

אם גם אתם מאמינים שלכל בעיה יש פתרון, ואתם מחפשים טיפול בגובה העיניים, בשקיפות ובשיתוף פעולה, בשיטות יעילות ממוקדות וקצרות מועד, אתם מוזמנים להתייעצות ראשונה בטלפון או במייל ללא תשלום.

השכלה אקדמאית והכשרה

  • תואר ראשון - פסיכולוגיה וסוציולוגיה, אוניברסיטת חיפה
  • תואר שני – פסיכולוגיה חינוכית טיפולית, אוניברסיטת בר אילן
  • הסמכה להדרכה בפסיכולוגיה חינוכית
  • הסמכה לטיפול EMDR
  • ביופידבק - קורס שלב א + קורס שלב ב
  • היפנוזה - קורס בסיסי + קורס למתקדמים
  • FOCUSING – קורס בסיסי + קורס למקדמים
  • Mindfulness Based Cognitive Therapy) MBCT)- קורס בסיסי + קורס למקדמים
  • Mindfullness Based Stress Reduction) MBSR)– קורס בסיסי + סדנאות המשך
  • טיפול נרטיבי – קורס בסיסי + קורס למתקדמים + סדנאות רבות, כולל בהנחית מייקל וייט
  • פסיכודיאגנוסטיקה – מאפיינים של הפרעה פוסט-טראומטית
  • טיפול בטראומה: מניעה, אבחון והתערבות
  • אבחון וטיפול במקרים של פגיעה מינית
  • טיפול בפסיכו-טראומה של ילדים
  • אבחון לקויות למידה
  • מניעה, טיפול והתמודדות באלימות במערכת החינוך
    ועוד…

ניסיון מקצועי

  • 1998 – עדיין – שפ"ח מודיעין-מכבים-רעות – פסיכולוגית מומחית ובהמשך מדריכה
  • 2007 - עדיין – קליניקה פרטית
  • 2011 - עדיין – מכון רולניק לטיפול אינטגרטיבי
  • 1980 – 1998 –שפ"חים שונים – פסיכולוגית מתמחה ובהמשך מומחית
  • 1994 - 1995 - מכללת עמק הירדן – מרצה בהשתלמות מורים בכיתות הכוון
  • 1985 – 1990 – מכון פויירשטיין לקידום כושר הלמידה - סטטיסטיקאית ומאבחנת
  • הרצאות וסדנאות בנושאים חינוכיים וטיפוליים שונים בחדרי מורים וקבוצות הורים
  • הרצאות בימי עיון שונים, כולל בכנס CBT העולמי 2015

חברות באגודות וארגונים

תמר דגן-פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה

* התוכן המפורסם בדף זה אודות המטפל הינו באחריות המטפל בלבד