חיפוש

Child Therapy - טיפול בילדים

לאורך מרבית ההסטוריה האנושית נחשבו ילדים לרכוש הוריהם ונתפסו כ"מבוגרים קטנים" אשר טרם הגיעו למימוש מלא של יכולותיהם. תפיסה זו השתנתה, כמובן, וכיום קיימת מודעות גבוהה לעולמם הייחודי של ילדים ולצרכיהם השונים מאלו של מבוגרים. בהתאם להבנות אלו, חלה בעשורים האחרונים גם צמיחה משמעותית באפשרויות הטיפול הנפשי בילדים.

איך מזהים כי הילד זקוק לטיפול?

בדומה למבוגרים, ילדים עשויים להזדקק לעזרה מקצועית כאשר הם סובלים ממצוקה רגשית ו/או כאשר תפקודם נמוך מהתפקוד המצופה מהם על פי גילם. עם זאת, בניגוד למבוגרים ילדים מתקשים פעמים רבות לזהות ולבטא את מצוקתם באופן מילולי, ובמקרים אלו יובעו הקשיים בדרכים חלופיות. מספר קריטריונים עשויים להצביע על הצורך בייעוץ מקצועי:

עיכוב בהתפתחות: תפקודו של הילד נמוך מהמצופה לגילו, והוא מתקשה לרכוש מיומנויות בסיסיות כאכילה עצמאית, הליכה, דיבור, יצירת קשר עם בני המשפחה, משחק עם בני גילו וכן הלאה.

רגרסיה התנהגותית: הילד מאבד יכולות שרכש בעבר ומפגין חזרה לדפוסי התנהגות ילדותיים כהרטבה, מציצת אצבע וכד'. רגרסיה בתגובה לשינויים בחיי הילד (אח חדש, מעבר דירה) היא נורמטיבית אך הציפייה היא כי הילד ישוב לתפקוד תקין תוך זמן קצר.

קשיי השתלבות והסתגלות: הילד מתקשה להשתלב במערכת החינוכית מבחינה חברתית ו/או לימודית.

ביטויי מצוקה: הילד נראה עצוב, בוכה, מסתגר, מתקשה להפרד מהוריו, מפגין שינויים בדפוסי האכילה והשינה, מדווח על פחדים וחלומות רעים או אומר ישירות כי הוא עצוב.

הפגנת עניין/התנהגות מינית לא הולמים: הילד מתעסק במין באופן שאינו תואם את גילו: מטריד ילדים אחרים, מפגין עיסוק באיברי מין במשחק או ציור או מאונן בתדירות מוגזמת הבאה על חשבון פעילותו השוטפת.

בעיות התנהגות: הילד מפגין התנהגות אלימה כלפי אנשים או בע"ח, אינו מציית לסמכות או עוסק בהתנהגות עבריינית (גניבה, הצתת אש).

מה הוא טיפול בילדים?

טיפול בילדים כולל במרבית המקרים אבחון של הילד, יישום התוכנית הטיפולית שנקבעה והדרכה שוטפת של ההורים.
בשלב הראשוני מופנה הילד לאבחון על ידי ההורים או המערכת החינוכית בכדי לזהות את הקשיים ולהמליץ על תוכנית טיפולית מתאימה. כאשר ישנו חשד לבעיה התפתחותית או לימודית מופנה הילד לאבחונים ייחודיים לתחומים אלו ובהם נבחנות יכולותיו הקוגניטיביות, המוטוריות, החברתיות והרגשיות.

בהתאם לקשיים שזוהו נקבעת תוכנית טיפולית מומלצת ובהתאם לקשייו- הילד מופנה לריפוי בעיסוק, טיפול אצל קלינאי תקשורת, הוראה מתקנת או טיפול רגשי בילדים. מאחר וסביבתו הביתית-משפחתית של הילד היא הגורם המשפיע ביותר על חייו, במרבית המקרים מלווה הטיפול בהדרכת הורים. במסגרת ההדרכה לומדים ההורים על קשיי של הילד ועל הדרכים בהם יוכלו להקל עליו ולקדם אותו (הורים לילד חרד, למשל, יונחו כיצד לחזק את בטחונו ובו זמנית לגרום לו להתעמת באופן הדרגתי עם מושאי הפחד).

שיטות טיפול בילדים

כאשר הילד נתקל בקושי ספציפי כקושי מוטורי, שפתי או לימודי עשויה התערבות נקודתית ומעשית להביא לשיפור מספק, אך רבים מקשיים אלו ורבים אחרים מצריכים טיפול רגשי.

טיפול רגשי בילדים עשוי לסייע במקרים רבים כהתמודדות עם מחלות כרוניות, קשיים בהסתגלות לשינויי חיים משמעותיים (אובדן הורה, הגירה), אירוע טראומטי (תאונה, פגיעה מינית), קשיים רגשיים כדיכאון וחרדה, קשיים חברתיים, ערך עצמי נמוך, הפרעות התנהגות ועוד.
בדומה לטיפול הרגשי במבוגרים, טיפול בילד מאפשר לילד לעבד את חוויותיו ורגשותיו ומקנה לו כלים ומיומנויות להתמודדות עם נסיבות החיים או הקשיים הרגשיים הגורמים לו סבל.

בעוד שהטיפול במבוגרים מבוסס על שיחה, טיפול פסיכולוגי בילדים מותאם לגילו ויכולותיו של הילד ומבוסס פעמים רבות על משחק, פרסים, ציור וכן הלאה. ישנן מספר שיטות טיפול בילדים מרכזיות.

טיפול דינאמי

הטיפול הדינאמי מבוסס במרבית המקרים על יצירת דיאלוג עם הילד באמצעות משחק באופן שמאפשר לו לעבד את רגשותיו ולהתמודד עם קשיים ואתגרים. משחקי טיפול בילדים עשויים להיות משחקי קופסא, חומרי יצירה, ארגז חול או בובות למיניהן: הילד בוחר משחקים כרצונו ומביע באמצעותם את הנושאים המטרידים אותו. כך, למשל, ילדים שעברו תקיפה מינית עשויים לשחק משחקים מיניים עם הבובות ובכך לשחזר ולעבד, בסביבה הטיפולית הבטוחה, את הטראומה שעבר ואת הפחדים המלווים אותו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול זה הוא טיפול קצר וממוקד המיועד בדרך כלל להתמודדות עם חרדות, דיכאון, חרדת בחינות, ביישנות מוגזמת וכן הלאה. במסגרת הטיפול בילד נרכשת היכולת לזהות מחשבות לא הגיוניות אשר גורמות לפחד ("משהו רע יקרה לי אם אשן לבד בלילה"; "אף אחד לא אוהב אותי") ונרכשות טכניקות של הרגעה עצמית, שליטה בפחד והתמודדות עם רגשות שליליים וחוסר ערך עצמי.

טיפול קבוצתי בילדים

טיפול בילד עשוי להביא לשיפור משמעותי בתפקודו אך טיפול קבוצתי בילדים מאפשר לילד ליצור קשרים חברתיים חדשים ולתרגל "על חם" מיומנויות חברתיות. טיפול קבוצתי בילדים נפוץ בתחום ההתמודדות עם קשיים חברתיים מאחר ומסגרת זו מאפשרת למטפל לזהות את קשיי הילד, להנחות אותו וליצור מרחב לתרגול. כמו כן, ילדים לומדים זה מזה במהלך הטיפול הקבוצתי ומיישמים את אשר למדו (למשל, ילד עשוי לראות כיצד ילדה שנוהגת באופן אלים כמוהו נדחית מהקבוצה, וללמוד לשפר את התנהגותו דרך צפייה בהתנהגותה ובהתייחסויות המטפל אליה). טיפול קבוצתי בילדים יעיל גם לילדים הסובלים מחרדות ולילדים עם הפרעות תקשורת קלות כאספרגר ו- PDD.

הדרכת הורים

הדרכת הורים היא שיטה טיפולית המכוונת להנחיית ההורים להתמודדות עם קשיי הילד או עם התנהגויות בלתי מקובלות שלו. שיטה זו יעילה במיוחד כאשר הילד מסרב להשתתף בטיפול ו/או כאשר ההורים הם הסובלים העיקריים ממצבו של הילד (למשל, ילד חרד אשר מונע מהוריו לצאת מהבית בלעדיו, ילד אלים וחסר גבולות וכן הלאה). במקרים אלו המטפל ינחה את ההורים כיצד לעזור לילד להתמודד עם קשייו, להציב גבולות ו/וא לארגן את הסביבה בהתאם ליכולותיו ומגבלותיו של הילד (למשל, איך לתכנן בילוי עם ילד עם הפרעה בויסות החושי).

הדרכת הורים, כאמור, מתקיימת פעמים רבות גם במקביל לטיפול בילד עצמו.


תחומי מומחיות:
טיפול בילדים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול בילדים