תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם משתמשים בסמים נמצאים בסיכון גבוה יותר במגפת הקורונה?

האם משתמשים בסמים נמצאים בסיכון גבוה יותר במגפת הקורונה?

צוות בטיפולנט

מרבית מקרי המוות מקורונה עד כה היו בקרב קשישים ואנשים שסבלו ממחלות רקע. לכן, סביר להניח שאנשים בעלי פגמים במערכת הנשימה כתוצאה מעישון ושימוש בסמים יהיו בסיכון גבוה יותר לסבול מסיבוכים כתוצאה מקורונה.

מחלות ריאות ומחלות כלי לב נמצאו קשורות לפרוגנוזה גרועה יותר בקרב חולים בווירוסים דומים לקורונה, כמו במגפת הסארס ב-2003. לפי נתונים אחרונים מסין, שיעור התמותה מקורונה בקרב אנשים שסבלו ממחלות כלי נשימה היה 6.3% בהשוואה ל-2.3% באוכלוסייה הכללית. כמו כן, בסין כ-50% מהגברים מעשנים, לעומת כ-2% מהנשים, ואחוז התמותה מקורונה בקרב גברים היה גבוה יותר בהשוואה לנשים. 

עישון סיגריה אלקטרונית גם עלול להזיק לבריאות הריאות, לפגוע בתאי הריאה ולשבש את היכולת להילחם בזיהומים. אנשים שמשתמשים בסמים אופיואידים (לדוגמא ויקודין, מורפיום, הרואין) נמצאים גם הם בסיכון גבוה לחלות במחלות נשימה. אופיואידים מאטים את הנשימה, והשימוש בהם עשוי להוביל לירידה מסוכנת ברמת החמצן בדם, אשר עשויה להיות מזיקה במיוחד לתאי המוח. כמו כן, מחלות של כלי הנשימה נמצאו קשורות לסיכוי גבוה יותר למוות ממנת יתר, ויתכן שגם לווירוס הקורונה תהיה השפעה דומה על משתמשים באופיואידים. 

היסטוריה של שימוש במתאמפטמין (מת׳) עשויה גם להציב אנשים בסיכון. מתאמפטמין מכווץ את כלי הדם, מה שעלול לגרום נזק לריאות וליצור יתר לחץ דם ריאתי. גם זה עשוי להוות גורם סיכון לסיבוכים מווירוס הקורונה.

גורמי סיכון נוספים של משתמשים בסמים כוללים גישה פחותה לשירותי בריאות, סיכוי גבוה יותר להיות חסרי בית וסיכוי גבוה יותר לכליאה. באם מערכת הבריאות תגיע לתפוסה מלאה בגלל וירוס הקורונה, יתכן שמכורים לסמים, אשר כבר יש כלפיהם סטיגמות, ייתפסו כפחות ראויים לקבל טיפול. כמו כן, סכנת ההידבקות גבוהה בקרב חסרי דיור או אסירים בבתי הכלא, שכן במקרים כאלו לא ניתן לשמור על כללי הבידוד.

אנחנו יודעים מעט מאוד על וירוס הקורונה, ויודעים עוד פחות על הקשר בינו לבין שימוש בסמים. אבל, אנחנו יכולים לערוך ניחושים מושכלים בהתבסס על מידע מן העבר, ולהעריך כי אנשים המשתמשים בסמים עלולים להימצא בסיכון מוגבר לחוות סיבוכים כתוצאה מווירוס הקורונה, הן מסיבות פיזיולוגיות והן מסיבות חברתיות. עלינו לוודא שהאנשים הללו לא מופלים כשהם נזקקים לטיפול.

מקורות

תקציר מאמר בפורסם ב-National Institute of Drug Abuse:

COVID-19: Potential Implications for Individuals with Substance Use

www.drugabuse.gov/about-nida/noras-blog/2020/03/covid-19-potential-implications-individuals-substance-use-disorders

תחומי מומחיות:
התמכרויות

אנשי מקצוע בתחום

התמכרויות

עוד מאמרים שיעניינו אותך