תפריט נגישות
חיפוש

איך נכין את ילדינו לבדיקת קורונה?

איך נכין את ילדינו לבדיקת קורונה?

פורסם על ידי ליאת שרמן

הרבה לפני שמגפת הקורונה פרצה לחיינו, רבים מאיתנו נאלצו לעבור באופן שוטף פרוצדורות רפואיות שונות, מורכבות יותר ומורכבות פחות. כחלק מתפקידי כמטפלת, ליוויתי משפחות רבות בשלבי ההכנה המורכבים לקראת הליכים אלו ונחשפתי לקשיים שבדרך וכן לחשיבותה הקריטית של ההיערכות מראש. 

במשך השנים הלכה וגברה ההבנה כי לתהליך ההכנה ישנה משמעות כבדת משקל על יכולת ההתמודדות של ילדים והוריהם עם מצבים רפואיים מגוונים, הדורשים פעמים רבות כוחות ותעצומות נפש בלתי נדלים. 

ואיך זה קשור לקורונה?

בימים אלה, נוכח ההתפשטות המהירה של הוירוס, יותר ויותר אנשים נאלצים להיות במגע עם גופי מערכת הבריאות, לעבור בדיקות וכן להתמודד עם דאגות בריאותיות שעלולות להשפיע בעיקר על מי שסובל מ"מחלות רקע" או אפילו "חרדות רקע". 

כפי שהגדיר משרד הבריאות, מגפת הקורונה בהחלט מסוכנת יותר למי שנכלל בקבוצת הסיכון. אמנם, אזהרה זו מתייחסת אך ורק להיבט הגופני ולא מפנה את הקשב לאלו המשתייכים לקבוצת סיכון אחרת, חשובה לא פחות, הקשורה לסכנה הנפשית. 

המצב המאיים שהקורונה יצרה עבור כולנו, עלול להשפיע על אנשים בעלי נטייה להתקפי חרדה, דיכאון או קשיים נפשיים אחרים ביתר שאת. אותם אנשים עלולים לחוות כל חדשה כמרעישה, כל תקנה כגזירה וכל החמרה בתנאים כקטסטרופה. 

עבורם, תהליך נכון של הכנה עשוי להיות קריטי. יתכן מאד שהיערכות כזאת תעשה את ההבדל בין תחושה של עמידה על קצה הצוק לבין היכולת לקיים אורח חיים יציב בצד הקורונה.

לקראת מה חשוב שנתכונן?

אחד מהאירועים המרכזיים שעלולים להוות טריגר לחוויית חרדה הוא הליך בדיקת הקורונה. סביב הופעת התסמינים ישנה חוויה ממושכת של חוסר וודאות: מתי יגיעו לבצע את הבדיקה? מתי נקבל תשובות? האם בזמן שחלף אני מסכן את בני משפחתי? האם תוצאות הבדיקה אמינות לחלוטין? 

פחדים אלו מביאים אותנו להתמודדות עם תרחיש הקיצון של המציאות הנוכחית – הידבקות במחלה עצמה והאפשרות שנצטרך טיפול ובריאותנו תעמוד בסכנה. לכן, ההכנה לקראת לקיחת הדגימה היא בעלת חשיבות רבה, עבור מבוגרים וילדים כאחד.  

כיצד נתכונן לקראת הבדיקה?

את ההכנה ניתן להתחיל משיחה פתוחה וכללית על נגיפים. נסביר לילדינו שבכל שנה גופנו פוגשים נגיפים כאלה ואחרים ומתגברים עליהם ואפילו לחלקם כלל לא היינו מודעים. אפשר לספר גם על תאי הדם הלבנים שתפקידם להילחם ב"פולשים הזרים" שמנסים לחדור לגופנו. עשו זאת בכל דרך שתמצאו לנכון, כמו למשל ליצור לכך צורה מוחשית – בציור, בפיסול, במשחק עם בובות, או בשיר.

לאחר הסבר כללי המותאם לגיל ולרמת ההתפתחות, כדאי לעבור לתיאור הבדיקה עצמה אותה אמורים לעבור. קראו ראשית על הבדיקה – מה היא כוללת, כיצד בדיוק היא מבוצעת, מי מבצע אותה ומדוע מי שמבצע אותה לבוש כפי שהוא לבוש. נסו לרדת לפרטים הכי קטנים ולהפחית ככל הניתן הפתעות ותחושה של חוסר ודאות. 

על מנת לנטרל את תחושת האיום אפשר לדמות לדוגמה את החליפות של אנשי מד"א ללבוש של אסטרונאוט ותוך כדי להסביר מה הסיבות לכך שיש לכל אחד מהם חליפות מגן, מגני ראש, כפפות וכדומה. אלה מגינות על הלובש אותן – אם מאיבוד לחץ ואם מנגיף קטנטן. בנוסף, כדאי להדגיש כי גם דרך המסכה, עדיין ניתן לראות את מי שבפנים, לשמוע אותו ולדבר איתו, כך שזאת לא דמות מפחידה אלא בן אדם רגיל.

את כל ההסברים ניתן ומומלץ ללוות בשלל רעיונות יצירתיים: יצירת תחפושת של מבצעי הבדיקות, הדמיה של הליך הבדיקה עם חפצים אחרים שנמצאים בבית, או משחק שמתאר את הליך הבדיקה שלב אחר שלב. ואז –  אם וכאשר יגיע זמן הבדיקה ניתן יהיה לחזור ולהזכיר לילד כי זה בדיוק כפי שהיה במשחק.

שמרו על חיוך

יותר מהכל, אני ממליצה מכל הלב להשתמש בהומור. חשוב שנעשה כל שביכולתנו על מנת לייצר לילדנו אווירה טובה וקלילה, לשדר להם ביטחון ולנסות לשקף את המצב תוך התייחסות לפרופורציות הנכונות והתמקדות בצדדים האופטימיים שבו. 

ידע הוא כח

הנה לכם עובדה שתקפה גם עבור מבוגרים וכן גם לגבי ילדים: ידע נותן תחושה של שליטה במצב. 

דווקא בתקופה כזאת, בה היכולת להעריך את ההתפתחויות הצפויות מוגבלת מאד, חשוב מאד לדבר על הדברים שבשליטתנו ועל הדברים שאינם, על מה שאנו יכולים לעשות כדי להימנע ובה בעת על הדברים שכדאי לנו לעשות כדי שהזמן יעבור בנעימים. 

ככל שנקפיד על תקשורת פתוחה, שיתוף אינפורמטיבי בפרטי המצב והערכה משותפת של האופציות הקיימות בפנינו – נמצא כי ההתמודדות תלך ותהפוך לפשוטה יותר. כאשר נעבד יחד את המידע הקיים ברשותנו ונגבש מעין תכנית פעולה משותפת, תחושת אי הודאות עשויה להפוך לתחושה של שליטה והחששות עשויים להתפתח להתמודדות בריאה.

התמקדו בטוב 

נצלו את הזמן כדי לעשות דברים שאתם אוהבים, למצוא תחביבים חדשים, להעיר תחביבים ישנים, להאזין למוסיקה אהובה ומעודדת, ליצור, לרקוד, לשיר, להמציא, לפתור תשבצים, לשוחח עם אנשים, לצלם, לבשל, לקרוא, וכל מה שיעשה לכם טוב על הלב. 

בחרו, בכוונה מלאה, להתמקד בטוב ולהפחית למינימום את הלא נעים. 

נסו לחשוב בהקשר של המציאות הנוכחית דווקא על המשפט "מחשבה יוצרת מציאות".

אמנם אין בכוחנו לשנות בכוח המחשבה את נוכחות הקורונה בעולם, אבל בכוחנו לשנות את המציאות האישית שלנו, את הדרך בה אנו מתייחסים למה שקורה סביבנו, את הפרשנות שלנו לאירועים ואת הרגשתנו ותגובתנו, בהתאם לפרשנות. 

לבריאות!

על הכותבת - ליאת שרמן

ליאת שרמן, מטפלת במוסיקה (M.A), מוסיקאית ובוגרת התכנית הישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). מומחית בטיפול בילדים ובנוער, בשילוב הדרכות הורים.

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך