תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול פסיכולוגי לילדים: איך תדעו אם הילד זקוק לטיפול?

טיפול פסיכולוגי לילדים: איך תדעו אם הילד זקוק לטיפול?

איתמר פסקל

מדרך הטבע, הנושא החשוב ביותר כמעט לכל הורה הוא בריאות הגוף והנפש של ילדו. יחד עם זאת, לא תמיד קל לזהות מצבים או התנהגויות שמרמזים על הצורך לפנות לטיפול, במיוחד כשמדובר בילדים צעירים אשר מתקשים לבטא מילולית את המצוקות שלהם. ערנות ההורים והצוות החינוכי היא אקוטית וחשוב להיות קשובים על מנת לזהות סימני אזהרה המאותתים על הצורך לפנות למטפל המתמחה בטיפול בילדים.

ילדים צעירים: לא מתעלמים מנורות אדומות

הקושי בזיהוי והבנת המצב אצל ילדים צעירים הוא גדול יותר מאשר אצל המבוגרים, מאחר שבגיל צעיר הילד אינו יודע לתרגם למילים את רגשותיו, קשיייו ומצוקות שונות אותן הוא חווה. קשיים רגשיים מסוגים שונים מתפתחים אצל ילדים בעולמם הפנימי, אולם מתבטאים רק במרומז בעולמם החיצוני, לא במילים אלא בשינויים מסוימים בהתנהגות. שינויים אלו בהתנהגות המשחקית יכולים לבוא לידי ביטוי גם במוסד החינוכי, בחוג בו הוא משתתף או בכל מקום אחר בו ההתנהגות שלו שונה משהיתה קודם לכן.

שינוי באופן בו הילד משחק

אם משהו לפתע השתנה באופן המשחק של הילד, אולי המשחק הפך אגרסיבי יותר או אולי הילד דווקא נוטה להמנע ממשחק לחלוטין - מדובר בנורת אזהרה. ילדים החווים קושי רגשי יכולים לשנות התנהגות לשני קצוות מנוגדים: יכול להיות שהתנהגותם תהיה תוקפנית יותר, המשחק יותר אלים, סגנון הדיבור יותר אגרסיבי וכדומה, או שלחילופין, יכול להיות שהילד ירצה למצב את עצמו "מתחת לרדאר", ישתוק יותר, יימנע מפעילות חברתית וממשחקים, או אפילו ייצא מגדרו כדי לרצות את הסביבה שלו, כולל אתכם, ההורים.

שינוי בכישורי החיים

נורה אדומה נוספת היא שינוי בכישורי החיים של הילד. האם ילדכם מתנהל פתאום בצורה אחרת בבית? למשל האם הוא סובל מהפרעות שינה שלא היו קודם, מתקשה להתלבש בעצמו (בהנחה ועשה זאת קודם לכן), האם יש שינויים חריגים בהרגלי האכילה שלו או אפילו בפעולה קטנה כמו צחצוח השיניים? כל אלו עלולים להעיד על התמודדות רגשית מסוימת. לכן, שימו לב לשינויים האלו והיו ערניים לכל שינוי פתאומי ובלתי מוסבר בפעולות שבשגרה.

גיל ההתבגרות: שלב מורכב וגדוש תהפוכות, היו עירניים!

עם נערים ונערות קל יותר לנהל דיאלוג מאשר עם ילדים צעירים, והם יכולים לבטא את עצמם ולהצביע על מצוקה רגשית אליה נקלעו. אבל, בפועל לא תמיד הם יבחרו לעשות זאת. בגיל ההתבגרות מתבגרים רבים מתרחקים מעט מהוריהם, ולכן גם כאן תפקידכם כהורים, כמו גם תפקידו של הצוות החינוכי, לזהות מצבים והתנהגויות שמצביעים על האפשרות בצורך לפנייה לטיפול.

הקצנה חריגה בהתנהגות

התבגרות היא שלב מורכב, מאתגר ומלא בתהפוכות, הן עבור המתבגר והן עבור הוריו. המתבגר או המתבגרת בונים לעצמם עולם נפרד ועצמאי, והם מחפשים נפרדות ואינדיבידואליזם. ה"מרד" הזה הוא תהליך טבעי ואף חיובי בהתפתחות. יחד עם זאת, צריך וחשוב להמשיך להיות בדיאלוג עם המתבגר גם כאשר הוא מפגין ריחוק, ולשים לב להקצנה חריגה בהתנהגות. כך למשל, התבודדות מסיבית, קשיים בתקשורת, חרדות משמעותיות או משיכת קונפליקטים ומריבות עד הקצה, הן נורות אדומות שעלולות לאותת לכם ההורים כי "משהו לא תקין".

הורים למתבגרים לא תמיד מצליחים להבין האם התנהגות המתבגר היא מרד נעורים נורמטיבי או איתות המעיד על הצורך בקבלת טיפול פסיכולוגי. לכן, ההמלצה היא שאם קיים ספק, כדאי לבדוק את הנושא אצל גורם מוסמך ולנקוט משנה זהירות.

אתם, ההורים, מכירים טוב יותר מכולם את ילדכם. אם במסגרת תהליך ההתבגרות שלו אתם מגלים שהוא אלים מהרגיל, או אם נחצה גבול משמעותי - עצרו, חשבו, שקלו. בחלק מן המקרים, אם אינכם בטוחים, אפשר לפנות להדרכת הורים מטעם איש מקצוע אשר יעניק ליווי לתהליך הבירור מבלי לפגוש את המתבגר או המתבגרת.

מי הזיז את הילד שלי? סיבות לשינויי התנהגות

ילדים צעירים מושפעים מגורמים סביבתיים וחיצוניים רבים שעלולים לערער את עולמם וליצור אצלם מצוקה בדרגות חומרה שונות. למשל, מעבר לבית חדש ופרידה מהחדר המוכר והבטוח, לידת אח או אחות, החלפת גן או בית ספר, עימות אלים עם ילד אחר - כל אחד מאלה עלולים לגרום לטלטלה אצל ילדים צעירים.

לעיתים קרובות, הילד או הילדה הצעירים לא ידעו להסביר אפילו לעצמם את מקור המועקה שהם חשיםכך, הילד עלול לחוות מצב שעבורנו, המבוגרים, הוא נורמטיבי ורגיל לחלוטין, אולם עבורו מייצר סערה שמובילה לתגובה רגשית עוצמתית. כך, גם ללא אירוע קצה טראומתי, ילד עשוי לחוות מצוקה קשה, עד כדי פגיעה בתפקוד, באספקטים רגשיים, חברתיים, משפחתיים ולימודיים.

לעומת זאת, מתבגרים מתמודדים עם המון שינויים הורמונליים ורגשיים, מעצם השלב בו הם נמצאים. הם מצויים בתקופה של עיבוד הזהות שלהם, מעמדם החברתי, תהליך ההתבגרות הפזיולוגי שלהם, גיבוש הזהות המינית שלהם ועוד. כל אלו משפיעים לעיתים קרובות על תפקודם ועל הנטייה שלהם להסתגרות ומופנמות, או להתנהגויות שאפילו עבורכם, ההורים, מתפרשות כקיצוניות, או מתיחת גבולות עד הקצה.

בשורה התחתונה, כל עוד ישנה מצוקה מכל סוג שהוא, והילד או הילדה מתקשים להתמודד לבדם או בליווי ההורים בצורה אדפטיבית, מומלץ לפנות להתייעצות עם איש מקצוע.

בואו נשחק: טיפול פסיכולוגי לילדים ומתבגרים

אם כן, לסיכום, מומלץ לפנות לטיפול בכל שלב בו אתם מזהים סימני אזהרה בהתנהגות ילדכם, הצעיר או המתבגר. הטיפול בילדים צעירים נעשה לרוב באמצעים חיצוניים שדרכם אנו מגיעים אל עולמם הפנימי, כמו למשל טיפול באמצעות משחק, ציור וכלים נוספים, שמאפשרים להציף, דרך הגירוי החיצוני, את מה שמתרחש בעולם הפנימי. 

באמצעות הכלים בהם משתמשים מטפלים, הם יכולים לקבל מושג על מה שמתחולל בעולמם הרגשי של ילדים, למשל התבוננות אם קיים אצל הילד קושי להפעיל משחק, קושי בקבלת חוקי המשחק, האם הילד נמנע מלשחק או משחק באלימות, וכדומה. אצל מתבגרים לעומת זאת, לרוב הטיפול כבר ברובו מבוסס על שיחה.

על הכותב - איתמר פסקל

פסיכולוג קליני ומנהל מכון ת״א לפסיכותרפיה, המציע טיפול פסיכולוגי לילדים ומתבגרים על ידי צוות מטפלים מקצועי. למידע נוסף: מכון תל אביב לפסיכותרפיה.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך