חיפוש

Assertiveness - אסרטיביות

אסרטיביות, כנראה, היא אחת המילים הפופולריות יותר של תקופתנו. הילד מתפרע ולא מכין שיעורים? תהיה יותר אסרטיבי איתו. קשה בדייטים? כנראה שהגיע הזמן להפגין קצת יותר אסרטיביות מול בני/בנות המין השני. גם אם אסרטיביות אינה הפתרון לכל קושי או מכשול, עדיין היא ממלאת תפקיד משמעותי בהיבטי חיים מרכזיים, וניתן לשפר את השליטה בה.

מהי אסרטיביות?

אסרטיביות היא סגנון תקשורת המוגדר במילון כ"יכולת לבטא את דעתך ורגשותיך בבהירות ובנחישות, כך שאנשים יקשיבו לך ויענו לרצונותיך". הגדרה רחבה יותר של המונח מתייחסת לארבעה רכיבים משמעותיים:

היכולת לעמוד על זכויותיך מבלי לפגוע בזכויותיהם של אחרים

היכולת להביע בקלות את העדפותיך ואת רצונותיך

היכולת לסרב באופן נינוח ונעים

היכולת לדבר על עצמך בנינוחות

אסרטיביות לעומת סגנונות תקשורת אחרים

מדוע נחשבת אסרטיביות לסגנון תקשורת נחשק כל כך? התשובה לכך טמונה, כנראה, באופן בו היא מאזנת בין יכולת האדם לעמוד על שלו ולהביע את צרכיו לבין יכולתו שלא לפגוע או לבוא על חשבון צרכיהם של אחרים באופן שעשוי ליצור מתיחות וקנפליקטים, רגשות אשמה וכן הלאה. מלבד לאסרטיביות קיימים שלושה סגנונות תקשורת מרכזיים נוספים:

סגנון אגרסיבי- מבוסס על עמידה נחרצת על הזכויות והצרכים, מבלי להתחשב באלו של אנשים אחרים. סגנון זה אמנם מסייע פעמים רבות בהשגת מטרות, אך אנשים נוטים להתרחק מאנשים בעלי סגנון אגרסיבי מדי.

סגנון פאסיבי- סגנון המבוסס על ותרנות והמנעות מביטוי או עמידה על זכויות. סגנון זה מאפשר המנעת מקונפליקטים או דחייה, אך מונע השגת מטרות ובדרך כלל אינו מעורר הערכה ועניין בסביבה.

סגנון פאסיבי-אגרסיבי- סגנון המאופיין בהתנגדות פאסיבית ועקיפה. לדוגמא, גבר אשר מעדיף להתחמק ממפגש חברתי במסעדה על פני אמירה גלויה שאינו אוהב את המסעדה שנבחרה.
 

השוואה בין סגנונות תקשורת אלו לסגנון תקשורת אסרטיבי מדגישה את יתרונותיה של גישה אסרטיבית. בהתאם, מצביעים מחקרים על הקשר החיובי בין אסרטיביות למגוון היבטי חיים: רמת אסרטיביות נמוכה נמצאה קשורה בדיכאון בעוד שרמת אסרטיביות גבוהה קשורה בסגנון תקשורת עדין, סגנון חשיבה רציונלי ויכולת גבוהה למנהיגות.

אסרטיביות- גורמים לקשיים ודרכי שיפור

כולנו רוצים להשמיע את רצונותינו ולממש את זכויותינו, וכמעט אף אחד מאיתנו אינו מעוניין להתפס כאגרסיבי וחסר התחשבות. ובכל זאת, אנשים רבים מתקשים למצא את האיזון המאפשר תקשורת אסרטיבית ויעילה. במרבית המקרים, נובעת חוסר אסרטיביות מדפוסי חשיבה שגויים אשר משפיעים גם על ההתנהגות ומגבילים את היכולת לקיים דפוס תקשורת אסרטיבי. דפוסים אלו כוללים תפיסות כ"אני עלול לפגוע במישהו" ו"אני תמיד צריך לגרום לאנשים להרגיש בנוח", חשש מדחייה ("הוא יפטר אותי אם אסרב") וחוסר אמונה בזכות הבסיסית להביע עמדות ולעמוד על זכויות.

מאחר והיעדר אסרטיביות מושפעת מדפוסי חשיבה בלתי יעילים, הדרך הטובה ביותר לאמץ סגנון תקשורת אסרטיבי יותר היא לזהות דפוסים אלו. בהתאם, ניתן לבחון כיצד הם משפיעים על ההתנהגות ולתרגל דפוס תקשורת אסרטיבי יותר. למשל, אדם שמזהה כי אינו מעיז לסרב לבקשות מתוך חשש מדחייה או עימות יוכל להציב לעצמו למטרה לסרב לבקשה ולבחון כיצד ישפיע הסירוב על היחסים. על אף שניתן לזהות דפוסי חשיבה בלתי יעילים גם באופן עצמאי, מספר מפגשים ממוקדים עם איש מקצוע עשויים לסייע בזיהוי הדפוסים ולהקנות מיומנויות טובות יותר לשליטה בהם ובהשפעותיהם.

מעבר לגורמים אישיותיים וקוגניטיביים העשויים לפגוע ביכולת לאסרטיביות, עומדות בבסיס סגנון התקשורת האסרטיבי שלוש מיומנויות בסיסיות: היכולת להעברת המסר באופן יעיל, הקשבה אפקטיבית וזיהוי סיטואציות בהן לא ניתן להגיע לפתרון מיידי. השליטה במיומנויות אלו מוגבלת פעמים רבות עקב דפוסי החשיבה הבלתי יעילים, אך תרגול ואימון של מיומנויות אלו במקביל לזיהוי דפוסי החשיבה עשויה להביא לשיפור משמעותי בתוצאות.


ביבליוגרפיה

Antoni, Michael H. (2003). Stress Management Intervention for Women With Breast Cancer: Therapist's Manual. (pp. 99-104). Washington, DC, US: American Psychological Association. 1, 111 pp.

Kogan, Evan S.; Van Hasselt, Vincent B.; Hersen, Michel; Kabacoff, Robert I. (1995). Relationship of depression, assertiveness, and social support in community-dwelling older adults, Journal of Clinical Geropsychology. Vol 1(2), Apr 1995, 157-163.

תחומי מומחיות:
אימון אישי ,העצמה אישית