תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם גל הטרור: איך נעזור לילדים שלנו?

התמודדות עם גל הטרור: איך נעזור לילדים שלנו?

ד"ר שרון זיו-ביימן

גל הטרור האחרון מציב אותנו בפני מציאות מאיימת, אשר מעוררת רגשות של חוסר אונים, לחץ, חרדה ואף עלולה להוביל לתחושה של חוסר ביטחון אישי וקיומי. תחושות אלו הן לגיטימיות וטבעיות אל מול המצב, אך חשוב לזכור כי לילדים שלנו אין בהכרח את היכולת והכלים להכיל אותן ללא התיווך המתאים. חלק מהילדים יבטאו את המתח באמצעות התנהגויות שונות, וחשוב שננסה להבין כיצד להיות  שם עבורם. אז כיצד נוכל כהורים לעזור ולהרגיע את ילדינו במצבים של איום בטחוני?  

כיצד נוכל לעזור לילדינו להתמודד?

1. לבשו קודם את מסכת החמצן בעצמכם - כאשר אנחנו נמצאים בלחץ עמוק בעצמנו, קשה לנו להגיש סיוע ועזרה לאחר. בדיוק כפי שבמטוס צוותי הטיסה מורים לנו ללבוש את מסיכת החמצן בעצמנו בטרם נלביש אותה לילדים שלנו, כך בכל מצב חרדה אחר חשוב שנקח רגע להסדיר נשימה ולהירגע, בטרם נפנה לסייע למישהו אחר. 

2. עידוד לביטוי רגשות - כלי מרכזי בהתמודדות עם חרדה הינו מתן לגיטימציה לביטוי רגשות של פחד ודאגה, תוך שימוש במילים המבטאות רגש לתיאור הדאגה ולנרמול של החוויה. במידה והילדים נחשפו למידע מאיים, מומלץ לשאול אותם שאלות כמו "איך אתם מרגישים?" או "מה אתם חושבים על מה ששמעתם?". חשוב לבטא במילים רגשיות את תחושותיהם גם אם הם עונים בקצרה. כך למשל ניתן לשאול שאלות המשך כמו "זה מפחיד?" או להציע אמירה המסבירה לילד את התנהגותו כמו "לפעמים אנחנו מנסים להזיז הצידה מחשבות מפחידות". בכל מקרה, כדאי להוסיף מסר מחזק כמו "אני איתך", "נוכל להתמודד" ועוד. 

3. הביעו אמון ותמיכה בפעילותם של כוחות הביטחון - הסבירו לילד שלכם כי ישנם גופים ואנשים רבים העוסקים בשמירה על בטחונם. הזכירו כי לצד האירועים המפחידים, נעשים מאמצים רבים על מנת להחזיר את תחושת הביטחון לתושבים ולמגר את האיומים. חשוב להעביר לילדיכם את התחושה כי יש על מי לסמוך וכי יש דמות אחראית.

4. צמצמו את רמת החשיפה לתקשורת ולחדשות - לצד החשיבות שבהתעדכנות בנעשה, יש לזכור כי צפייה ממושכת בתכני אקטואליה עשויה לעורר חרדה, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים. על כן, השתדלו לצמצם את רמת החשיפה שלכם ושל ילדיכם לתכנים אקטואליים, באמצעות כיבוי הטלוויזיה הדולקת באופן רציף או עצירת הגלילה הממושכת באתרי אקטואליה שונים. 

5. שמרו על שגרה מסודרת במידת האפשר - על אף הצורך הברור לשמור על ילדיכם, והחשש שמתעורר לפעמים לצאת מן הבית, נסו לשמור במידת האפשר על השגרה. שגרה יציבה היא גורם המעודד תחושת בטחון וחוסן. לכן, במרחב הביתי, נסו לשמור על סדר יום רגיל ככל הניתן. בין אם בפעילויות משותפות עם הילדים שיוכלו ליצור הסחת דעת ובין אם מילוי מטלות שגרתיות כגון שיעורי בית, טיול עם הכלב או סידור החדר.

6. ההורה כמודל - ברגעים קשים ומשבריים, חשוב להוות מודל לחיקוי עבור הילדים שלנו ולהראות להם כיצד אנו מתמודדים בסיטואציות מורכבות. לכן, אם נמצא דרך לאזן בין מתן לגיטימציה לביטויי מצוקה וחרדה, יחד עם יכולת לדבר על רגשות, לבין גיוס של ביטחון, התמודדות ודרישה לתפקוד – נציע לילדינו מודל מיטיב להפנמה של דרכי התמודדות. בהקשר לכך, היעזרו בתמיכה חברתית, צמצמו את מידת החשיפה לחדשות ונקטו בפעולות שישמרו על בריאותכם.

לסיום, במידה ואתם חשים כי המצוקה שאתם חווים סביב המצב מקשה עליכם לתפקד או לתמוך בילדיכם, אל תהססו לבקש עזרה ולפנות לתמיכה נפשית. ישנם גופים רבים המציעים עזרה נפשית ראשונית וכמובן שלל אנשי מקצוע המיומנים במתן תמיכה רגשית במצבי חירום.

על הכותבת - ד"ר שרון זיו ביימן

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך