תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד להשתמש נכון ולהבין שפת הגוף?

כיצד להשתמש נכון ולהבין שפת הגוף?

צוות בטיפולנט

הדייט שלך מספר על הישגים מרשימים אך מסיט את המבט בכל פעם שהנושא עולה? לא מבין למה אתה נכשל בראיונות עבודה למרות השיחה הקולחת? מסמיק בצורה בלתי נשלטת? דוגמאות אלו ורבות אחרות מדגימות כיצד שפת הגוף חושפת רבדים סמויים בדברינו ובדבריהם של בני שיחתנו.
טיפים לקריאת שפת גוף של האחר והגברת השליטה בשפת הגוף שלך.

שפת גוף, שפת אמת

שפת גוף היא השפה הראשונה שלנו. תינוקות מגיעים לעולם כאשר הדרך היחידה שלהם לתקשר עם האנשים בהם הם תלויים להישרדותם היא השפה הגופניות: בכי, נפנוף ידיים ורגליים ומעט לאחר מכן - החיוך שובה הלב אשר מהדק את הקשר ואת תחושת החיבור בין התינוק לבין האנשים המטפלים בו. בהמשך, בשלב בו התינוק כבר מבין מילים מסוימות ומבין כי יש לו דרך לתקשר עם הסביבה אך עדיין אינו מפותח קוגניטיבית מספיק בכדי להגות מילים, הוא משתמש בשפת גוף. תינוקות וילדים קטנים לומדים להצביע, לנופף לשלום, לחייך, "לעשות חנדעלך" וכן הלאה כדי להעביר מסרים הרבה לפני שילמדו להשתמש בשפה המילולית.

במילים אחרות, שפת גוף היא השפה הראשונה שלנו וככזאת, גם בבגרותנו שומרת על גוון ראשוני וכנה: שפת גוף "נקייה" וישירה הרבה יותר מהשפה המילולית, ופעמים רבות חושפת את הרבדים אותם השפה המילולית מנסה להסתיר. במובן זה, השליטה שלנו בשפה המילולית תמיד חזקה משליטתנו בשפה הגופנית. יחד עם זאת, קריאת שפת גוף של אחרים ושליטה בהיבטים מסוימים של שפת הגוף שלנו יכולה להוות אמצעי בעל משמעות רבה בתקשורת הבין אישית בסיטואציות יומיומיות וחשובות רבות שביניהן ראיונות עבודה, דייטים ועוד.

שפת גוף בראיונות עבודה

ראיון עבודה הוא אחת הסיטואציות בהן הרושם הראשוני שאנו יוצרים הוא בעל המשמעות הרבה ביותר. אנחנו יכולים להגיע עם קורות חיים מרשימים ורשימת ממליצים שמהללים אותנו, אך השפעתם של אלו עשויה לרדת לטמיון עקב הופעה מרושלת ולחיצת יד רפויה. בהתאם, כאשר אנו מתכוננים לראיון עבודה עלינו להתייחס גם להיבט של שפת גוף. ראשית, מומלץ להגיע לראיון בלבוש התואם את רוח החברה ומשדר מסר של "אני חלק מכם": לבוש יוצא דופן או שונה מאוד מהסטנדרט של החברה מחמיץ את ההזדמנות להעביר למראיין מסר סמוי לגבי התאמתכם לחברה שלו. לאחר מכן, יש להשתמש בהיבטים שונים של שפת גוף כדי ליצור רושם כי אתה אדם עם ביטחון עצמי ויכולת אסרטיביות אך לא פחות מכך אדם עם מיומנויות בין אישיות טובות, שנעים להיות קולגה שלו. כדי ליצור רושם זה חשוב להיכנס לחדר בהליכה זקופה ולא מהוססת, ללחוץ לחיצת יד חזקה (אך לא מדי!) ובו זמנית להביט בעיני המראיין, לשבת על הכיסא בנוחות אך לא בפישוק או "השתרעות" מזלזלת, ולהביע עניין בדברי המראיין באמצעות רכינה קדימה והשרת מבט.
לצד הניסיונות ליצור רושם ראשוני חיובי, לא כדאי לשכוח להקדיש תשומת לב גם לשפת הגוף של המראיין, ובפרט כאשר מדובר במראיין אשר תעבוד איתו ישירות. כדאי לשים לב האם שפת גופו של המראיין משדרת כנות (מבט ישיר, שפת גוף נינוחה), חום (לחיצת יד נינוחה וחזקה במידה, רכינה כלפיך) או דווקא חוסר כנות (הסטת מבט, נגיעה רבה בפנים, שינויים פתאומיים בעוצמת הקול).

שפת גוף בדייטים

דייטים, עד כמה שיהיו שונים מראיון עבודה, מהווים גם הם סיטואציה בה אנו מעוניינים ליצור רושם ראשוני חיובי ובו זמנית ללמוד על האדם שיושב מולנו. בהתאם, גם בדייטים חשוב להקפיד על שפת גוף המעבירה מסר של ביטחון לצד כנות ונעימות. יחד עם זאת, בדייטים העניין לא מסתכם בכך מאחר וכאשר אנו מעוניינים בפרטנר אנו מעוניינים גם להביע עניין ולייצר אינטימיות, ולבחון האם הפרטנר נענה להזמנה זו או נרתע ממנה. אווירה של אינטימיות נבנית על ידי שפת גוף אשר במרכזה עובר מסר של "אני איתך, מרוכז בך ולא מעוניין בהפרעות מהסביבה החיצונית". מסר כזה ניתן להעביר על ידי השרת המבט, רכינה כלפי הפרטנר, חיוכים רבים ודיבור בטון דיבור מעט חלש יותר.

ואיך אפשר לדעת האם הצד השני מעוניין? שפת גוף המשדרת עניין והקשבה, הבעות פנים משתנות בהתאם לנושא השיחה, נגיעה של נשים בשיער או בכפתורי החולצה וישיבה של גברים ברגליים פשוקות מעט המופנות לכיוון האישה הם מדרך כלל סימנים לעניין. לעומת זאת, תשומת לב מוסחת, מבט חמקני, מיעוט חיוכים והבעות פנים שכמעט ואינן משתנות בהתאם לנושא השיחה - הם בדרך כלל ביטוי לחוסר עניין של הפרטנר.

שפת גוף המשדרת ביטחון עצמי

העברת מסר לגבי ביטחוננו העצמי הגבוה הוא צורך שכיח הן בסיטואציות תעסוקתיות (ריאיון, פרזנטציה, פגישה עסקית) והן בסיטואציות בין אישיות. בהתאם, מומלץ להקפיד ביום יום על היבטים שונים של שפת הגוף שביניהם יציבה זקופה, דיבור בטון חזק (אך לא מדי, כדי לא ליצור מסר חודרני ואגרסיבי), ליווי הדיבור בתנועות ידיים ושמירה על קשר עין יציב. כמו כן, חשוב להימנע מהסטת המבט, תנועתיות יתרה, דיבור ללא תנועות ידיים, לחיצת יד רפה, ביטויים הססניים כדפיקה חלושה על הדלת או דיבור חרישי - כל אלו מעבירים נסר לגבי היעדר ביטחון עצמי או דימוי עצמי נמוך, ועשויים לסתור מסרים מילוליים המתייחסים ליכולות והאיכויות שלנו.

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך