תפריט נגישות
חיפוש

Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety - טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות הנו טיפול אשר מבקש לשנות את המחשבות השליליות של הפרט לגבי בחינות, וללוות אותו בהתנסות חוזרת בסיטואציית הבחינה. מדובר בטיפול בפורמט של טיפול קצר מועד, הניתן על ידי מטפל קוגניטיבי התנהגותי, לרוב פסיכולוג, המכוון להביא להקלה בשלל הסימפטומים שאופייניים לחרדה זו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – אודות החרדה

חרדת בחינות הנה חרדה הנמנית על קבוצה המכונה קבוצת הפרעות חרדה. קבוצה זו כוללת חרדות כגון הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת חרדה מוכללת, פוביה ועוד. חרדת בחינות אופיינית במיוחד לסטודנטית ולתלמידים, כאשר החרדה מתבטאת במגוון היבטים - בגוף, במחשבה וברגש. למשל, מחשבות על כישלון, דופק מואץ, כאבי בטן, תחושת פחד, הימנעות מלמידה או לחילופין למידה אובססיבית. סימפטומים אלו מעוררים באדם רצון להימנע מסיטואציות של בחינות, מה שעשוי להיות בעייתי בייחוד במידה והוא במסגרת לימודית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – עקרונות הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי שואף לחולל שינוי במצוקה, באמצעות עיצוב מחדש של דפוסי מחשבה שליליים, לצד שינוי הרגלים התנהגותיים. הטיפול פופולארי בייחוד במקרים של חרדות, אך רלוונטי במגוון סוגי מצוקות נוספות. למשל, קיים טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז ועוד. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות מכוון להביא להקלה באמצעות שינוי המחשבות השליליות לגבי התפקוד בבחינה, ובריכוך ההימנעות מסיטואציית הבחינה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – מחשבות על כישלון

אחד המוקדים המרכזיים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות הנו המחשבות והאמונות השליליות שהאדם גיבש סביב סיטואציית הבחינה. למשל, מחשבות על כישלון, תחושת ערך עצמי נמוך, חשיבה דיכוטומית ("אם אכשל במבחן הזה, הלך כל הסמסטר"), תחושה כי אי הצלחה היא באשמת הפרט, לדוגמא "זה לא הבחינה שקשה, זה אני שמפשל", וכי הצלחה היא בזכות גורמים חיצוניים, למשל "אם אצליח זה רק בזכות המזל". במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות המטפל עוזר למטופל לראות כיצד החשיבה שלו לא רציונלית ולא מייצגת את המציאות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – התנסות הדרגתית בסיטואציית הבחינה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות שואף להקל על החרדה באמצעות התנסות בשטח מול הגורם המאיים, במקרה זה סיטואציית הבחינה. לעיתים החרדות לקראת הבחינה לא משקפות את התפקוד בפועל בזמן הבחינה. במקרים אלה עצם ההתנסות החוזרת מוכיחה למטופל כי קיים פער בין המחשבה שלו לבין ההישגים שלו. במקרים בהם קיים קושי לתפקד במסגרת סיטואציית הבחינה, למשל תחושת "בלאק אאוט", כאבי ראש, כאבי בטן, או מחשבות קטסטרופליות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות מקנה למטופל סט של טכניקות הרפיה. למשל, דמיון מודרך, תרגילי הרפיית שרירים ותרגילי נשימה. החשיפה לסיטואציית הבחינה יכולה להתבצע בטכניקת חשיפה הדרגתית. תחילה המטופל עשוי לתרגל סיטואציית בחינה בדמיון, לאחר מכן ידמה סיטואציית בחינה בחדר הטיפולים, ולבסוף יתנסה בבחינה "אמיתית", תוך שימוש בטכניקות ההרפיה שרכש.


ביבליוגרפיה

‏Relationships of cognitive components of test anxiety to test performance: Implications for assessment and treatment. Bruch, Monroe A.; Juster, Harlan R.; Kaflowitz, Nadine G.Journal of Counseling Psychology, Vol 30(4), 1983, 527-536.‎‎

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT