תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תעסוקה בימי קורונה

תעסוקה בימי קורונה

עדי שפירא - פסיכולוגית תעסוקתית

התקופה האחרונה מאתגרת מאוד מבחינה תעסוקתית. רבים מפוטרים או נמצאים בחל"ת ומוצאים את עצמם ללא עבודה. גם חלק גדול מאלו שממשיכים לעבוד משנים את מתכונת העבודה שלהם, וכך קורה שרבים מאוד מוטרדים לגבי העתיד המקצועי והתעסוקתי הלא צפוי והלא יציב. בתוך כך, אצל חלק מהאנשים עולה רצון להיטיב ולנצל את הזמן בבית שנכפה עליהם, לטובת חשיבה אודות העתיד התעסוקתי ואפילו לטובת התקדמות מקצועית. אז איך אפשר להערך "ליום שאחרי הקורונה"?

ללמוד

התקופה הזו היא הזדמנות טובה ללמוד ולהתפתח. אפשר להרחיב אופקים לתחומים חדשים שנראים לכם מעניינים ופרקטיים לעתיד, או לשפר מיומנויות בתחום שממנו אתם מגיעים. ואולי בכלל תמיד חלמתם ללמוד משהו מסוים ואף פעם לא מצאתם את הזמן? כמעט ואין תחום שאי אפשר ללמוד היום מהמחשב הביתי. הרשת מלאה היום בקורסים מגוונים, חלקם הגדול חינמי ומאפשר התמקצעות משמעותית.

לשמור על קשר

כולנו זקוקים לקשר ולתחושת חיבור עם הסביבה, וגם בהקשר התעסוקתי לחיבור לאחרים יש ערך גדול מאוד. נסו לנצל את הזמן על מנת להגדיל את רשת הקשרים שלכם, זה יסייע לכם מאוד גם ברמה הרגשית המיידית וגם יוכל לעזור לכם בעתיד בתהליכי חיפוש עבודה וקידום תעסוקתי. זה הזמן לקבוע עם אנשים ל"קפה וירטואלי", לחזק קשרים קיימים ולפתח קשרים חדשים. רוב האנשים היום מעט יותר זמינים מבדרך כלל וכנראה ישמחו לשתף פעולה. נסו ליזום מפגשים כדי להתעדכן, לשאול מה נשמע או כדי להתחיל ליצור ביחד ולחשוב על רעיונות משותפים שניתן לקדם.

להתנדב

בתקופה משברית זו ישנם רבים הזקוקים לעזרה מסוגים שונים. התנדבות וסיוע לאחרים מעניקה למתנדב תחושת סיפוק ומשמעות, ומחזקת מאוד את תחושת הערך העצמי. נסו לחשוב האם ישנה התנדבות אשר יכולה לגרום לכם להרגיש טוב, ובמקביל תאפשר לכם לפתח מיומנויות שלכם. תמיד חלמתם לבשל? אולי אתם יכולים לנצל את הידע שלכם במחשבים? ההתנדבות, מעבר לערכים המוספים הברורים שלה, יכולה לסייע לכם לחזק יכולות שונות, ואולי אפילו להגדיל את מערך הקשרים והחיבורים העתידיים שלכם.

לחשוב

בתקופות עמוסות אנחנו לעיתים מתקשים לעצור לרגע, לחשוב ולתכנן את העתיד התעסוקתי שלנו. נצלו את הזמן לחשיבה מעמיקה על המשך הדרך. האם אתם מסופקים מהעשייה שלכם? מה מחדדת השהייה בבית לגבי החיבור שאתם חשים לעיסוק שלכם? מה אתם לומדים מהתקופה הזו על מה שחשוב לכם? לאיזה מהדברים אתם מתגעגעים ולאיזה פחות? מה אתם רוצים להרגיש בעבודה שלכם והאם אתם נמצאים בתחום ובמקום שמאפשר לכם לחוש זאת?

לחפש הזדמנויות

בוער לכם לעשות משהו עכשיו ולא לחכות עד אחרי הקורונה? נסו לחשוב על עיסוקים ותחומים שדווקא פורחים ועולים כיום. ישנן תעשיות שלמות שגדלות במשבר וממשיכות להזדקק לעובדים, גם עכשיו. כולנו מכירים את הדוגמה של השליחים שהפכו להיות מצרך מבוקש, אבל גם תחומים אחרים רלוונטיים - חברות שמספקות תכנים דיגיטליים, חברות שמתמחות באון ליין, שעוסקות בגיימינג, בתקשורת, ברפואה ועוד. בנוסף, האם יש משהו שאתם אוהבים לעשות או טובים בו ושאתם חושבים שיש אוכלוסיה שתוכל להעזר בו כרגע? אולי יש לכם רעיון למוצר או תוכן שיכול להיות רלוונטי היום יותר מתמיד? זה הזמן לנסות ולעסוק בו, ולחבור לאנשים נוספים שיכולים להניע איתכם את התהליך כבר עכשיו.

לקחת אויר

כולנו עוברים תקופה לא פשוטה, וכל אחד מתמודד עמה בדרך אחרת. יש כאלה שעבורם הנסיון לפעול, ללמוד ולעשות דברים מעניק תחושת שליטה, בטחון ומשמעות. לעומתם יש כאלה שנלחצים מהצורך "להיות יעילים" והם זקוקים כעת לפסק זמן, להתכנסות ורגיעה. שתי הדרכים לגיטימיות. היו קשובים לעצמכם ו"קחו אויר" בדרך שמתאימה לכם.

על הכותבת - עדי שפירא

עדי שפירא רונן, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית, בעלת קליניקה לייעוץ וטיפול תעסוקתי במגוון שלבי חיים. מלווה ארגונים בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים, ועוסקת במיון ואבחון תעסוקתי.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך