תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מערבולת רגשות: איך לנווט את הילדים?

מערבולת רגשות: איך לנווט את הילדים?

צוות בטיפולנט

איך לעזור לילדים לזהות, להבין ולהתמודד עם הרגשות שלהם?

העת הנוכחית, בה העולם כולו מתעסק ומתמודד עם השלכות התפרצות הקורונה, מעורר בכולנו רגשות עוצמתיים. מבוגרים וילדים כאחד מרגישים חוסר ודאות, חרדה ופחד. כהורים, תפקידנו לעזור לילדים שלנו לפתח כלים כדי להרגיע ולעודד את עצמם. 

6 טיפים לעזרה רגשית לילדיכם:

עבדו על זיהוי רגשות

כבר בילדות המוקדמת ילדים לומדים כיצד לשים לב, לזהות ולהרגיע את הרגשות שלהם, אך מדובר בתהליך למידה אשר נמשך כל החיים. אולם רגשות עלולים להציף את כולנו, אך עבור ילדים קטנים האפקט הרגשי עשוי להיות בלתי נשלט במיוחד, שכן הם עלולים להתקשות להבין את הרגשות והתחושות שלהם, כמו פרפרים בבטן או סחרחורת. 

ילדים סומכים עלינו, המבוגרים, כדי שנבין מה הם מרגישים ומה המשמעות של הרגש שלהם. נסו להיות סקרנים לגבי הרגשות של ילדכם יחד איתם: שאלו אותם מה קורה כעת בגוף שלהם ואם הם יכולים לתת שם לתחושה שהם מרגישים. אתם יכולים לעזור להם ולתאר מה אתם רואים, ואז לנחש מה הרגש שהם עשויים להרגיש: ״אני רואה שהפנים שלך אדומות ושאתה מקמץ אגרופים. כשאני עושה את הדברים האלו, זה לעיתים קרובות אומר שאני כועס. אתה חושב שאתה כועס כרגע?״.

תרגלו תיקוף עצמי

לצד הלמידה לזהות את הרגשות, חשוב שילדים ילמדו שאין רגשות נכונים ולא נכונים. רגשות פשוט נמצאים שם. לא משנה כמה רגש הוא מכאיב או עוצמתי, זה בסדר ומקובל לחוות אותו. אתם יכולים לעזור לילדכם לתקף את הרגשות שלהם. למשל, אתם יכולים לומר: ״זה קשה שאנחנו חייבים להישאר בבית בגלל הקורונה. זה אומר שאתה לא יכול לפגוש חברים. אני רואה שזה גורם לך להיות עצוב״. כשילדים לומדים לתקף את הרגשות שלהם, זה עוזר להם להפחית את האינטנסיביות של הרגש, ומסייע להם לבטוח ביכולת שלהם לווסת את הרגשות שלהם.

מצאו דרכים להרגעה עצמית

עזרו לילדים שלכם לגלות פעילויות שיכולות לסייע להם להירגע או להרגיש טוב יותר. האמצעים שעוזרים לכל ילד הינם אינדיבידואליים לגמרי ותלויים בסיטואציה הספציפית שבה הוא נמצא, וגם בהעדפות שלו. לכן, נסו לחקור יחדיו כל מיני פעילויות; יש ילדים שאוהבים להירגע בעזרת מוסיקה, מקלחת חמה, התבוננות בעננים או התכרבלות עם בובה אהובה. ילדים אחרים יעדיפו פרויקטים כמו בניית מבצר או העלאת מופע. אתם יכולים לנסות לשבת עם ילדכם ולחשוב ביחד על הפעילויות האהובות עליו, ולהכין רשימה של כל האפשרויות. רשימה מוכנה מראש עשויה לסייע לכם להפחית את הלחץ כשמגיע רגע קשה.

נסו לאמץ שיח עצמי חיובי

הניסיון לזהות כיצד אנו מדברים לעצמנו הוא שיעור חשוב נוסף. עזרו לילדכם להבין עד כמה עוצמתי הקול הפנימי שלו. זה הצעד הראשון כדי ללמד אותו כיצד לדבר עם עצמו באופן חיובי. כשאנחנו מדברים אל עצמנו בשליליות, אנחנו לרוב מרגישים רע יותר, וזה מקשה עלינו להתמודד עם אתגרים. אז, אנחנו מרגישים אפילו רע עוד יותר משום שנכשלנו, פרשנו ולא עמדנו באתגר. עזרו לילד שלכם לשים לב אם הוא מדבר אל עצמו באופן מעליב או מזלזל. 

לאחר שהילדים מודעים לכך שהקול הפנימי שלכם יכול להשפיע על האופן בו הם מרגישים, נסו לעזור להם לחשוב על דברים חיוביים שהם יכולים להגיד לעצמם ברגעים מאתגרים. במקום להגיד ״אני לא יכול לעשות את זה״, נסו ״אני עדיין לא יכול לעשות את זה, אבל אם אמשיך לנסות אני אשתפר״. 

הקפידו על דוגמה אישית לדרכי התמודדות

כהורים, פעמים רבות אנחנו נוטים לראות את הצרכים של הילדים שלנו לפני הצרכים שלנו. אבל, חשוב גם להוות מודל עבור הילדים, ולהראות להם כיצד אנחנו מתמודדים בסיטואציות קשות. אם אתם מתמודדים עם סיטואציה מאתגרת, שמתאים שהילד שלכם ישמע, נסו לתת שם לתחושה שאתם מרגישים ואז לתאר לילדכם כיצד אתם מתכננים להתמודד איתה. למשל: ״אני מרגיש עצוב כי היה לי יום קשה בעבודה. אני הולך לעשות מקלחת חמה ולהוציא את הכלב לטיול כדי להרגיש טוב יותר״. 

בחנו האם המצב מצריך לפנות לעזרה

ללמוד כיצד להתמודד עם רגשות הוא תהליך שנמשך כל החיים. ילדים שונים מפתחים כלים כאלו בקצב שונה, וזה נורמלי שילדים ומתבגרים עוברים תקופות בהן קשה יותר להשתמש בכלים הללו ולהתמודד עם רגשות עוצמתיים. אולם, אם הילד שלכם מתקשה באופן עקבי להתמודד עם רגשות קשים, כדאי לשקול להתייעץ עם איש מקצוע

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-Magination Press Family:

Kids Feeling Stressed? Help Them Learn Self-Care Skills

www.maginationpressfamily.org/stress-anxiety-in-kids/kids-feeling-stressed-help-them-learn-self-care-skills/

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך