תפריט נגישות
חיפוש

Cognitive behavioral therapy for sleep disturbance - טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה

הפרעות שינה הן קבוצה של הפרעות אשר מתארות דפוסי שינה בעיתיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מכוון לשנות את הדפוסים הבעייתיים ולהשיב לאדם שגרת שינה מאוזנת, אשר תתרום לבריאותו הגופנית והנפשית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - סוגי ההפרעות

ישנם מספר סוגים מרכזיים של הפרעות שינה:
אינסומניה - מצב של חוסר שינה. לדוגמא, קושי בהרדמות או יקיצה מוקדמת.
היפרסומניה - יתר-שינה. למשל במסגרת נרקולפסיה.
פראסומניה - הפרעות הנלוות לזמן השינה. למשל הליכה בשינה וסיוטים.
הפרעות שינה משניות - מצבים בהם הפרעת השינה הנה משנית, כחלק ממצב אחר, כגון מצוקה נפשית, מצבים בריאותיים למיניהם, ושימוש בחומרים, כמו תרופות, אלכוהול וקפאין.
המקור של הפרעות שינה לרוב נפשי, ולכן הטיפול המתאים במרבית המקרים הנו פסיכותרפיה המתבצעת על ידי פסיכולוג כאשר לעיתים הטיפול משולב במתן תרופות פסיכיאטריות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה – מוקדי הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הנו טיפול אשר מבקש לחולל שינוי באמצעות שינוי התנהגויות שנלמדו מניסיון קודם, לצד שינוי דפוסי חשיבה בעיתיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מכוון לשנות את דפוסי השינה הבעייתיים באמצעות שינוי הרגלי השינה וסביבת השינה, לצד עיצוב מחודש של המחשבות סביב השינה. להלן הכלים המרכזיים שנמצאים בשימוש הטיפול:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה – ארגון מחודש של הזמן והמרחב שמוקדש לשינה

במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה, המטופל מתבקש לגשת למיטתו בשעות קבועות, ולהקדיש שעות אלו לשינה בלבד. אנשים נוטים לבצע במיטתם מגוון פעולות כגון שיחות טלפוניות, קריאת ספר, שקיעה במחשבות על סדר היום וכד'. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מכוון לנטרל את גורמים אלו אשר עלולים להפריע למהלך ההרדמות. במסגרת זאת המטופל מתבקש להקצות לשהייה במיטה בדיוק את כמות הזמן שהוא מתכנן להקצות לשינה עצמה. אדם אשר שואף לישון 6 שעות בלילה, ישהה במיטה לא יותר ולא פחות מ 6 שעות. בנוסף, המטופל מתבקש לא לצרוך בשעות שטרם השינה מוצרי אלכוהול טבק וקפאין.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - לימוד טכניקות הרפיה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מבקש לסייע בתהליך ההרדמות באמצעות לימוד טכניקות הרפיה, תחילה בחדר הטיפולים, ולאחר מכן טרם ועם הכניסה למיטה. טכניקות אלו כוללות תרגילי נשימה, תרגילי דמיון מודרך ותרגילים להרפיית השרירים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - דפוסי חשיבה אשר פוגעים בשינה

אחד מהגורמים המרכזים אשר טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מבקש לשנות, הנו דפוסי חשיבה אשר פוגעים באיכות השינה. למשל, מקרים רבים של אינסומניה נובעים ממחשבות מדאיגות לא מרפות, למשל, חשיבה מרובה על דאגות היום יום. בחלק מהמקרים מחשבות אלו הן סימפטום של מצוקה נפשית, למשל מצב של דיכאון או חרדה מסוג כלשהו. המחשבות מייצרות בגוף תחושה של עוררות, וזו מקשה על האדם להירגע ולהירדם. דפוסי חשיבה בעיתיים נוספים הנם דפוסים אשר קשורים לשינה עצמה. למשל, אדם עשוי לחשוב כי "לילה אחד של שינה יפגע לי בכל השבוע", וכתוצאה מכך יחוש חרד טרם שעת השינה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מבקש לאתר את דפוסי החשיבה שפוגעים בשינה, ולעבוד עם המטופל על החלפתם בדפוסים חדשים אשר ירגיעו אותו וייטיבו עם שגרת השינה.


אנשי מקצוע בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי