תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מציירים הרואין? טיפול באומנות במכורים

איך מציירים הרואין? טיפול באומנות במכורים

בתיה ביגון

טיפול באומנות באנשים הסובלים מהתמכרויות

נ', בן 36, הוא גבר מוכשר ואינטליגנטי החי עם אשתו וילדו הצעיר. אשתו עובדת בזנות כדי לממן את התמכרותה לסמים והוא עצמו פונה לטיפול באומנות כאשר הוא נמצא בשלבי גמילה ומשתמש במקביל בסמים ומתאדון (תרופה בעלת השפעה דומה להשפעת ההרואין המשמשת אנשים הנמצאים בתהליך הגמילה). העבודה הראשונה שהוא מכין בטיפול היא קולאז' כהה המורכב מניירות עיתון, נייר כסף, שעווה וגפרורים.

המקרה של נ' הוא אחד מטיפולים רבים בהתמכרות שערכה בתיה ביגון, פסיכותרפיסטית ומטפלת באומנות. כדי להבין את משמעות הטיפול באומנות במכורים, יש להבין קודם כל מהו טיפול באומנות, כיצד הוא מתבצע ומה מטרתו.

איך מציירים נפש? מבנה הטיפול באומנות

"אומנות קיימת בחברה האנושית כבר בימיה המוקדמים", אומרת ביגון. הפסיכואנליזה הקלאסית, ובעיקר פרויד, ראה את האומנות כמבטאת תהליך לא מודע של רגרסיה ופתולוגיה, אך לאורך הזמן השתנתה התפיסה: פסיכואנליטיקאים (כיונג ווויניקוט) החלו לתפוס את האומנות כמבטאת חלקים מודעים ובלתי מודעים, ומשמעותיים בנפש האדם המתחברים ליצירה ומהווים חלק חיוני מבריאות הנפש".

מה עושים בטיפול האומנות?

"הטיפול באומנות מבוסס על ההנחה כי היצירה מאפשרת ביטוי של קונפליקטים ותכנים פנימיים. אנשים נוטים לחשוב לפעמים שאומנות היא כמו גרפולוגיה - המטופל מצייר והמטפל יודע להגיד דברים שונים על אישיותו. בפועל, הדגש בטיפול באומנות הוא על הדיאלוג הנוצר מתוך תהליך היצירה: כמו שבמהלך טיפול פסיכולוגי ניתן להשתמש בחלום של המטופל כדי לשוחח על עולמו הפנימי, כך מאפשר הציור גישה לעולם התוכן הרגשי של המטופל. מתוך הדיאלוג הטיפולי שנוצר באמצעות היצירה אפשר להביא גם לשינוי רגשי.

יחד עם זאת, השימוש באומנות מאפשר גם עיבוד של תכנים אשר המטופל עדיין אינו מוכן להתמודד עמם באופן ישיר ומילולי. מטופלת שלי, למשל, עסקה באופן אינטנסיבי בציור עננים, תוך הדגשה של ענן אחד במיוחד. רק אחרי זמן מה יכלה להצביע על כך שהענן מקושר עבורה לילד שאיבדה כאשר הייתה בת 19. כלומר, היצירה מאפשרת ביטוי רגשי ועיבוד נפשי אשר הופך לעיבוד ישיר ומודע רק כאשר המטופל חש בשל לכך".

למי מתאים טיפול באומנות?

"טיפול באומנות מתאים לאוכלוסיה רחבה הסובלת מהפרעות נפשיות, רגשיות ונוירולוגיות מגוונות החל מסכיזופרניה ועד לליקויי למידה. כמו כן, טיפול באומנות מתאים גם לאנשים בריאים המתמודדים עם קשיים ובעיות בחיי היום יום (משברים, קשיים בזוגיות, ערך עצמי נמוך, אובדן). אנשים הפונים לטיפול באומנות הם בדרך כלל אנשים המרגישים מחוברים או מעוניינים להתחבר ליצירה, או אנשים שמרגישים שהאפיק המילולי פחות נוח ופתוח עבורם. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שאין צורך בידע או "כישרון" מאחר והתוצר הסופי פחות משמעותי מהתהליך הטיפולי עצמו. למעשה, לפעמים דווקא לאנשים מוכשרים ביותר ובעלי ידע וניסיון ביצירה קשה להיעזר בטיפול, כי הידע הטכני חוסם את הביטוי הספונטני. הטיפול באומנות מתאים מאוד גם לילדים, אשר נרתעים לא פעם מדיבור ישיר על תכנים מכאיבים. כמו כן, הטיפול ניתן הן באופן פרטני והן בקבוצות, כאשר לכל אחת מהמסגרות יתרונות משלה".

על מכחולים ומזרקים - טיפול באומנות במכורים

במהלך הטיפול באומנות, בחר נ' להביא את חומרי היצירה בהם השתמש בעצמו. הוא החל לעסוק בעיקר בקליגרפיה (אומנות הכתיבה התמה הקישוטית) ובציור של פריטים הנוגעים לאומנויות לחימה, ועבודותיו היו מדוייקות ומובנות מאוד. ההתבוננות בבחירתו של נ' להביא בעצמו את חומרי היצירה ולעסוק ביצירות מובנות כל כך איפשרה גם התבוננות מעמיקה בצורך העצום שלו בשליטה ובקשר של צורך זה להתמכרות לסמים. ככל שנ' הרגיש יותר ויותר בטוח בחדר הטיפולים, כך הלכו והשתנו יצירותיו, ונראה כי הוא מסוגל, לפעמים, לעבוד גם באופן משוחרר יותר. לאורך הטיפול החל נ' להפחית את השימוש בסמים ובמתאדון ולקראת סיום הטיפול החל לחפש עבודה בתחום אומנויות הלחימה. את הלוגו אשר עיטר את קורות החיים שלו הוא עיצב גם במסגרת הטיפול.

לאורך השנים הצביעו חוקרים ואנשי טיפול על מורכבות הטיפול באנשים הסובלים מהתמכרויות, ועל הצורך בבניית מודלים טיפוליים מקיפים ומערכתיים. כחלק מהבנה זו נעשו בעשורים האחרונים ניסיונות רבים לשילוב טכניקות של טיפול באומנות באנשים המכורים לסמים ואלכוהול. כך, לדוגמא, הצביעו מחקרים על השפעת הטיפול באומנות על ההתנגדות לתהליך הגמילה ועל יכולתו של הטיפול להכיל ולתת מקום לרגשות כאמביוולנטיות כלפי השינוי. כמו כן, הטיפול באומנות מאפשר למטפל ולמטופל לגעת בנושאים וזכרונות עבר מכאיבים אשר לעיתים אינם זוכים להתייחסות מספקת במסגרת התוכנית הטיפולית הממוקדת בגמילה.

"יתרון נוסף של הטיפול באומנות", אומרת בתיה ביגון, "הוא העובדה שלטיפול יש תוצרים קונקרטיים. עובדה זו משמעותית מאוד בהקשר של טיפול במכורים: אנשים אלו באים פעמים רבות מרקע של ילדות לא פשוטה, בה כמעט ולא היו תיקוף והתייחסות חיובית לרגשותיו ופעולותיו של הילד. קיומה של יצירה קונקרטית מאפשרת למטפל באומנות להתייחס באופן ישיר לפעולתו ויצירתו של המטופל. כמו כן, במידה והטיפול מתקיים לאורך זמן מתאפשרת התבוננות משותפת עם המטופל בהתפתחות והשינוי שחלו בו לאורך הטיפול והגמילה. לתהליכים אלו יש גם משמעות רבה על תחושת הערך העצמי: מכורים רבים סובלים מהערכה עצמית נמוכה ותחושות של תסכול וכישלון בנוגע לעצמם, והתחושה כי למרות רגשות אלו הם מסוגלים ליצור מביאה לעלייה משמעותית בערך העצמי".

מקורות

Integrating art therapy into an alcoholism treatment program, Allen, Pat B.
American Journal of Art Therapy. 1985 Aug Vol 24(1) 10-12

Moving Towards Gray: Art Therapy and Ambivalence in Substance Abuse Treatment, Horay, Brian J, Art Therapy. 2006 Vol 23(1) 14-22

Play therapy and art therapy for substance abuse clients who have a history of incest victimization, Glover, Noreen M, Journal of Substance Abuse Treatment 1999 Jun Vol 16(4) 281-287

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך