תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול דיאלקטי התנהגותי לטיפול בהפרעות אכילה

טיפול דיאלקטי התנהגותי לטיפול בהפרעות אכילה

מיכה וייס פסיכולוג ראשי במרכז להפרעות אכילה, תל-השומר

הפרעות אכילה ודפוסי אכילה הרסניים הפכו לקשיים נפוצים בחברה המערבית של ימינו, ומי שהתנסתה בהם בוודאי יודעת עד כמה קשה להיפרד מהם. בכתבה זו ברצוני להציג את שיטת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT), אשר מספקת מענה טיפולי נאות לחלק מהסובלים והסובלות מהפרעות אכילה.

DBT: היכרות ראשונית

גישת ה-DBT פותחה במקור בידי פסיכיאטרית בשם מרשה לינהן מארה"ב לפני למעלה מ-15 שנה, עבור מטופלות הסובלות מהפרעת אישיות גבולית. הפרעת אישיות גבולית מתאפיינת בין השאר בתנודות רגשיות רבות, כתוצאה מקושי בויסות דחפים, והיבטים אלו רלוונטיים לעיתים גם בקרב הסובלים מהפרעות אכילה. באופן כללי ניתן לומר שגישת ה-DBT ידידותית למשתמש, מאחר ושפת הטיפול מובנת ומערבת את המטופל באופן חיוני בתהליך הטיפול, כשותף מלא ופעיל. השיטה מחייבת השתתפות מעורבת מצד המטופל, שנדרש למטלות בין הפגישות.

לפני מספר חודשים ד"ר לינהן חשפה בעיתונות את העובדה שהיא עצמה סבלה בנערותה מהפרעת אישיות גבולית, ומניסיונות אובדניים, כך שהיות הגישה ידידותית למשתמש אינה מפתיעה, מאחר והיא נובעת מהיכרות מבפנים. המרכיב הדיאלקטי שבשם, הניזון הן מהפילוסופיה המערבית, ועוד יותר מכך מגישות מזרחיות, מתייחס לראיית המציאות האנושית כמורכבת ממתחים דיאלקטיים. כך, למשל, גישת ה-DBT עצמה מורכבת מצד אחד ממרכיב התנהגותי - 'מה ניתן לעשות, ובאילו טכניקות התנהגותיות ניתן להשתמש במצב נתון כדי לשפר את המצב?', ובו זמנית מזמינה הכרה במוגבלות של פתרונות התנהגותיים, טובים ככל שיהיו, ובהיעדר יכולתם לפתור את כל המועקות. בהתאם, הגישה קוראת לקבלה, ולהבנה, שיש בחיים כאב שצריך לחפש בתוכנו את היכולת לשאתו.

הדואליות הזאת מתבטאת גם בעמדה כלפי המטופל או המטופלת – הבנה שביטויי הפרעת האכילה הינן הדרך הטובה ביותר שנמצאה להתמודדות עם הקשיים, ובו זמנית אמונה בכך שניתן לחפש דרכים, בעזרת הטיפול, להיטיב עם המצב. על-כן ישנו מרכיב נוסף, המרכיב ההתנהגותי, שבו מלמדים את המטופלים דרכי התמודדות עם מצבי חיים שונים.

DBT: תהליך הטיפול

DBT מתמקדת בלימוד דרך ארבעה תתי-נושאים:

היכולת לקשיבות עצמית (מיינדפולנס) יכולת זו היא יכולתנו לשים לב ולהיות קשובים למה מתחולל בתודעה שלנו, מתוך הבנה שהדרך להתחזקות מתחילה בקשר שלנו עם עצמנו.

ויסות רגשי מרכיב זה הינו רכישת כלים לויסות מצב הרוח, מתוך תפישה שמרכיב משמעותי בהפרעות אכילה קשור בקשיי ויסות.

הפחתת תסכול מרכיב זה עוסק ברכישת כלים להתמודדות עם תיסכול.

מפגש עם האחר מרכיב זה עוסק בהגברת היעילות הבינאישית, מתוך ההכרה שהזירה המרכזית שבתוכה פעמים רבות נוצרים הקשיים הינה זירת המפגש עם האחרים.

DBT - איך זה בעצם עובד?

ניתן לטפל בגישת ה-DBT באופן פרטני, אך לעתים המיומנוית נלמדות בקבוצה. כך מתאפשר למטופלים לחלוק ולשתף באופנים בהם עלה בידיהם לבצע את המטלות שקיבלו בפגישה הקודמת. פעמים רבות מומלץ התמהיל של שילוב בין קבוצת מיומנויות DBT, וטיפול אישי.

בעולם, מטפלים בכל סוגי הפרעות האכילה בשיטת ה-DBT, אשר מתאימה במיוחד לכל מי שמתמודד או מתמודדת עם קושי בשליטה בדחפים. בשל כך, זו גישה שיכולה להועיל לסובלים ולסובלות מאכילת יתר כפייתית, ומקושי בויסות הרעב והדחף. אוכלוסייה נוספת שנמצאה מתאימה לשיטת הטיפול הזאת היא של הסובלות מהפרעה בולימית על גווניה השונים. הסיבה לכך גם כאן הינה, שבדומה להפרעה הגבולית, בבסיס ההפרעה הבולימית גם ישנו קושי רב בויסות דחפים. גישה זו הינה מאוד מעשית, ומיועדת למי שבאמת נמאס לו או לה מהשתלטות ההפרעה על החיים, ומוכנ/ה לעבוד ולעשות כדי להלחם לשינוי.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות טיפול דיאלקטי

על המטפל - מיכה וייס

מיכה וייס הוא פסיכולוג קליני, פסיכולוג ראשי במרכז להפרעות אכילה, תל-השומר.

ליצירת קשר: [email protected] או 052-8777698

אנשי מקצוע בתחום

טיפול התנהגותי דיאלקטי - DBT

עוד מאמרים שיעניינו אותך