תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפים לשיפור הדימוי העצמי

טיפים לשיפור הדימוי העצמי

צוות בטיפולנט

מתמודד עם דימוי עצמי נמוך אשר חוסם ומגביל אותך? אתה לא לבד. דימוי עצמי נמוך או שלילי הוא בעיה נפוצה איתה המשפיעה לא רק על המצוקה שנאו חווים, אלא גם על תפקודנו בסיטואציות חברתיות, תעסוקתיות וזוגיות. איך משפרים דימוי עצמי נמוך? טיפים מזווית פסיכולוגית לשיקום דימוי עצמי נמוך.

זהו את מוקדי הדימוי העצמי הנמוך: על אף הנטייה להשתמש במונח דימוי עצמי כמונח כוללני, דימוי עצמי מורכב ממגוון היבטים כך שאדם יכול להיות בעל דימוי עצמי תקין בהיבטים ספציפיים ובעל דימוי עצמי נמוך ושברירי בהיבטים אחרים. כך, למשל, אישה יכולה לתפוס את עצמה כאשת קריירה נהדרת אך לפתח דימוי עצמי גופני נמוך ביותר או להיות בעלת דימוי עצמי נמוך בכל הנוגע לאימהותה. כמובן, ההיבטים השונים של הדימוי העצמי מקרינים ומשפיעים זה על זה כך שלא פעם דימוי עצמי שלילי בהיבט ספציפי מאפיל על שאר ההיבטים. לכן, חשוב מאוד לזהות לאילו היבטים של האישיות קשור הדימוי העצמי הנמוך: לתפיסה העצמית הגופנית? להורות? לקריירה? למשקל? להישגים אקדמיים? לתחושה כללית של היותך לא נאהב? פעמים רבות, הבידוד של האלמנט ה"בעייתי" מביא להקלה רגשית, מאפשר עבודה ממוקדת על היבט הדימוי העצמי השלילי (קל יותר לעבוד על דימוי עצמי שלילי סביב הישגים אקדמיים מאשר על תחושה כללית של "אני דפוק, משהו לא בסדר איתי"), ומאפשר ליהנות מהיבטים אחרים ואהובים יותר של העצמי.

זהו פרשנויות מעוותות אשר משמרות דימוי עצמי נמוך: דימוי עצמי נמוך קשור פעמים רבות לפירושים לקויים ומעוותים שאנו מעניקים לחוויות וסיטואציות שונות בחיינו. למשל, ניקח את הדוגמה הנפוצה בה בחור מתחיל עם בחורה ונענה בשלילה ללא הסבר. עקב היעדר האינפורמציה, אותו בחור יכול לפרש את הסיטואציה במגוון דרכים - החל מהאפשרות שיש לה חבר, דרך האפשרות שיש לה טעם שונה בגברים ועד לאפשרויות שליליות המשמרות דימוי עצמי נמוך כ"ברור שהיא לא רוצה, מי תרצה אותי" / "בטח עשיתי מעצמי צחוק" וכן הלאה. חשוב לזהות היכן האופן בו אנו מפרשים סיטואציות מחזק את תפיסתנו העצמית השלילית ולזכור עד כמה החשיבה יכולה לתעתע בנו בהקשר זה, ולתפוס את עצמנו באור שלילי הרבה יותר מכפי שאחרים היו תופסים אותנו בסיטואציה זו.

הימנעו מהימנעות: דימוי עצמי נמוך מביא פעמים רבות להימנעות מסיטואציות או פעולות הנחוות כמאיימות בפגיעה נוספת בדימוי העצמי (למשל, הימנעות מדיבור בפני קהל, הימנעות מלהתחיל עם בחור/ה בפאב, הימנעות מפנייה לריאיון עבודה מתוך חוסר אמון ביכולת העצמית וכן הלאה). ללא התנסות, קשה מאוד לחזק ביטחון עצמי ואמונה ביכולותינו ועל כן חשוב להתנסות שוב ושוב גם באותן סיטואציות שמאיימות עלינו. ההתנסות מאפשר אימון ושיפור יכולות, אך גם למדת אותנו ש"השד לא נורא כל כך".

חזקו מה שחזק: תנו הרבה מקום להיבטים ולתחומים בהם אתם מרגישים טוב עם עצמכם וחווים הנאה, עניין וסיפוק. כמובן, זה אינו פתרון להיבטים האחרים בהם יש חווית דימוי עצמי נמוכה, אך חשוב לא להתמקד רק בשיפור האזורים המורכבים, אלא גם בטיפוח והנאה מההיבטים המהנים והחיוביים.

השקיעו בקשרים בין אישיים: גם אם אתם מרגישים שהדימוי העצמי הנמוך שלכם אינו קשור לתחום הבין אישי, חיזוק והשקעה בקשרים בין אישיים כמעט תמיד מביאים לשיפור בדימוי העצמי: בני אדם הם יצורים חברתיים, וכאשר אנחנו מרגישים אהובים, מוערכים ורצויים, אנחנו נוטים להרגיש בטוחים, רגועים ומרוצים יותר מעצמנו.

שפרו מעמדה של אחריות, לא של אשמה: דימוי עצמי נמוך מביא לא פעם לעמדת ויתור של "גם ככה אני לא אצליח, אין לי סיכוי, אני מקרה אבוד" וכד' - עמדה אשר אינה מאפשרת לנו להמשיך ולנסות להשתפר ולחזק את יכולותינו. על אף שחווית דימוי עצמי שלילית קשורה במקרים רבים לחוויה רגשית פנימית, בחלק מהמקרים היא קשורה גם לקושי או מגבלות ממשיות אשר אותן ניתן לשפר. לכן, מומלץ להחליף את העמדה הפנימית של "אין לי סיכוי, משהו אצלי לא בסדר", בעמדה המתמקדת במגבלות הספציפיות ובשיפורן במידת האפשר. כך, למשל, סטודנטים רבים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז המגבילות את הישגיהם מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך ומכאיב בהקשר זה, אך לא פועלים כדי לטפל בהפרעת הקשב ובקשיים הנלווים לה.

פנו לטיפול: פעמים רבות דימוי עצמי נמוך קשור בגורמים רגשיים ובין אישיים עמוקים ובלתי מודעים. במקרים אלו, קשה מאוד להביא לשיפור משמעותי בדימוי העצמי ונותרת תחושה מעורפלת ומכאיבה של "אם אני מצליחה כאם/בת זוג/אשת קריירה והכל בסדר על פני השטח- למה אני עדיין כל כך לא מרוצה מעצמי?". לכן, אם אתם חווים מצוקה מתמשכת סביב דימוי עצמי נמוך מומלץ לפנות אל טיפול נפשי אשר יציע ליווי וסיוע סביב ההתמודדות עם הדימוי העצמי הנמוך. טיפול נפשי סביב דימוי עצמי נמוך יכלול עיבוד מעמיק של מקורותיו והשפעותיו, זיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות אשר משמרים את הדימוי העצמי הנמוך, ולעיתים גם הכוונה פרקטית לפיתוח אסטרטגיות מסייעות (תרגול אסרטיביות, למידת טכניקות של הרגעה עצמית בסיטואציות של חרדה וכן הלאה).

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך