תפריט נגישות

לנצח את הקורונה – איך נייצר מוטיבציה פנימית בתקופה של תקיעות?

לנצח את הקורונה – איך נייצר מוטיבציה פנימית בתקופה של תקיעות?

גבי זקס

כפסיכולוג אני זוכה לעבוד בתפקידים שונים ומעניינים, בין היתר כפסיכולוג חינוכי מתמחה, שמייעץ לבתי ספר ולהורי תלמידים, כפסיכותרפיסט בטיפול "אחד על אחד" וכפסיכולוג ספורט. מאז שהחלה הקורונה, נראה שבכל הכובעים השונים שלי חוזרת על עצמה סוגיה אחת, והיא סוגיית המוטיבציה וההתמדה. סוגיה זו עולה בין אם מדובר בהורים מודאגים שמתקשים להחזיר את ילדיהם לתפקוד לימודי, ובין אם מספורטאים חובבים שמתקשים לגייס את עצמם להתאמן בתקופת הקורונה. בכתבה הבאה אנסה להסביר בקצרה מדוע לדעתי קשיים אלו עולים בתקופה האחרונה במיוחד ומה ניתן לעשות כדי להתגבר עליהם.

הסוד להתמדה: חיבור למוטיבציה פנימית

נהוג לחלק את המוטיבציה לשני סוגים עיקריים, פנימית וחיצונית. אנו מונעים ממוטיבציה חיצונית כאשר אנו מבצעים פעילות על שהיא כדי להשיג משהו, בין אם זה תגמול (למשל כסף, ציון, מחמאות, לייקים וכו') ובין אם זה תוצאה רצויה (שההורים יפסיקו לכעוס עלי, להוריד משקל וכדומה). לעומת זאת, כאשר אנו מונעים על ידי מוטיבציה פנימית ניתן לומר שהתגמול שוכן בפעילות עצמה, אם זה מתוך ההנאה שהפעילות מסבה לנו ואם מתוך חוויית ההשתפרות והשליטה (mastery) שהפעילות מעניקה לנו ולכן גורמת לסיפוק. חשוב לומר שמוטיבציה חיצונית איננה דבר שלילי, שכן ביכולתה להניע אותנו בצורה עוצמתית, בעיקר בגלל טבענו החברתי העמוק. יחד עם זאת, כאשר המוטיבציה העיקרית שלנו היא חיצונית, סביר שעם הזמן נראה קשיים בהנעה ובהתמדה, יצירתיות נמוכה יותר והשקעה נמוכה.

מה למוטיבציה וללמידה מקוונת?

אחת הביקורות הידועות, ולטעמי גם הנכונות, על מערכת החינוך שלנו – היא שהמערכת אינה מצליחה לייצר באופן מספק מוטיבציה פנימית ללמידה אצל תלמידים. בימי הקורונה, המעבר ללמידה מקוונת והתפרקות ההחזקה של בית הספר שהגיע עמו, בהחלט יצרו אתגר מוטיבציוני. עם זאת, נראה כי הם בעיקר חשפו כשל גדול של מערכת החינוך שהיה קיים מלכתחילה – חוסר ההצלחה בביסוס מוטיבציה פנימית ללמידה אצל ילדים. שכן, תלמיד שהיה מונע ממוטיבציה פנימית ללמידה ככל הנראה היה מצליח לגייס עצמו גם ללמידה המקוונת, לצד הקשיים שבכך.

מוטיבציה פנימית היא הרבה יותר ממוטיבציה פנימית

אחרי שהבנו כי מוטיבציה פנימית היא דבר חשוב, נותרת השאלה מה זה בעצם, ובעיקר כיצד מייצרים אותה? כדי לענות על שתי השאלות האלו, צריך לנסות להבין בצורה מעמיקה יותר מהי מוטיבציה פנימית. אם תשאלו אותי, מוטיבציה פנימית היא מצב בו פעילות בה האדם משתתף מהווה אמצעי לביטוי של צרכים פסיכולוגיים בסיסיים וחשובים בחייו כמו התפתחות, בריאות ואושר.

אצל כל אחד המשמעות של אלו מעט שונה, ייתכן שאצל אחד מדובר בצורך בגיבוש וחיזוק הזהות או יצירת תפיסה עצמית חיובית. ייתכן שאצל אחר מדובר דווקא בצורך בסיפוק עמוק, תחושת משמעות, אוטונומיה וביטוי עצמי. אצל אדם שלישי ייתכן שמדובר בצורך לחלום ולחוש תקווה לגבי העתיד. במקביל, ייתכן שהצרכים הפסיכולוגיים שמייצרים אצלנו מוטיבציה הם בכלל צרכים חברתיים ואבולוציוניים, כמו הצורך במיצוב חברתי, תחרות, שייכות ונראות.

לדוגמא, אדם אשר מונע ממוטיבציה פנימית עמוקה לפעילות ספורטיבית ירגיש שהוא עושה ספורט כי הדבר מהווה חלק מהזהות שלו כספורטאי או כי הדבר יוצר אצלו תפיסה עצמית חיובית. לחילופין, אדם המונע ממוטיבציה פנימית ללמידה ושקדנות, ייתכן שמרגיש כי ערכים של סקרנות, שאיפה למצוינות, ותחרותיות עומדים בבסיס אישיותו ומהווים עבורו אמצעי לביטוי עצמי.

אז איך זוכים בכל הטוב הזה? 3 כלים ליצירת מוטיבציה פנימית ללמידה ולספורט

ראשית, חשוב לציין שהחלוקה הדיכוטומית למוטיבציה פנימית וחיצונית היא לעיתים פשטנית מדי. במציאות, החיצוני והפנימי לרוב נוטים להתערבב באמצעות ההפנמה של ערכי המשפחה והתרבות שבה גדלנו. למשל, נחשוב על תלמיד שלומד כדי לזכות בתגובה חיובית ממורתו – ניתן להניח שאותו הילד הפנים את מורתו כדמות לחיקוי, ולכן באמצעות המחמאה שלה הוא גם מחזק את הדימוי העצמי שלו, ולא רק משיג תוצאה חיצונית רצויה של ציון טוב.

1. חיזוק הקשר הבין-אישי

אם כן, התשובה הראשונה שאציע על מנת לחזק את המוטיבציה הפנימית ללמידה היא לחזק את הקשר בין מורה ותלמיד ולהפכו לקשר שאיננו רק לימודי-קונקרטי. במילים אחרות, שהמורה יהיה דמות משמעותית, בפרט בגיל ההתבגרות. אם הדבר אינו קורה לבד, אל תתביישו להסביר למורה שאתם חשים כי ילדכם יכול להיתרם מתשומת לב יתרה ואישית יותר, מפידבקים חיוביים, ובעצם מתחושה שהמורה באמת מאמינה בו, רוצה לקדם אותו, ושאף אכפת לה ממנו כאדם ולא רק כתלמיד. את אותו הדבר אמליץ למי שמבקש להתמיד בפעילות ספורטיבית, רק נחליף את המילה מורה בביטוי מאמן/ פרטנר לאימון/ קבוצת ספורט. כלומר, כאשר ישנה הרגשה שדמות המקושרת עבורנו לפעילות מסוימת היא דמות משמעותית בחיינו, הדבר תורם רבות למוטיבציה שלנו להשתתף בפעילות.

2. חווית הצלחה ותחושת מסוגלות

דרך נוספת לחזק את המוטיבציה הפנימית היא באמצעות יצירת חוויות הצלחה וחיזוק של תחושת המסוגלות. תלמיד או ספורטאי שמתקשים לחוות חוויות הצלחה לאורך זמן, יתקשו לשמור על מוטיבציה פנימית מלאה. במצב שכזה, חשוב ביותר למצוא דרכים אחרות לייצר תחושת מסוגלות וחוויות הצלחה. ניתן להשיג זאת באמצעות יצירת סרגל יעדים מותאם אישית, פירוק משימות גדולות למשימות קטנות יותר, או ארגון מחדש של האסטרטגיה הלימודית/ הספורטיבית שלנו.

3. הגדירו מחדש מה היא הצלחה בשבילכם

דרך אחרונה שאציע לחיזוק המוטיבציה הפנימית היא לנסות להרחיב את הגדרת ההצלחה לתחום הפסיכולוגי והערכי. כפי שספורטאי מלא מוטיבציה פעם אמר לי: "הסיפוק מהריצה בשבילי מתחיל מהיכולת לקום מהמיטה ביום חורפי ולצאת לריצה, ללא קשר לכמה רצתי באותו היום". כלומר, הגדרת ההצלחה שלו והסיבה ללמה הוא רץ, כוללת בשבילו את האתגר הפסיכולוגי שבהתמדה ואת הערכים שהיה רוצה לממש.

כאשר אנו מגדירים הצלחה במונחים פנימיים יותר, הקשורים לתחושת הצלחה אישית ולא הצלחה חיצונית, אנו מפחיתים את ההזדהות שלנו עם מחשבות שעלולות להכשיל אותנו, מגבירים את הסיכויים שלנו להתמיד, ואולי חשוב יותר מחזקים את המוטיבציה הפנימית שלנו, שכן כעת המשימה (הריצה למשל) מונעת מהצורך להשתפר כאדם (לא לוותר לעצמי גם בבוקר קר למשל).

בדומה לכך, יש לגלות מאמצים ויצירתיות בכדי שהתלמיד יכליל בתשובה שלו לשאלה "למה ללמוד?", אתגרים פסיכולוגיים ואישיים שעימם הוא מזדהה או שימצא דרכים בהם הוא מבטא את עצמו באמצעות הלמידה. בתור הורים, ניתן לעשות זאת באמצעות מתן פידבק חיובי כאשר הילד ביטא עצמו באמצעות הלימודים ולהסביר שהמטרה והגאווה שלכם איננה על הציון אלא על הדרך שבה הוא התמודד עם האתגר.

למשל, כאשר ילדכם הכין משימה יצירתית לשיעור, לעודד אותו על הביצוע היפה ולהסביר כי הוא הפך את המשימה הלימודית לפרויקט שמבטא את אישיותו. בנוסף, אפשר לציין כיצד התמודדויות אלו עשויות לעזרו לו בהגשמת חלומותיו בהמשך חייו.

לסיום, חשוב לציין שחיזוק המוטיבציה יכול להתרחש גם באמצעות חיזוקים חיצוניים, ולא רק פנימיים. הקפידו לשים לב כי המוטיבציה שלכם ושל יקיריכם איננה בנויה רק על אחד מסוגי החיזוקים הללו ובדקו האם שימוש באחת ההמלצות מתוארות לעיל יכולה לסייע לכם לצאת מן התקיעות!

על הכותב – גבי זקס

גבי זקס, פסיכולוג, מתמחה בטיפול פסיכולוגי בילדים ונוער, עוסק באופן נרחב בתחום פסיכולוגיית הספורט.

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך