תפריט נגישות
חיפוש

כך תגדלו ילדים חברותיים

כך תגדלו ילדים חברותיים

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

"היא נורא ביישנית, כל הזמן מתחבאת מאחורי השמלה שלי"

"אין לו עם מי לשחק בהפסקות"

"למה כולם יוצאים לבלות בשישי בערב ורק הילד/ה שלי בבית מול המחשב?"

אחד התחומים החשובים לנו ביותר כהורים הוא הצלחתו החברתית של ילדנו- ובצדק. השתלבותו החברתית של הילד היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על רווחתו הנפשית, וקשיים בתחום זה מובילים במקרים רבים גם לפגיעה בערך העצמי, היעדר פניות ללמידה ומצוקה רגשית. איך תגרמו לילד שלכם לגדול כילד חברותי? כל התשובות.

"הכל מתחיל מהבית"- כיצד תהפכו את ילדכם לחברותי?

מידת החברותיות של הילד מושפעת משילוב בין גורמים מולדים וגורמים סביבתיים.

גורמים מולדים נוגעים לטמפרמנט הבסיסי של הילד, אשר משפיע על המידה בה הוא פתוח ונינוח עם חוויות ואנשים חדשים. ילדים אשר מגיעים לעולם עם מזג חששני וזהיר יותר עשויים להיות ביישניים ולהמנע מ"קפיצה" אל המים החברתיים, ויזדקקו לליווי ועידוד צמודים יותר ביצירת הקשרים הראשונית. גורמים סביבתיים מתייחסים למסרים וההתנסויות אליהם נחשף הילד כבר בשנות חייו הראשונות. בניגוד לטמפרמנט של הילד שהוא מולד ואינו נתון לבחירתנו, לנו כהורים יש מרחב משמעותי בבחירת המסרים שאנו מעבירים לילדנו בתחום החברתי ובבחירת מידת החשיפה שלו לסיטואציות חברתיות. כך, אנו מעצבים את חברותיותו של ילדנו באמצעות המודל שאנו מהווים, הנחיה ישירה ובחירת מינוני החשיפה לסיטואציות חברתיות.

  

"אצלנו מזמינים אורחים יום כן יום לא. היום לא": מודל הורי לחברותיות

באופן לא מפתיע, האנשים המשפיעים ביותר על מידת החברותיות של הילד הם ההורים. כפי שכל הורה יודע, למידה אינה מתבצעת רק באפיקים ישירים כהנחיה והכוונה מילולית אלא גם באמצעות חיקוי וקליטה פאסיבית של התנהגויות ההורה (שימו לב, למשל, באיזו קלות ילדים קטנים לומדים לומר 'שיט' למרות שאף הורה לא ביקש מהם לשחזר את תגובתו כאשר הוא נתקע בפקק...). הילד הצעיר, התלוי לחלוטין בהוריו, נוטה באופן טבעי לראות בהם מודל לחיקוי וללמוד מהם כיצד יש להתנהל בסיטואציות שונות. כך, כאשר הילד רואה כי הוריו מזמינים אורחים והולכים להתארח, משוחחים בחופשיות עם הורים אחרים בגן השעשועים, מרגישים בנוח לבקש הכוונה מזרים או להחליף מנה מלוחה מדי במסעדה- הילד יפנים את המסר לפיו קשר עם אנשים אחרים הוא חיובי ובלתי מאיים.

"אז תרביץ לו בחזרה!": הכוונת התנהגויות חברתיות

  • גם אם נהווה מודל מושלם לחברותיות, עדיין סביר להניח שהילד שלנו ירצה להיות הראשון בתור, ישנא להפסיד ויעדיף לפתור קונפליקטים ב'פליק' ולא בשיחת נפש ממושכת עם זאטוט אחר שרוצה בדיוק את אותו המשחק. סיטואציות אלו מהוות כר פורה לפיתוח מיומנויות חברתיות ומתן כלים ללמידת התנהגויות מקובלות חברתית, וכדאי לשים בהן דגש על מספר היבטים:
  • פיתוח מיומנויות תגובה: למדו את הילד כיצד להגיב ביעילות בסיטואציות לא נעימות כהפסד במשחק, המתנה בתור ומחלוקת עם ילד אחר. מומלץ לאזן בין שיקוף הרגש הלא נעים ומתן לגיטימציה להרגיש באופן זה, לבין איסור על תגובות מסוימות (מכות, חטיפה) והנחיה לדרכי תגובה לגיטימיות. למשל: "באמת מעצבן לחכות הרבה זמן בתור לנדנדה, אבל אסור לך לדחוף את מי שלפניך. אתה יכול בינתיים לשחק בחול עם הילדים שמחכים בתור".
  • חיזוק התנהגויות חיוביות: בעוד שאנחנו ממהרים להגיב להתנהגויות חברתיות שליליות, אנחנו שוכחים פעמים רבות לחזק התנהגויות חיוביות. חשוב להגיב גם להתנהגויות נכונות מבחינה חברתית, מאחר וכך יגבר הסיכוי להישנותן ("כל הכבוד שאת עוזרת לו/שויתרת/שהזמנתם גם אותו לשחק אתכם").
  • פיתוח ביטחון עצמי: ילד עם ביטחון עצמי הוא ילד שפנוי ליצור קשרים חברתיים ומסוגל לשאת גם את ההיבטים הפחות נעימים שלהם- דחיית הרעיון שהציע, הפסד בתחרות או לגלוג של ילדים אחרים. לכן, חשוב להשקיע בפיתוח בטחונו העצמי של הלד באמצעות חיזוקים חיוביים ושבחים ופיתוח תחומים בהם הוא מוכשר (נגינה, ציור וכד').

"אם לא תנסה איך תדע?"- יזימת התנסויות חברתיות

אחת הדרכים המשמעותיות ביותר לפיתוח החברותיות היא התנסות בקשרים חברתיים. התנסות זו כוללת הן יצירת הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות והן חשיפה של הילד לאתגרים הכלולים במערכות יחסים.

התנסויות בקשרים חברתיים ניתן ליצור באמצעות הרשמה לחוגים, יזימת מפגשים עם ילדים אחרים ומתן הזדמנות הן לארח והן להתארח, עידוד הילד ליצירת קשר עם ילדים אחרים במרחבים ציבוריים (גן שעשועים, ג'ימבורי) וכן הלאה. כאשר הילד מפגין חששנות והיסוס, ניתן לעזור לו להצטרף לקבוצות ילדים.

מעבר ליצירת הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות, מומלץ "לאמן" את הילד בהתמודדות עם המורכבות שבמערכות יחסים. לשם כך, ניתן להשתמש הן בקשרים עם ילדים אחרים והן בקשרים עם האחים.

כדי שהילד ירכוש מיומנויות חברתיות יעילות, כדאי ליזום סיטואציות בהן יוכל לתרגל מיומנויות של שיתוף פעולה, ניהול משא ומתן ופתרון קונפליקטים. למשל, אפשר לחשוף אותו למשימות המבוססות על שיתוף פעולה ("אתם אחראיים לסדר את החדר"; "אנחנו אופים את העוגה ביחד, כל אחד יעשה קצת") ומומלץ לתת לו להתמודד לבד עם מריבות וויכוחים, כל עוד אלו לא מגיעים לפסים אלימים. בנוסף, כדאי לאפשר לילד ולעודד אותו להתבטא בחברה, גם מול מבוגרים- לומר למלצרית בית קפה מה הוא רוצה לאכול, לספר איךך היה בגן לפני הדודים והסבתות וכן הלאה.

היכנסו לקריאה נוספת אודות מיומנות חברתית

תחומי מומחיות:
מיומנויות חברתיות

אנשי מקצוע בתחום

מיומנויות חברתיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך