תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול DBT בהפרעת אישיות גבולית: איך זה עובד?

טיפול DBT בהפרעת אישיות גבולית: איך זה עובד?

צוות בטיפולנט

הפרעת אישיות גבולית היא הפרעה נפשית חמורה ומורכבת, הכוללת קשיים רגשיים ותפקודיים בכלל תחומי החיים. הסובלים ממנה נוטים להפגין קושי בוויסות רגשי, אשר מוביל להתנהגויות אימפולסיביות, סוערות, קיצוניות ואף הרסניות. באופן ספציפי, הסובלים מההפרעה מתקשים לקיים מערכות יחסים תקינות ובריאות לאורך זמן.

הקושי לשמר טיפול לצד מורכבות ההפרעה וחומרתה הובילו לכך שטיפולים "קלאסיים", ככל שיהיו מעמיקים, אינטנסיביים וארוכים, נמצאו כאינם יעילים דיו. כיום, טיפול DBT מהווה הטיפול היעיל והנפוץ ביותר לטיפול בהפרעה זו. שכן, מדובר בטיפול ממוקד לתסמיני ההפרעה, טיפול הכולל מצד אחד הבניות ועקרונות ברורים, לצד שמירה על גמישות ותמיכה שהיא מעבר לשעות הטיפול. כך, מטופלות הסובלות מהפרעת אישיות גבולית מסוגלות לקיים חיים יציבים ומשמעותיים, לצד ההפרעה.

מהי הפרעת אישיות גבולית?

הפרעת אישיות גבולית הינה הפרעה סבוכה וקשה, אשר גורמת סבל רב לאלו הסובלות ממנה, כמו גם לסביבתן. פעמים רבות, אלו הסובלים מההפרעה מציגים חשש משמעותי מפני נטישה, אמיתית או מדומיינת. על כן, הן חשות חוסר ביטחון בקשרים אשר מוביל להפגנת התנהגויות סוערות, אימפולסיביות ותלותיות.

על אף שלרוב מדובר בהפרעה "נשית", גם גברים סובלים ממנה, ויש חשיבות להעלאת המודעות לקשיי וויסות בקרב נערים וגברים, אשר ייתכן כי מפגינים סימפטומים מעט שונים ולכן מתקשים יותר להגיע לטיפול או לקבל הכרה לסבלם.

לכלל הסובלים והסובלות מההפרעה, מדובר בהפרעה אשר נלוות לה פעמים רבות סטיגמות קשות. "תיוג" זה, של הפרעת אישיות בכלל, ושל הפרעת אישיות גבולית בפרט, מגביר את הסבל מההפרעה ומקשה על המתמודדות עם ההפרעה להצליח לקיים ולשמר רווחה נפשית ואישית.

הפרעת אישיות גבולית נקראת גם קושי או הפרעה בוויסות הרגשי, והיא מובילה לקשיים משמעותיים בכלל תחומי החיים. זאת, מתוך קושי לווסת מצבי רוח ורגשות קיצוניים, כך שהסובלים ממנה מפגינים סערות רגשיות, קושי לשמר מערכות יחסים, התנהגויות הרסניות ואף אובדנות.

כיום, הסיבות להפרעה אינן ידועות במלואן אך נמצא כי גורמים סביבתיים, כמו טראומה מוקדמת, סביבה מתעללת או יחסים סוערים ולא בטוחים תורמים רבות להתפתחות ההפרעה. לצד זאת, נראה כי שילוב עם גורמים ביולוגיים, כמו עודף ייצור דופמין, ונטייה מולדת לקושי בוויסות הרגשי, מהוות גורם משמעותי להתפתחות ההפרעה.

על פי ה-DSM, מדריך האבחנות הנפשיות האמריקאי, ההפרעה מאופיינת בדפוס אישיות בלתי יציב ובלתי מסתגל, המוביל לקשיים ומצוקה נפשית משמעותית. הקושי המשמעותי בהפרעה נוגע לקושי לקיים ולשמר מערכות יחסים. זאת, מתוך קושי להאמין באחרים, לבקש עזרה ולהפגין פגיעות. על כן, ההפרעה מורכבת במיוחד לטיפול, אשר מעצם היותו דורש לבסס קשר בין שני אנשים, הנשען על ביטחון ואמונה הדדית.

טיפול DBT – במה מדובר?

טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) הינו מודל טיפולי אשר פותח על ידי ד"ר מרשה לינהאן, שסבלה בעצמה מהפרעת אישיות גבולית. הטיפול הינו מובנה ומקיף, כך שהוא משלב בין מערכות תמיכה שונות – טיפול פרטני, הקניית כישורים פסיכו-סוציאליים ושמירה על קשר בין הפגישות. זאת, בהתבסס על עקרונות קוגניטיביים והתנהגותיים, הנוגעים לשינוי תפיסות ודפוסי חשיבה קיצוניים ודיכוטומיים.

מוקד משמעותי בטיפול זה הוא המיקוד במוטיבציה של המטופלות. הטיפול שם דגש, ואף שם לו למטרה, לשמר את המוטיבציה של הסובלות מקושי בוויסות רגשי, או מהפרעת אישיות גבולית, כלפי קיום חיים מלאי משמעות. לשם כך, יש חשיבות לשמר מוטיבציה לטיפול, ובמצבים הכוללים מחשבות אובדניות והתנהגויות פגיעה עצמית, מוטיבציה להישאר בחיים.

בפועל, הטיפול כולל לימוד והקנייה של מיומנויות קריטיות על מנת לרכוש ולשפר את תפקודה של מערכת הוויסות הרגשי. לדוגמא, יכולת לזהות ולשיים רגשות, טכניקות הרגעה עצמית, ואסטרטגיות התמודדות יעילות יותר נוכח מצוקה נפשית. לצד המיקוד במיומנויות ההתנהגותיות, הטיפול שם דגש על היבטים דיאלקטיים – הניגודיות והמתח הקיים בין ניגודים שונים הבאים לידי ביטוי בחיי המטופל, ועל היכולת לקרב ביניהם, ולקבל אותם. לכן, כלי חשוב הנלמד בטיפול זה הוא מיינדפולנס, טכניקה המעודדת תשומת לב לא שיפוטית של הרגע הנוכחי, כפי שהוא.

מקורות

אבני, ש., (2016). הרצאה על "הפרעת אישיות גבולית", מיל”ם, ת"א.

הפרעת אישיות גבולית, מדריך להקניית כישורים/ מרשה לינהאן, הוצאת אח 2006.

DBT- טיפול בלתי אפשרי בנערות עם הפרעה בלתי נסבלת?/ ד"ר יפעת כהן, מתוך לקט הרצאות מתוך יום העיון של "סאמיט", 2005.

DSM-V (2013) American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: American Psychiatric Press

אנשי מקצוע בתחום

טיפול התנהגותי דיאלקטי - DBT

עוד מאמרים שיעניינו אותך