תפריט נגישות
חיפוש

תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר: על דיכאון אחרי לידה

תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר: על דיכאון אחרי לידה

פורסם על ידי ד"ר רוני שוחט-פשדצקי

כשנולד ילד חדש ומצטרף למשפחה לרוב מדובר בשמחה גדולה, וישנה ציפייה לחיבור מידי, התרגשות וחוויית הורות כמעט הרמונית. לצד אלה, חווים ההורים הטריים טלטלה: מתרחשים שינויים במצב הרוח ושינויים הורמונליים אצל היולדת, העייפות מצטברת, עומס מטלות גדל ומתחוללים שינויים בשגרה ובתפקידים במשפחה. אלה ועוד עלולים להוביל לתחושות של עצבות ודכדוך – אשר מאוד שכיחות בשבועות הראשונים שלאחר הלידה. מדובר בתחושות טבעיות ולרוב הן חולפות, ללא השפעות ארוכות טווח משמעותיות. אך מה קורה כשהן לא? בחלק מהמקרים לא רק שהתחושות לא חולפות, אלא אף מחמירות – וכשזה המצב, ככל הנראה מדובר בדיכאון אחרי לידה. עצבות רבה, בכי בלתי נשלט, עצבנות, תסכול, ייאוש, אשמה, בדידות, תחושות ריקנות, הם רק חלק ממאפייניו.

שוויון מגדרי: דכאון אחרי לידה גם בקרב גברים

התופעה נחשבת נפוצה יחסית, ולא שמורה רק ללידה הראשונה. וכן, היא לא נחלתן של נשים בלבד, גם גברים עלולים לסבול מדיכאון מהסוג הזה: הוא נמצא בשיעור זהה לשיעורו בקרב נשים ואף המאפיינים דומים. עם זאת, נחמה פורתא, עד כה נמצא כי דיכאון לאחר לידה אצל גברים שכיח יותר דווקא כן לאחר לידת הילד הראשון - ופחות בלידות שאחר כך.

אחד הקשיים העיקריים שמאפיינים דיכאון לאחר לידה הוא התזמון: הרגע שבו יש צורך מוגבר לתפקד ולדאוג לתינוק קטן שהצרכים שלו הם רבים ותובעניים, הוא בדיוק הרגע בו אין מספיק כוחות ויכולת לעשות זאת. בהמשך לכך, נראה שהדיכאון משפיע רבות גם על יצירת הקשר והחיבור עם התינוק הרך, דבר שעלול להגביר רגשות אשמה ולפגוע בתחושת הערך העצמי של האב והאם.

אנשי מקצוע בתחום דיכאון   מידע נוסף אודות זיהוי דיכאון

כיצד ניתן לטפל בדיכאון אחרי לידה?

חשוב להיות ערים לשינויים האפשריים האלה אצלכם ואצל בן או בת זוגכם – וחשוב להיות ערים לכך שניתן להיעזר. למשל, טיפול תרופתי עשוי לסייע, ואל חשש, ישנן תרופות נוגדות דיכאון שניתן ליטול גם במהלך הנקה. בנוסף, ישנם טיפולים רגשיים קצרי טווח שנמצאו כיעילים להתמודדות עם דיכאון. בין הטיפולים האלה ניתן למצוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי – CBT - שמתמקד בשינוי דפוסי חשיבה שליליים, ועידוד לביצוע פעילויות מהנות; או טיפול בין אישי - IPT שמתמקד בשיפור הקשרים הבינאישיים ונועד לשפר מיומנויות תקשורת, בין היתר כדי להגביר תמיכה חברתית. בהמשך לכך, ישנן קבוצות תמיכה שיכולות לסייע לתחושות הבדידות שמלוות את התקופה הזו ולהכוונה.

מצאו את המצפן האישי שלכם

אחד מהדברים שנפגעים בדיכאון הוא היכולת ליזום ולהניע, ולכן מאוד קשה להתמודד ולצאת לבד מהמצב. לפיכך, כדאי לשתף לפחות אדם אחד קרוב בתחושות הלא פשוטות, כדי שיהיה מישהו חיצוני שיוכל לעזור ולתמוך, מישהו שיוכל להיות מצפן חיצוני שירגיע ויראה את הדרך. מערכת תמיכה בתקופה זו (הן רגשית והן פרקטית – שיכולה לסייע במטלות הבית והתינוק) הינה מהותית וחשובה. זכרו, השחר עוד יגיע, והתחושות האלה עוד לגמרי יכולות להשתפר ולחלוף.

היכנסו לקריאה נוספת אודות דיכאון אחרי לידה

על הכותבת

ד"ר רוני שוחט-פשדצקי, פסיכולוגית קלינית מומחית, מטפלת EFT זוגי, חוקרת זוגיות ומנהלת המעבדה לרגש ויחסים בינאישיים של פרופ' אשכול רפאלי, אוניברסיטת בר אילן. 

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך