תפריט נגישות

איך אנחנו יכולים לעזור לעצמנו להפוך לאנשים שתמיד רצינו להיות?

איך אנחנו יכולים לעזור לעצמנו להפוך לאנשים שתמיד רצינו להיות?

צוות בטיפולנט

"לא שוב!"... אכלתם פרוסת עוגה אחת יותר מדי, קניתם עוד זוג נעליים שאתם לא צריכים, הייתם גסי רוח כלפי מישהו בלי סיבה, שתיתם יותר מדי במסיבה. רשימת החרטות הזו יכולה להימשך לנצח. גם אם אנחנו מצליחים לזהות את ההרגלים הרעים שלנו, להצליח לשנות אותם זה כבר סיפור אחר לגמרי.

להצליח להשתנות: הכל בראש?

בתחילת השנה החדשה, בימי הולדת ואפילו ביום כיפור, רבים מאיתנו מתחייבים לערוך כל מיני שינויים באורח החיים שלנו, שאמורים להסב לנו יותר סיפוק או שמחה. אבל למרבה הצער, רוב האנשים לא מצליחים לעמוד בהתחייבויות האלו. רק נסו לחשוב כמה פעמים הבטחתם לעצמכם שתעשו יותר ספורט, תפסיקו לעשן, או תפחיתו את צריכת האלכוהול שלכם?

לייצר שינוי שיחזיק לאורך זמן זה קשה, מפני שההרגלים שלנו הם עיקשים ועשויים להיות קשורים באופן הדוק למאפיינים האישיותיים שלנו. יתרה מכך, הרגלים נובעים מהאופן שבו המוח שלנו עובד! המוח שלנו, שצורך כ-20% מהאנרגיה בגופנו, מייצר לעצמו ״קיצורי דרך״ מחשבתיים על מנת לפעול יותר ביעילות.

ביום-יום המוח שלנו עובד בקדחתנות כדי לזהות דפוסים שעל בסיסם הוא יוכל לייצר הנחות לגבי העולם. ההנחות האלו משפיעות עלינו באופן בלתי מודע והן מעצבות את איך שאנחנו חווים את העולם ופועלים בו. מאחר שהמוח עובד קשה כדי לייצר את קיצורי הדרך האלו, הוא לא שש לעצור ולבחון האם הם אכן משרתים אותו בצורה הטובה ביותר. הדפוסים האלו אמנם מייעלים את השימוש של המוח במשאבים, אך עשויים לייצר גם הרגלים בעייתיים ועיקשים.

  • שנה חדשה התחלות חדשות
    שנה חדשה -
    החלטות חדשות
  • שינוי מחשבתי עזרה עצמית
    איך שינוי מחשבתי
    מביא לעזרה עצמית?
  • 5 דרכים להשגת מטרות אישיות
    5 דרכים להשגת
    מטרות אישיות

לצאת מהטייס האוטומטי

כשהמוח שלנו נעזר בקיצורי דרך מחשבתיים, הוא פועל על ״טייס אוטומטי״, מה שמשחרר אותו מהתעסקות בהווה, ומאפשר לו לתהות לגבי העתיד או לשחזר זיכרונות מן העבר. מחקרים בהדמיה מוחית מצאו שמצב ברירת המחדל של המוח שלנו הוא שיטוט מחשבתי – המוח שלנו פשוט יוצא לטיולים!

יש לכך יתרונות אבולוציוניים כמובן, אך כשזה נוגע לשבירת הרגלים, זה עשוי להיות מכשול. לכן, כשמנסים לשבור הרגל, הצעד הראשון הוא להחזיר את המחשבה להווה, להתרכז ב"כאן ועכשיו" ולהיות מודעים וקשובים להתנהגויות שלנו.

כלומר, נסו להימנע מפעולה אוטומטית, הזכירו לעצמכם את הבחירה שיש לכם בכל סיטואציה, והיו מודעים לבחירה שאתם עושים. רגע לפני שאתם קמים לקחת עוד פרוסת עוגה או עוד כוס משקה, עצרו ובחנו איך אתם מרגישים כעת: האם באמת יש לכם צורך בכך כאן ועכשיו?

מה הוא השינוי שאני רוצה לייצר ואיך להגיע אליו?

בהמשך להתמקדות בהווה, כדי לעזור לעצמנו להשתנות, עלינו קודם כל לשאול את עצמנו מספר שאלות על מטרת השינוי שלנו. שאלו את עצמכם:

מה בדיוק אנחנו רוצים לשנות? חשוב להיות ספציפיים לגבי השינוי שאנחנו שואפים אליו. מחקרים מצאו שהצבת מטרות קשות וספציפיות היא המפתח להצלחה. מטרות קשות יותר להשגה גורמות לנו להתאמץ יותר, להתמיד יותר, ולהשקיע יותר משאבים במטרה.

מה צריך לעשות כדי להשיג את השינוי הזה? כלומר הבנת השלבים בדרך לשינוי הנכסף.

מהן המטרות קצרות הטווח וארוכות הטווח בדרך לשינוי וכמה הן ריאליות? פרקו את השינוי לתהליך עם יעדים קצרי טווח וארוכי טווח, ובדקו שאתם לא מכינים את עצמכם לאכזבה באמצעות הצבת יעדים בלתי אפשריים. אנשים אופטימיים שאינם ריאליסטיים נוטים לדמיין את ההצלחות שלהם כקלות להשגה, הם מאמינים שההצלחה פשוט תקרה להם אם ידמיינו אותה מספיק חזק. נסו להימנע מלדמיין את ההצלחות שלכם כקלות להשגה. זכרו שאתם יכולים להצליח, אך ההצלחה תדרוש מכם תכנון, התמדה ומאמץ.

מה המשאבים העומדים לרשותנו כדי להשיג את המטרה? סל הכלים שעומד לרשותנו בעולם המודרני הוא הוא עצום – חברים ובני משפחה, הרצאות ומאמרים אינטרנטיים, טיפול נפשי, מדיטציה וכדומה. בתוך כך, אל תחששו לחשוב גם על המכשולים שצפויים לכם בדרך, ועל הדרכים בהן תתמודדו עמם.

מקורות תרגום ועריכת כתבות מאתר

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-success/201106/the-3-biggest-myths-about-motivation-won-t-go-away

https://www.psychologytoday.com/us/basics/self-help

https://www.psychologytoday.com/us/blog/pleased-meet-me/201911/break-all-your-bad-habits-one-good-habit

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך