תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

4 שיטות פשוטות להפחתת חרדה אצל ילדים

4 שיטות פשוטות להפחתת חרדה אצל ילדים

צוות בטיפולנט

מדוע הילד המודרני חווה חרדה?

בשנים האחרונות בעולם המערבי אחוזי החרדה בקרב ילדים ובני נוער הולכים ועולים. למעשה, מחקרים מראים שאחד מכל שמונה ילדים עלול לחוות חרדה משמעותית, כאשר מומחים מציעים מספר הסברים לתופעה זו.

זמן מסך

אולי הסיבה המרכזית ביותר לעלייה באחוזי החרדה, היא שחייהם של ילדים השתנו מאוד בעת המודרנית. הם חשופים כיום לזמן מסך כמעט ללא הפסקה, אשר מגיע לרוב על חשבון משחק ופעילות גופנית – חוויות שבאמצעותן ילדים לרוב פורקים מתחים, מעבדים את חששותיהם ויוצרים קשרים תומכים עם אחרים. מה שמופיע על המסכים האלה הם, לעתים קרובות, תכנים המייצרים סיבות אחרות לפתח דאגה וחרדה.

חוסר וודאות

כמעט בכל תחומי החיים יש כיום הרבה יותר אי וודאות מבעבר, אשר בתורה נוטה להוביל ליותר חרדה. בתגובה למערך של שינויים כלכליים ותרבותיים, הורים מודרניים נוטים להפעיל הרבה יותר לחץ להישגיות על ילדיהם. כך, ילדים הנושאים בנטל הציפיות הגדולות של הוריהם, עשויים לפתח חשש וחרדה סביב עמידה בציפיות וסביב הצלחה בכלל.

כישורי פתרון בעיות

למרות מערכת הלחצים המוגברת שמופעלת על ילדים בדור הנוכחי, עדיין ניתן להגיד כי ילדים כיום חיים באופן מוגן ושמור יותר לעומת דורות קודמים. הדבר לעיתים מוביל לצמצום ההזדמנויות לפיתוח כישורי פתרון בעיות. לעיתים הדבר מתבטא גם בחוסר אמונה עצמית של הילד או הילדה לגבי מסוגלותם להתמודד בצורה טובה עם אתגרים ולחצים.

4 אסטרטגיות פשוטות להפחתת חרדה אצל ילדכם

לצד טיפול רגשי אצל ילדים, שהוא תמיד המענה המקיף והמעמיק ביותר כאשר ישנה הפרעת חרדה משמעותית, ישנן דרכים נוספות ואחרות להתמודד עם החרדה.

חשבו למשל על מצב בו ילדיכם אינו סובל מהפרעת חרדה, אלא מתמודד עם חרדה נקודתית סביב אירוע מסוים, כמו מעבר לבית ספר חדש או משחק כדורסל חשוב. במצבים כאלו, ניתן ללמד אותו מספר אסטרטגיות המקנות יכולות הרגעה עצמית ופתרון בעיות, על מנת לעבור את האירוע המלחיץ בצורה נעימה יותר. אלו כמובן לעולם אינן מחליפות טיפול אצל איש מקצוע מתאים במידת הצורך!

מיינדפולנס

טכניקות בסיסיות של מיינדפולנס יכולות לסייע לילדיכם לפתח יכולת ריכוז, הרגעה עצמית ומודעות עצמית. טכניקת מיינדפולנס נוחה לשימוש במיוחד היא קרקוע. כדי ללמד את הילד או הילדה לבצע קרקוע יש להדריך אותם להפנות את תשומת הלב שלהם לאופן בו הם מחוברים לסביבה, למגע של כפות הרגליים שלהם עם הקרקע, או למגע החולצה עם הגוף שלהם. תחושת החיבור עוזרת לילד להפנות את מוקד תשומת הלב שלו מן החרדה אל הנוכחות בגוף, ובכך מסייעת לשכך את החרדה. בדומה לכך, ניתן להנחות אותם לדמיין דימויים מרגיעים, כמו למשל סחיטת לימון, שטיפת ידיים, מעקב אחר האוויר שנכנס ויוצא מן הגוף בעת הנשימה הטבעית וכדומה.

חמלה עצמית

חמלה עצמית היא כלי חיוני להפחתת חרדה אצל בני אדם בכלל ואצל ילדים בפרט. למדו את ילדיכם להכיר בטעויות שלהם מתוך חמלה כלפי עצמם – "אני לא מושלם, אבל אף אחד לא מושלם וזה בסדר", "מותר לי לטעות". אם ילדיכם מתקשים לחשוב על דרך לדבר על עצמם בחמלה, נסו לשאול אותם מה היו אומרים לחבר שנמצא באותו המצב. כאשר הדיבור הפנימי שהילד מנהל עם עצמו הוא חומל ומיטיב, הסיכוי לפיתוח תגובת חרדה קטן.

הערכו מראש לשינויים

ילדים חרדתיים מתקשים לרוב להתמודד עם שינויים בשגרת החיים. עזרו להם עם מעברים ושינויים באמצעות שמירה על שגרה קבועה ככל האפשר ודיבור מראש על שינויים שעתידים לבוא. טיפ – בעת הגעה למקום חדש, למשל מסיבת יום הולדת בפארק, כדאי להקדים על מנת לאפשר לילד זמן התאקלמות והסתגלות לסביבה החדשה!

למדו את ילדיכם להגיד ״למרות זאת״

״למרות זאת״ הוא ביטוי שעוזר להתמודד עם ייאוש, הופך ימים כושלים לימים פרודוקטיביים, ועוזר לשפר את ההערכה העצמית. למשל, ״אני הולך להיכשל במבחן הזה כי אני לא יודע את החומר, אבל למרות זאת אני אלמד אליו כי כך יהיה לי איזה שהוא סיכוי לעבור״. או למשל ״עשיתי טעות במשחק הכדורגל אתמול, אבל למרות זאת אני אנסה שוב במשחק הבא״. נקודת מבט זו מלמדת את ילדינו להימנע מחשיבה של "שחור ולבן" ולהמשיך להתמודד מול קושי, גם אם הוא מאיים ומאתגר.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/basics/anxiety/children-and-anxiety

https://www.psychologytoday.com/us/blog/liking-the-child-you-love/201402/four-strategies-lower-anxiety-in-children-0

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך