תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול באישיות גבולית - חלק ב'

טיפול באישיות גבולית - חלק ב'

צוות בטיפולנט

ריקי, בת 35, ישבה מולי שותקת, מתבוננת בי בבוז גלוי. "את באמת חושבת שתוכלי לעזור לי?" היא שואלת בלעג, "אחרי כל הטיפולים שכבר הייתי בהם מגיל 20 ועד היום? תאמיני לי, אני יכולה ללמד אותך על אישיות גבולית, לעשות לך בית ספר. אתם, הפסיכולוגים, רק לדבר אתם יודעים. בסופו של דבר אתם הולכים הביתה למשפחות המושלמות שלכם, לילדים החמודים שלכם ושוכחים הכל. מה, עכשיו תבטיחי לי שהפעם זה יהיה אחרת ושלך באמת אכפת? שמענו, שמענו עליכם..."

למטופלים בעלי הפרעת אישיות גבולית (לקריאה מורחבת על ההפרעה לחץ כאן) יצא "שם רע" של מטופלים קשים במיוחד אשר הטיפול בהם רצוף מכשולים וסערות ואינו מביא להתקדמות משמעותית, אך מודלים חדשים מאתגרים תפיסה זו.

עד לשנות ה-70 נחשבו בעלי אישיות גבולית לבלתי מתאימים לפסיכותרפיה עקב קשייהם המשמעותיים ביצירת קשרים בין אישיים בכלל, ועם מטפלים בפרט. קרנברג, תיאורטיקן ומטפל אשר התמקד בעבודה עם מטופלים בעלי אישיות גבולית, הציע כי ניתן לסייע לבעלי אישיות גבולית באמצעות מודל המותאם לקשייהם וצרכיהם. הוא הציע מודל טיפולי המתמקד ביחסי המטפל-מטופל מתוך מטרה לזהות את התפיסות והפרשנויות השגויות המאפיינות את יחסיו הבין אישיים של המטופל. כך, הטיפול יאפשר התנסות בקשר מיטיב, חיזוק של כוחות האגו והפחתת השימוש הבלתי יעיל במנגנוני הגנה בלתי יעילים (ופיצול במיוחד) במסגרת קשרים בין אישיים. מחקר אשר בחן את יעילות הטיפול ביחס לטיפול דינמי סטנדרטי הצביע על יתרונו.

גישה ממוקדת נוספת אשר הוצעה כמתאימה לבעלי אישיות גבולית היא גישת הטיפול-ממוקד סכימה שפיתח ינג. ינג הניח כי טיפול לקוי ומתן מענה בלתי מספק לצרכיו של הילד מביאים להיווצרותן של סכמות חשיבה שגויות הנוגעות לתפיסה העצמית ולתפיסת יחסים בין אישיים. סכמות אלו משפיעות על ההתנהלות בסיטואציות שונות בחיים הבוגרים וכך יוצרות קשיים במגוון תחומי חיים - זוגיות, הורות ותעסוקה. הטיפול מתמקד בזיהוי סכמות אלו והשפעותיהן מתוך עמדה אמפתית ותומכת, והוכח במחקרים אף כיעיל יותר מהמודל הטיפולי שהציע קרנברג.

טיפול נוסף אשר זכה לתמיכה מחקרית הוא הטיפול הדיאלקטי (DBT) שפיתחה מארשה לינהאן. לינהאן הניחה כי הפרעת אישיות גבולית מלווה בקשיים בארבעה תחומים מרכזיים: ויסות רגשי, יכולת לשאת מצוקה, מתן תשומת לב מאוזנת לסביבה ולתחושות הפנימיות ויחסים בין אישיים. הטיפול, המתנהל בדרך כלל במתכונת קבוצתית, הוא טיפול מובנה המתמקד בהקניית כישורים בתחומים אלו. ההשתתפות בטיפול זה מחייבת בדרך כלל השתתפות בטיפול פסיכותרפי "קלאסי" במקביל, ומחקרים רבים מצביעים על יעילותו בהפחתת סימפטומים גבוליים ומצוקה נפשית בכלל, והתנהגויות אובדניות בפרט.  

שיטה נוספת לטיפול בהפרעת אישיות גבולית פותחה בשנים האחרונות על ידי בטמן ופונגי ומכונה טיפול מבוסס מנטליזציה (MBT). הנחת הבסיס של המודל היא כי יחסים בין אישיים לקויים בילדות אינם מאפשרים לפתח את היכולת למנטליזציה - היכולת לדמיין את הפעילות המנטלית האנושית - של עצמנו ושל אחרים - במונחים של רצונות, רגשות, צרכים, מטרות וכד', ולהתייחס בתהליך זה לקשר שבין ההתנהגות לעולם הפנימי: "אני עייפה ועצבנית ולכן צעקתי עליו"; ייתכן והיא לא מתקשרת אלי כי היא עסוקה, ולא כי היא לא רוצה בחברתי"; "זה שהוא איחר לא אומר שלא אכפת לו ממני". אלמנט חיוני לא פחות הוא היכולת לקיים מנטליזציה גם בזמן אמת ובסיטואציות רגשיות אינטנסיביות: היכולת לקיים תהליך של מנטליזציה לאחר מעשה היא חשובה, אך היכולת לקיים אותה בזמן אמת - לפני התפרצות זעם או מעשה אובדני - היא קריטית. במסגרת הטיפול מבוסס המנטליזציה המטפל מרחיב את יכולת המטופל לקיים מנטליזציה ולבחון מגוון אלטרנטיבות פרשניות, תוך הנחיה ישירה, מודלינג ואמפתיה לרגשות המטופל. הטיפול נמצא יעיל לאורך זמן בהפחתת סימפטומים קליניים ואובדנות, ובשיפור היכולת התפקודית הכללית.

למרות יעילותם המוכחת של מודלים טיפוליים אלו, רבים מבעלי האישיות הגבולית פונים לטיפול הפסיכותרפי ה"קלאסי" המדגיש עבודת עומק והתבוננות על אירועי העבר אשר הביאו לקשיים הרגשיים, והשפעתם בהווה. טיפול זה נחשב לפחות יעיל מבחינה מחקרית ביחס למודלים הטיפוליים שהוצגו קודם לכן, אך לעיתים הוא חיוני ומהווה שלב הכרחי בתהליך הטיפולי: רבים מבעלי האישיות הגבולית חוו בעברם טראומות קשות ומתמשכות ונסיבות חיים קשות, וזקוקים לעיבוד מעמיק שלהן במסגרת קשר בין אישי תומך, כדי שיוכלו להתפנות לטיפולים הממוקדים בסימפטומים. כמו כן, חלק מהטיפולים דורשים פניות רגשית, כוחות ומוכנות להתמודד עם מטלות שונות בין הפגישות, וללא טיפול פסיכותרפי תומך, רבים מבעלי האישיות הגבולית מתקשים להיעזר בהם. בהתאם, חלק מהמטפלים בטכניקות השונות (DBT, למשל) מתנים את ההשתתפות בטיפול בקיומו של טיפול פסיכותרפי, במקביל.

כמו כן, בחלק מן המקרים מומלץ לשלב בטיפול הפרטני גם טיפול זוגי או משפחתי: מאחר והפרעת אישיות גבולית מתבטאת בקשיים משמעותיים בתחום הבין אישי, טיפולים אשר מסייעים בחיזוק מערכת התמיכה הזוגית/משפחתית יכולים להביא להקלה משמעותית ולשיפור התפקוד וחווית הסיפוק במערכות יחסים משמעותיות אלו.

למידע נוסף אודות הפרעת אישיות גבולית

אנשי מקצוע בתחום

הפרעת אישיות גבולית

עוד מאמרים שיעניינו אותך