תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה זה טיפול באמנויות ואילו סוגי טיפול קיימים?

מה זה טיפול באמנויות ואילו סוגי טיפול קיימים?

צוות בטיפולנט

נער על הספקטרום האוטיסטי שלומד לתקשר עם אחרים דרך נגינה על תופים. משפחה שמציירת יחד ציור ומאפשרת למטפל להתבונן בדינמיקה המשפחתית הנוצרת במהלך העבודה המשותפת. נשים המתמודדות עם סרטן השד ורוקדות יחד כדי לבטא את התחושות שלהן לגבי המחלה. כל אלו הן צורות של טיפול באמצעות אמנויות.

"אני לא טיפוס של מילים": מה זה טיפול באמנויות ואיך הוא התפתח?

טיפול באמנויות הוא שיטת טיפול שנשענת על הדחף האנושי ליצור. בין אם במוסיקה, ריקוד, תיאטרון (פסיכודרמה) או ציור – התהליך היצירתי יכול להוות כלי טיפולי שמסייע לנו להבין ולבטא את עצמנו טוב יותר. בטיפול באמנויות, המטופל נעזר במספר חושים וטכניקות על מנת לחקור את עצמו ואת העולם.

טיפול באמנויות החל להתפתח בשנות ה-40 בארה״ב, תחילה כשיטת טיפול שנועדה לאנשים שלא היו מסוגלים להשתתף בטיפול שכלל דיבור ושיחה, כמו מטופלים שסבלו מפסיכוזה קשה. פסיכיאטריים מציינים שטיפול באמנויות מסייע גם בשיקום פרקטי של מטופלים קשים, מפני שהם לומדים דרכו כלים וכישורים חדשים.

ברבות השנים, טיפול באמנויות החל להתרחב ולהתפשט אל מחוץ לבתי החולים הפסיכיאטריים. מטפלים רבים העידו על יעילותו של טיפול באמנויות, ופורסמו תיאורי מקרה רבים בתחום שהצביעו על כך שהעבודה היצירתית תורמת למטופלים רבים. אולם, הקושי לערוך סטנדרטיזציה לטיפול (שכן כל טיפול הוא ייחודי מאוד), הקשה על עריכת ניסויים מבוקרים שיספקו עדויות אמפיריות ליעילותו.

כך או כך, בעזרת הכוונה של מטפל באמנויות, מטופלים יכולים לפענח את המסרים הבלתי מילוליים, הסמלים והמטפורות שמתחבאים ביצירות האמנות שלהם, וכך להבין את עצמם יותר לעומק. אין צורך בכישרון אמנותי על מנת להפיק תועלת מטיפול באמנות, מפני שהתהליך הטיפולי אינו תלוי בערך האמנותי של היצירות, אלא רק בקשר שבין היצירה שהמטופל יוצר לבין העולם הפנימי שלו. אמנות יכולה לאפשר לנו לספר סיפורים ולהיזכר בדברים שמאפשרים לנו גישה אל הלא מודע שלנו, לפעמים בצורה חזקה יותר מאשר בשיחה בין שני אנשים.

טיפול באמנות: סוג 1 של טיפול באמנויות

ההבדל בין טיפול באמנויות לטיפול באמנות, הוא שטיפול באמנויות משלב מגוון תחומי יצירה, ואילו טיפול באמנות נשען לרוב על סוג אחד של אמנות, בדרך כלל ציור, צביעה, קולאז׳ או פיסול. אך מה בעצם קורה בתוך הטיפול ולמה לצפות?

כמו בסוגים רבים של טיפול, הפגישה הראשונה בדרך כלל תכלול שיחה לגבי הסיבות בגללן הגעתם לטיפול, ומה המטפל יכול להציע לכם. יחד, תחשבו על תכנית טיפולית שמשלבת יצירה אמנותית. כשתתחילו ליצור, יתכן שהמטפל פשוט יתבונן בתהליך העבודה שלכם, מבלי להתערב. כשתסיימו יצירה, ולפעמים במהלך תהליך היצירה עצמו, המטפל ישאל אתכם שאלות לגבי התחושות שלכם בתהליך, מה היה לכם קשה ומה היה לכם קל, אילו מחשבות וזיכרונות התעוררו בכם ועוד.

איך טיפול באמנות עוזר?

בתהליך היצירה, אנחנו עוברים מעולם היום-יום לעולם משחקי יותר – עולם של דמיון ויצירתיות – וכך אנו פותחים פתח להבנה טובה יותר של חלקים לא-מודעים של עצמנו. מטפלים באמנות מוכשרים להבין את המשמעות של צבעים, מרקמים, ובחירות אמנותיות אחרות, ואת האופן שבו הם עשויים ללמד על מחשבות, תחושות ומבנה האישיות.

מחקר ייחודי שנערך ב-2015 מצא שטיפול באמנות יכול לסייע דרך 5 מימדים עיקריים:

1. תפיסה ותפיסה עצמית: מטופלים דיווחו שטיפול באמנות עזר להם להיות נוכחים יותר בהווה, לזהות את הרגשות שלהם ואת הקשר שבין הרגשות שלהם לתגובות הגופניות שלהם. על אף שלעיתים חשו רע יותר בהתחלת הטיפול, זה היה השלב הראשון ביכולתם לזהות ולתקף את הרגשות שלהם, והניע את תהליך ההחלמה.

2. אינטגרציה: מטופלים דיווחו שביטוי אמנותי סייע להם לחזק את הזהות ואת הדימוי העצמי שלהם. ביטוי באמנות עזר להם להמחיש את הרגשות שלהם וכך לחקור אותם יותר לעומק. באמנות, רגשות מנוגדים יכולים לבוא לידי ביטוי ביצירה אחת קוהרנטית, מה שלפעמים נראה בלתי אפשרי לביצוע במילים. לכן, אמנות יכולה לסייע לנו לייצר אינטגרציה – להבין את עצמנו על כל הרבדים והחלקים שלנו, גם אלו שנראים לנו סותרים.

3. ויסות רגשי: המרחב האמנותי, בו אין "נכון" או "לא נכון", מאפשר ליצור מרחב שבו ניתן לסגל תגובות חדשות לרגשות קשים, לעבד אותם ולהתבונן בהם. תהליך זה מסייע לוויסות רגשי.

4. שינוי התנהגותי: מטופלים דיווחו שטיפול באמנות עזר להם לשנות התנהגויות מזיקות כלפי עצמם וכלפי אחרים. התהליך שמאחורי השינוי ההתנהגותי עדיין לא ברור, אך יתכן שהוא קשור לכך שביטוי באמנות מאפשר לנו הזדמנות להתנסות בדרכי תגובה חדשות לרגשות שלנו. כשאנחנו מודעים לכך שיש לנו יותר מדרך אחת לפעול, אנחנו יכולים להתחיל תהליך של שינוי ההרגלים ה"אוטומטיים" שלנו.

5. תובנה והבנה: ביטוי באמנות יכול לעזור לנו לנסח רגשות וחוויות בלתי מילוליות. תהליך היצירה וההתבוננות בה מעודדים תובנה טובה יותר והבנה טובה יותר של רגשות, מחשבות והתנהגויות. לסיכום, טיפול באמנויות יכול להוות דרך להבין את עצמנו טוב יותר ולהכיר את עולמנו הפנימי. גם אם אין לכם רקע באמנות, כדאי לכם לשקול לתת לכך הזדמנות. אך במיוחד אם אתם מרגישים שהייתם מעוניינים בתהליך טיפולי קצת שונה, שאינו מסתמך על שיחה ככלי הטיפול המרכזי.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/expressive-arts-therapy

https://www.psychologytoday.com/us/blog/arts-and-health/201608/why-art-therapy-works

https://www.apa.org/monitor/feb05/express https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/art-therapy

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באומנות

עוד מאמרים שיעניינו אותך