תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מדוע כל כך קשה לנו לעשות שינויים בחיים?

מדוע כל כך קשה לנו לעשות שינויים בחיים?

ד"ר שרון זיו ביימן

כמה פעמים החלטתם לעשות שינוי קטן או גדול ובפועל זה לא קרה? כמה פעמים חשבתם וחלמתם על שינוי מקצועי או שינוי בהרגלי עבודה? החלטתם לקדם מטרות בעבודה? שקלתם להיפרד ממערכת זוגית לא מיטיבה? השתדלתם להגביר עיסוק בספורט? או להעמיק קשר עם חברים אהובים? ומצאתם את עצמכם רוצים, חולמים, מקווים ומתכננים, אך לא מבצעים.

הניסיון האנושי והמחקרי מראה כי רובנו חולמים על שינויים מגוונים, אך בפועל חוזרים על תבניות קיימות ומתקשים לשנות אותם. הדבר גורם לנו לתסכול ולכעס על עצמנו, ומוביל אותנו לעיתים קרובות לבלות זמן רב במחשבות על עולם חלופי, עתיד דמיוני בו יתרחשו כל השינויים האמורים, בעוד במציאות אנו מתקשים לבצע שינויים, אף אם קטנים, שחשובים לנו.

מדוע קשה לחולל שינוי?

כוחו של הרגל

לצערנו ולשמחתנו האדם מופעל במידה רבה על ידי מערכת למידה המבוססת על התניות וקישורים בין גירויים ותגובות. המוח שלנו מפתח תבניות, מעגלי פעולה וצורות תגובה שחוזקו על ידי החיים בצורות שונות כיוון שהובילו להסתגלות טובה יותר. מרגע שנבנה וחוזק מעגל פעולה מסוים, קשה לשנותו. זה הופך אותנו ליציבים ומאפשר לנו לפעול הרבה פעמים באופן אוטומטי ללא שנצטרך לייצר מוטיבציה וחשיבה. אולם תבניות הפעולה שנרכשו גם מקבעות אותנו. התניות פסיכו-נוירולוגיות אלו, המועילות לנו מבחינות רבות, מפעילות אותנו לצערנו גם בהקשרים בהם אינן חיוניות ואף בלתי רצויות.

רווחים נסתרים

פעמים רבות, קשה לשנות התנהגויות והרגלים משום שהם מייצרים לנו רווח או תועלת שאיננו מודעים להם. למשל, אני עובדת בעבודה שאיננה מעניינת אותי אך מעניקה לי נוחות, ביטחון ושליטה במצב. כך, בעודי חולמת על שינוי, אני מתעלמת מהרווח שיש במצב הקיים המעניק לי תחושת ביטחון ולכן קשה לי לוותר עליו.

קונפליקטים ופחדים לא מודעים

קושי נוסף נובע מקיומם של פחדים וקונפליקטים לא מודעים בגינם אנו נמנעים מיצירת שינוי. מכיוון שאנו לא מודעים לפחדים ולקונפליקטים הללו, אנו לא מבינים מדוע איננו מקדמים את השינוי שאנו כה רוצים. כך למשל, שירה (מקרה בדוי להמחשה) פונה לטיפול ואומרת כי הדבר הכי חשוב לה בחיים הוא למצוא זוגיות. כבר בתחילת התהליך, מתבהר כי היא מאד רוצה למצוא זוגיות, אך נמנעת מפגישות עם בני זוג פוטנציאליים או פוסלת רבים מהם. היא חשה שהיא מוכנה לעשות הכל למען זוגיות, אבל לא מצליחה להתגבר על הרתיעה. נראה כי בזוגיות יש דברים רבים שמפחידים את שירה וההימנעות ככל הנראה מספקת לה הגנה מתחושת חרדה ומחוויית כישלון. יש בתוכה חלקים שמעדיפים את ה"לבד הבטוח", אך היא לא מחוברת אליהם. כך, בעודה כמהה לזוגיות וחשה שתעשה הכל כדי להשיג אותה, בפועל היא פועלת באופן שלא מאפשר לזוגיות להתפתח כדי להגן על עצמה מפחדים ולחצים שזוגיות מביאה עימה. כדי לעשות שינוי, שירה תצטרך להכיר בפחדים הלא מודעים מפני זוגיות ולהתחיל להתייחס לזוגיות כדבר שמפחיד אותה ומלווה גם באיומים ביחס לחיים ה"בטוחים" לבד. לעיתים השינוי הרצוי כרוך בהתמודדות עם פחד לא מודע, ולכן הוא לא יוכל להתרחש עד שלא נכיר בפחדים, במקורם ובדרכים להתגבר עליהם.

פנטזיות ומטרות לא ריאליות

הקיום האנושי הוא דיאלוג מתמשך בין הרצוי למצוי. יש לנו חלומות, משאלות ופנטזיות אך הם פוגשים מציאות מוגבלת הרבה יותר. החלומות והפנטזיות הם משאבים יקרים המעניקים לחיינו משמעות, עושר וריגוש, ומשרטטים את האופק אליו אנו רוצים להגיע. עם זאת, לעיתים ובתחומים מסוימים הפנטזיות והמשאלות המושלמות והגרנדיוזיות שלנו מונעות מאיתנו לממש תוכניות מציאותיות ומשמעותיות. למשל, אם אני רוצה להיות רזה באופן "מושלם", סיכוי רב שאדחה את האפשרות לשפר את מראה הגוף שלי באופן חלקי, כיוון שהוא כרוך בהכרה בפער בין הפנטזיה והמציאות. כל עוד לא עשיתי ובחרתי במציאות, הפנטזיה קיימת וחיה. ברגע שאבין מהו השינוי שאפשרי לי ואממש אותו – אחווה ויתור על הפנטזיה.

קושי לקבל את עצמנו

בהמשך לקושי לוותר על הפנטזיה, יצירת שינוי דורשת מאיתנו לקבל את עצמנו ולהבחין מה אפשרי ומה לא אפשרי עבורנו. כך, ויתור על הפנטזיה ובחירה באפשרות מציאותית דורשים מאיתנו לקבל את מגבלותינו. החלטה על שינוי בו אני יכולה לעמוד, אם זה מבחינת הרגלי האכילה, הרגלי העבודה או מימוש עצמי בתחומים שונים, דורש להתמקד במה שאפשרי ולקבל את עצמנו עם מה שלא אפשרי עבורנו.

קושי לבחור

הקושי לוותר על הפנטזיה ולקבל את עצמנו בא לידי ביטוי גם בקושי לבחור. אחת הסיבות שאיננו מצליחים לקבל וליצור שינוי בחיים היא הניסיון לקדם שינויים גדולים מדי לצד קושי לבחור בשינוי אחד, ספציפי, ממוקד וריאלי. חשבו למשל על עיצוב הבית, פעילות ספורטיבית או התקדמות בעבודה – במקרים רבים אנו רוצים הכל ואז בפועל לא יכולים לעשות אף שינוי.

היעדר תמיכה בשינוי

מכיוון שכל כך קשה לעשות שינוי, חשוב ללוות תהליכי שינוי בתמיכה בינאישית. חבר או חברה טובים, בן או בת זוג, מטפלת או יועצת – כולם יכולים להיות שותפים חיוניים להנעת תהליכי שינוי. המחקר והניסיון האנושי מראים כי אפשרי הרבה יותר לקדם שינויים במסגרת מערכות יחסים משמעותיות. הנעת השינוי בעזרת מערכת יחסים אישית או מקצועית מספקת לנו תמיכה, אפשרות לדבר את השינוי, להתבונן עליו, לחשוב מחוץ לתבניות שלנו, להתגבר על הפנטזיות שלנו, להיות יותר מודעים לקונפליקטים ולרווחים הלא מודעים שלנו, ובפועל לקדם את הבחירה בשינוי.

כלים להנעת שינוי

סקירת החסמים לשינוי מסמנת גם מה יכול לסייע לנו להניע תהליכי שינוי:

• בחירה בשינוי ממוקד וספציפי – ככל שנבחר בשינוי קטן וממוקד יותר, סיכויינו להצלחה גדולים יותר. נסו להוסיף רק פעילות ספורט אחת וקלה בשבוע. בחרו הרגל אכילה או הרגל עבודה אחד שאינכם מרוצים ממנו, ושנו אותו. הפנטזיה על שינוי גדול וגורף היא מכשול בפני היכולת לקדם שינויים. מתינות, ספציפיות ומיקוד – מבטיחים הגברת היכולת לחולל שינוי.

• הכרה בכך שיש מחיר לשינוי – לרוב, אנו מקווים שנצליח לשנות דברים בחיינו בלי שיתלווה לכך מחיר. עם זאת, שינוי תמיד גובה מחיר (ויתור על הנאה או בחירה בין אפשרויות שונות) ובלי לוותר על משהו ככל הנראה לא נצליח לחולל שינוי. כשאנו מבקשים לעשות שינוי, אנו צריכים לאזור כוחות לשלם מחיר ולהתמודד עם קושי לוותר על משהו אחר. למשל, ויתור על מאכלים אהובים כדי לרזות, ויתור על שעות שינה כדי לעשות ספורט, ויתור על פעילות מסוימת בעבודה או בזמן הפנאי כדי ללמוד משהו חדש וכדומה. תמיד חשוב לנסות למצוא פשרות ולשלב בין צרכים ומטרות, אך כדי לשנות משהו בדרך כלל צריך יהיה לוותר על משהו. למשל, ויתור על תגמול כספי לטובת עיסוק במשהו שמסב הנאה, או להיפך ויתור על משהו שמסב הנאה לטובת הגדלת הכנסה. זאת, למרות שתמיד נחפש עיסוק המשלב את השניים.

• תשומת לב לשינויים שאתם כן מצליחים לעשות ופירגון עצמי – ככל שתחזקו את עצמכם לאורך הדרך, גם על הישגים ושינויים "קטנים" יחסית, תוכלו לשמר את המוטיבציה שלכם בתהליכי שינוי גדולים יותר. כל שינוי קטן לאורך הדרך מגדיל את הסיכוי לשינוי הבא, ולכן חיזוק עצמי ומתן תשומת לב לשינוי, קטן ככל שיהיה, יתרמו ליכולת לבצע שינויים נוספים בעתיד.

• חמלה כלפי הקושי להניע ולבצע שינויים – כעס וביקורת עצמית מעכבים את היכולת שלנו להשתנות ולכן חשוב שנתייחס בכבוד ובחמלה לקושי שלנו לבצע שינויים. אמפטיה לעצמנו והבנה כמה זה קשה לחולל שינוי, מגבירה את יכולתנו לקדם שינויים. 

• הגברת המודעות לחסמים המונעים שינוי – נסו לבחון מה הרווח מאי ביצוע השינוי? האם יש מוטיבציות, פחדים או קונפליקטים שמעכבים את השינו בו אתם מעוניינים? למשל, אם אפסיק לצעוק ולהתעצבן, אולי אתמלא חשש שאני מאבדת שליטה ואחיזה בחיי ובמערכות יחסים? אולי למעשה אני חשה שהכעסים והשתלטנות שלי מעניקים לי כוח וביטחון, למרות שאני רוצה להפחיתם.

• תמיכה, שיתוף ופנייה לטיפול וייעוץ – נסו לדבר על השינוי שאתם רוצים ליצור עם חברים, שותפים, עמיתים או בטיפול פסיכולוגי. ככל שהשינוי מדובר רק ביניכם לבין עצמכם הסיכוי שהוא יקרה קטן יותר. ככל שנדבר, נתייעץ, נתחייב כלפי חוץ ונגייס תמיכה – כך גדול יותר הסיכוי שנצליח להניע שינוי. פנייה לפסיכותרפיה וייעוץ מייצרת מערכת תמיכה חזקה, מאפשרת לנו התבוננות עצמית ומיקוד של השינויים שברצוננו לעשות, מגבירה מודעות לחסמים וקונפליקטים לא מודעים, ונותנת הזדמנות ללמידה של כלים לשינוי, כך שהיא מגבירה את הסיכוי שנוכל להניע שינוי בחיינו.

על הכותבת - ד"ר שרון זיו ביימן

תחומי מומחיות:
העצמה אישית ,טיפול נפשי

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך