תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חמש דרכים להשגת מטרות אישיות

חמש דרכים להשגת מטרות אישיות

צוות בטיפולנט

כל אחד מאיתנו נושא איתו מטרות אישיות, תקוות וחלומות אותם הוא מקווה להגשים. בין אם מדובר בהיפטרות משלושת הקילוגרמים העודפים, בפיתוח התחביב שאף פעם איכשהו אין לנו זמן להגיע אליו, ביציאה מהמינוס או בפתיחת עסק פרטי - חלומות ומטרות אלו מלווים אותנו ומעסיקים אותנו אך לא פעם, בתוך השגרה היומיומית, נראים בלתי אפשריים להשגה. מה עוצר אותנו? ואיך בכל זאת מניעים תהליכים של עשייה אקטיבית ומכוונת מטרה? להלן חמש דרכים שיסייעו לכם להשיג את מטרותיכם האישיות.

הגדרה והתמקדות

רוצה להתעשר, להיות מאושר יותר, להשקיע בעצמך יותר או לאמץ אורח חיים בריא? נהדר, אבל איך ממשיכים מכאן? אחד הגורמים המעכבים אנשים רבים מלהשיג את מטרותיהם האישיות הוא שהמטרות שהם מציבים לעצמם הן מעורפלות וכלליות. כתוצאה מכך, אותן מטרות נתפסות כמופשטות ובלתי ניתנות להשגה והדרך להשגתן נחווית אף היא כמעורפלת ולא ברורה. בהתאם, הצעד הראשון להשגת מטרות אישיות הוא הגדרה ברורה של המטרה, תוך התייחסות להיבטים קונקרטיים ומוחשיים. למשל, קביעת מטרה כ"התעשרות" היא יעילה הרבה פחות מבחירת מטרה כ"פתיחת בית קפה בפתח תקווה בשנה הקרובה", והסיכוי להשגת מטרה כמו "הירשמות ללימודי תואר שני ועיסוק קבוע בספורט" גדל כאשר היא מחליפה מטרה מופשטת כמו "להשקיע ולפתח את עצמי". עבור חלק מהאנשים שלב זה הוא פשוט יחסית מאחר והם יודעים מהו החלום הספציפי אליו הם מכוונים, אך אנשים אחרים עשויים למצוא שלב זה מאתגר במיוחד מאחר והם חשים כי חייהם אינם מספקים כפי שהם, אך מתקשים "לשים את האצבע" על הגורמים או הפעולות שנדרשים לשינוי מצב זה.

תכנון ובקרה

הגדרת מטרה ברורה ומוגדרת היא צעד ראשון וחשוב בדרך להשגת מטרות אישיות, אך הדרך להגשמת החלום עדיין ארוכה. אנשים רבים יודעים מה מטרתם אך במסגרת החיים היומיומיים העמוסים, מתקשים להתחייב למטרה ולפעול להשגתה באופן שיטתי ומאורגן. בהתאם, גם מטרות מוגדרות היטב נותרות לא פעם "תלויות באוויר" ומתמוססות לאחר תקופה ממושכת בה לא ננקטים צעדים להשגתן. בהתאם, אחד השלבים החשובים ביותר להשגת מטרות אישיות הוא יצירת תכנית עבודה מסודרת. מספר טיפים יכולים לסייע לכם בהיבט זה:

פרקו את המטרה לתתי יעדים - קבעו יעדי משנה אשר ירכיבו יחד את המטרה המרכזית. למשל, אם המטרה היא אורח חיים בריא קבעו מטרות משנה כהרשמה לחוג לפעילות ספורטיבית, הוצאת הממתקים מהבית, הבאת נשנושים בריאים לעבודה וכן הלאה. התהליך יסייע לכם לזהות מה הם הצעדים הקונקרטיים הנדרשים להשגת המטרה ולא פחות חשוב מכך - ייצר תחושה שאתם מתמודדים עם מטרות ריאליות ולא עם מטרת ענק רחוקה ובלתי מושגת.

עבדו עם לוחות זמנים - נוטים לדחות ולמוסס מטלות? כן, כמעט כולנו נוהגים כך. לכן, אל תסתפקו בהגדרת יעדי משנה אלא מקמו אותם על לוחות זמנים, וכך תייצרו לעצמכם מסגרת מחייבת יותר לנקיטת פעולות.

התייחסו מראש לגורמים מעכבים אפשריים - אופטימיות ואמונה עצמית הם גורמים חשובים ביותר להצלחת התהליך, אך חשוב לקחת בחשבון ולהיערך מראש גם לגורמים אשר עשויים למנוע מכם להשיג את מטרותיכם: משאבי זמן וכסף שיקשו עליהם לפתוח עסק אישי, מחלוקות עם השותף העסקי אשר יקשו עליהם לפתח את העסק לכיוון שמעניין אתכם, בן זוג שלא יתמוך בניסיונות שלכם להחליף את הארוחות הזוגיות המפנקות בקינואה ומקלות סלרי, גורמים מעכבים פנימיים (עליהם יורחב בהמשך) וכן הלאה. אחרי שתזהו גורמים אלו, נסו לחשוב על דרכי ההתמודדות האפשריות.

זהו משאבים חיצוניים דרושים - זהו אילו משימות אתם יכולים לבצע בעצמכם ולאילו מהן נדרשת התייעצות, הכוונה או סיוע חיצוניים. בהתאם להבנתכם ובהתאם ללוח המזנים שתקבעו, הגדירו אל מי ובאיזה שלב עליכם לפנות.

ניטור - תכנית הפעולה המוגדרת והיעילה שתקבעו תאבד ממשמעותה אם לא תקיימו תהליך קבוע של ניטור ומעקב אחר התקדמותה. הגדירו מראש יום ואפילו שעה בשבוע אותם תקדישו לבדיקת התקדמותכם ולמידה בה אתם עומדים בלוחות הזמנים שהצבתם. במידה והניטור יצביע על הקושי בעמידה בתכנית, הקדישו זמן ותשומת לב לחקירת הגורמים לקושי: האם הגדרתם יעדים לא ריאליים? האם ואילו גורמים מעכבים פנימיים או חיצוניים מונעים מכם להשיג את היעדים?

זיהוי גורמים מעכבים פנימיים

בחרתם, הכנתם תכנית עבודה, התארגנתם, התחלתם, אפילו עשיתם כמה צעדים משמעותיים... ובכל זאת אתם מוצאים את עצמכם בפול גז על ניוטרל, והדברים לא ממש מתקדמים? אחת הסיבות לכך יכולה להיות גורמים פנימיים מעכבים שאינכם מודעים אליהם. לדוגמה, ייתכן ואתם לא מצליחים לנקוט בצעדים שהגדרתם כדי להשקיע בעצמכם יותר מאחר והדימוי העצמי הנמוך לוחש לכם שבעצם כל זה בכלל לא מגיע לכם, או שפתיחת העסק מתעכבת מאחר והאפשרות להצלחה מעוררת בכם מתחת לפני השטח גם נקיפות מצפון וחששות. זיהוי גורמים פנימיים אלו הוא צעד חיוני להצלחה מאחר והשפעתם עלולה לעכב כל צעד מעשי ומוצלח שתנקטו. בחלק מהמקרים עצם זיהויו של הגורם הפנימי המעכב מצליח להניע מחדש את הפעולה האקטיבית להשגת המטרה, ובמקרים אחרים תידרש עזרה מקצועית (טיפול פסיכולוגי) שתסייע בעיבוד ונטרול גורמים מעכבים אלו.

גייסו תמיכה סביבתית

אנשים רבים נוטים להמעיט בהערכתם את מידת ההשפעה שיש לתמיכת הסביבה החיצונית או להיעדרה על האפשרות להשגת מטרות אישיות. סביבה תומכת יכולה להציע לא רק עזרה קונקרטית (תמיכה כספית, שינוי חלוקת התפקידים בבית, עצה או הכוונה) אלא גם לייצר אווירה או סביבה שתעודד, תאפשר ולא תחסום את התנועה לעבר השגת המטרות. לדוגמה, מרבית האנשים יתקשו לשמור על דיאטה בסביבה ביתית מלאת פיתויים, הזמנות לארוחות שחיתות ולחץ לשבירת הדיאטה ("נו, ככה זה באירוע, מחר כבר תקפידי יותר"). בדומה, זלזול או חוסר אמון יכולים לרפות את גם את ידיו של אדם הנחוש מאוד להשיג מטרה מסוימת. לכן, כחלק מההתארגנות להשגת היעדים חשוב להקצות משאבים גם לגיוס תמיכה סביבתית מהאנשים המשמעותיים לכם, תוך התייחסות ברורה להיבטים מסייעים ומעכבים.

פנו לעזרה מקצועית

כפי שניתן לראות, הדרך להשגת מטרות אישיות רצופה לא פעם באתגרים ומכשולים, ובחלק גדול ממקרים נדרשים נחישות, יכולת התמדה ומשאבים רבים כדי להשיג את המטרה הרצויה. מעבר לכך, גורמים רגשיים ודפוסי חשיבה בלתי יעילים אליהם אנו פונים באופן אוטומטי ("אני בטח לא אצליח", "אם זה יכשל אני אהרוס לכל המשפחה את החיים") עשויים להשפיע עלינו הרבה יותר מכפי שאנו משערים, ולעכב את התקדמותנו. בהתאם, כאשר מתעוררים קשיים ועיכובים משמעותיים בדרך להשגת המטרות, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית ובאופן ספציפי אל אימון אישי - תהליך ייעוצי קצר מועד המסייע ביצירת מסגרת פעולה מחייבת ויעילה להשגת המטרות האישיות. במסגרת אימון אישי, המאמן מלווה את המתאמן בשלבים של בחירת המטרה, בניית תכנית פעולה אפקטיבית ומעקב אחר התקדמותה, ובכך מסייע למתאמן להישאר מגויס ומחויב לתהליך השגת המטרה. כמו כן, מיומנויותיו של המאמן מאפשרות לו לזהות ביתר קלות גורמים מעכבים חיצונים ופנימיים, ולסייע למתאמן לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות אשר יאפשרו לו להתקדם בבטחה ובהתמדה אל היעד הנחשק.

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך