תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לגדל ילדים חברותיים: האם הורים משפיעים על היכולות החברתיות של ילדיהם?

לגדל ילדים חברותיים: האם הורים משפיעים על היכולות החברתיות של ילדיהם?

ספיר קינן

אחד הדברים החשובים ביותר להורים הוא שלילדיהם תהיה סביבה חברתית עוטפת, כזו בה הם יחושו בנוח וישתלבו בקלות. ואכן, היכולת ליצור ולשמר חברויות היא חשובה במיוחד בגילאים צעירים, שכן היא מאפשרת לילדים לפתח את היכולות הרגשיות והתקשורתיות שלהם. דרך הקשר עם אחרים, הילד לומד על עצמו, רוכש ביטחון עצמי, ולומד לנווט ולפתור משימות התפתחותיות שונות. מסיבות אלו, קשיים בתחום החברתי עשויים להוביל למצוקה נפשית ולפגיעה בערך העצמי, ואף להשפיע לרעה על הצלחה בלימודים. האם ניתן להשפיע על האופן בו מתפתחות היכולות החברתיות של ילדינו? מה משפיע יותר – גורמים מולדים, כגון טמפרמנט ותכונות ייחודיות של הילד, או גורמים סביבתיים, כגון המסרים שקולט הילד מהוריו?

על מנת להבין לעומק את הנושא, בחן מחקר שהתפרסם ביוני 2018 את השפעתם של מאפיינים הוריים על יציבות קשרי החברות של ילדיהם. המחקר בוצע בקרב כ-1500 בנים ובנות ובקרב הוריהם, אשר עקב אחר הילדים החל מכיתה א' ועד לסיום כיתה ה'. החוקרים בחנו חברויות ספציפיות עליהן דיווחו הילדים כחברויות קרובות וחזקות, וביקשו לראות האם אלה יישמרו לאורך שנים רבות. כמו-כן, הם העריכו עד כמה כל ילד נחשב לפופולרי בקרב חבריו לכיתה. במקביל, תעדו החוקרים את סגנון ההורות ומאפיינים שונים של הורי הילד.

על פי תוצאות המחקר, נראה כי לילדים שהוריהם דיווחו על סימפטומים דיכאוניים, ולאלה שהוריהם נטו לשתלטנות, היה סיכוי גבוה יותר לפירוק של חברויות קרובות לאורך שנות המחקר. תוצאות אלו, הציעו החוקרים, עשויות להעיד על החשיבות הרבה של תכונות הוריות ושל סגנון ההורות בעיצוב יכולות החברותיות של ילדים. כך למשל, יתכן כי עקב קשיים ונטיות אישיותיות של ההורים, התקשורת בבית אינה מיטיבה, וזו משפיעה על מצבו הרגשי של הילד ומובילה לקושי ביחסים החברתיים. עם זאת, חשוב לזכור כי מתוצאותיהם של מחקרים אחרים עולה כי ההשפעה של הורים על יכולות חברתיות עשויה להיות גם מיטיבה, והרי שהורים מהווים מודל לחיקוי בנושא זה. לכן, חשוב לעודד הפנמת מסרים חיוביים בנוגע לחשיבות של חברויות בחיי האדם והיכולת לשמור עליהן לאורך זמן.

על הכותבת – ספיר קינן

ספיר קינן הינה דוקטורנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בן-גוריון. מחקרה מתמקד בתחומי המגדר והמיניות.

מקורות

Dickson, D. J., Huey, M., Laursen, B., Kiuru, N., & Nurmi, J. E. (2018). Parent contributions to friendship stability during the primary school years. Journal of Family Psychology, 32(2), 217‏

תחומי מומחיות:
מיומנויות חברתיות

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך