תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

דימוי גוף חיובי – לא מה שחשבנו

דימוי גוף חיובי – לא מה שחשבנו

ד"ר הילה שרון-דוד

מה זה בכלל דימוי גוף?

בעודכם משוטטים ברשת, רואים עוד תמונה של אחד מכוכבי או כוכבות הרשת, לרוב עם גוף חטוב ולבוש מינימלי, חיוך עם שיניים מבריקות וביטחון אישי שופע... ייתכן ופתאום עולות תחושות פנימיות של דכדוך, אולי אפילו חרדה, מתחיל ספק עצמי או ביקורת, "אני בחיים לא אראה ככה" או "בחיים לא ארגיש בנוח עם הגוף שלי"... התחושה שאתם חווים היא טבעית, שכן אנו חשופים בסביבתנו לאיומים בלתי פוסקים על דימוי הגוף שלנו. בכתבה הבאה נרחיב על ההשלכות של איומים אלו, ועל כלים פרקטיים אשר עשויים לסייע בטיפוח דימוי גוף חיובי יותר.

דימוי גוף, האופן בו אדם תופס היבטים שונים בגופו, הינו בעל השפעה מכרעת על התפקוד שלנו. לכן, חיוני להבין מהו דימוי גוף, ממה הוא מורכב, כיצד הוא מתפתח ומהם ההבדלים בין דימוי גוף חיובי לשלילי. לעיתים קרובות חל בלבול בהבנת המשמעות של דימוי גוף כמושג המתייחס לשביעות הרצון מהמראה החיצוני. אמנם שביעות רצון מהמראה החיצוני מהווה היבט משמעותי בדימוי גוף, במיוחד בדימוי גוף שלילי, אך היא אינה היחידה. בפועל, דימוי גוף הוא הרבה מעבר לתחושת סיפוק מהמראה החיצוני. דימוי גוף מתייחס לתפיסת מסוגלות הגוף, הערכת תפקוד הגוף ומידת הגמישות ביחס לשינויים החלים בגוף. 

בעידן התקשורת הווירטואלית, בו לתמונה, ה-IMAGE, חשיבות מכרעת בהצגת הזהות שלנו כלפי העולם החיצוני וביצירת הסיפור של חיינו, נושא דימוי הגוף הופך מהותי יותר ויותר. בבואנו לבחון את תפיסת דימוי הגוף של הפרט, באמצעות התבוננות בדפוסי התנהגות, רגשות וצורות חשיבה ביחס לגוף, נוכל להבין מה מאפשר לפתח דימוי גוף חיובי יותר, ומהם ההבדלים בין דימוי גוף חיובי לשלילי. 

מחקרים בתחום מצאו כי דימוי גוף שלילי, כזה אשר מתמקד בהשוואת מראה ותפקוד הגוף לסטנדרטים חיצוניים ולא מציאותיים באופן בלתי גמיש וללא קבלה, מקושר למגוון בעיות פסיכולוגיות. באופן ספציפי, דימוי גוף שלילי נמצא מקושר להפרעות חרדה שונות ובפרט חרדה חברתית, הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה והפרעת גוף דיסמורפית (Body Dysmorphic Disorder). על כן, ישנה חשיבות יתרה לפיתוח גישה אדפטיבית וחיובית יותר כלפי הגוף ותפקודו.

דימוי גוף חיובי – קווים לדמותו

בשנת 2015, חוקרים בתחום הגיעו למסקנה כי מרבית הספרות בתחום דימוי הגוף התמקדה בהגדרה של דימוי גוף שלילי ויצירת התערבויות להפחתת דימוי גוף שלילי (Tylka & Wood-Barcalow, 2015). מיקוד זה, בדימוי גוף שלילי ומאפייניו, הוביל לפער בהבנת האופן בו ניתן לפתח דימוי גוף חיובי. כיום, הסברה היא כי היבטים של יחס חיובי בלתי מותנה כלפי הגוף עשויים להוות מעין "רפואה מונעת" בתחום. שינוי זה מתכתב עם רוח גישות פסיכולוגיות דומות, כגון פסיכולוגיה חיובית, אשר מקבלות תאוצה בשנים האחרונות. גישות אלו מתמקדות ביצירת המצב הרצוי, לעומת הפחתת תסמינים שליליים המובילים להפרעה תפקודית. 

חשוב להדגיש, דימוי גוף חיובי הוא אינו ההיפך מדימוי גוף שלילי. כלומר, המונחים הללו לא מצויים על רצף הנע בין דימוי גוף חיובי לדימוי גוף שלילי, אלא מדובר במונחים נפרדים ובלתי תלויים האחד בשני. כך, דימוי גוף חיובי מערב הרבה יותר מאשר סיפוק מהמראה החיצוני. דימוי גוף חיובי מוגדר כאהבה וכבוד מלאים לגוף אשר מאפשרים לאדם: 

1) להעריך את היופי הייחודי של הגוף שלו ואת האופן בו שלל תפקודי הגוף משרתים אותו.

2) לקבל ואף להעריץ את הגוף שלו, כולל חלקים בגוף שאינם בהלימה לאידיאלים תרבותיים של דימוי גוף.

3) להרגיש יופי, נינוחות, ביטחון, ושמחה כלפי הגוף שלו, באופן שמוקרן החוצה.

4) לשים דגש על ההיבטים החיוביים והייחודיים של הגוף שלו ולא על החסרונות או חוסר השלמות.

5) לפרש מידע או אמירות אודות הגוף שלו באופן שנותן דגש להיבטים חיוביים ומסנן או נותן משמעות חדשה וחיובית להיבטים שליליים.

מחקרים בתחום מצאו כי דימוי גוף חיובי, כפי שמתואר מעלה, מקושר לערך עצמי גבוה, הערכה של תפקוד הגוף וקבלת סוגים שונים של מראה חיצוני. כלומר, פתיחות למגוון רחב של מבני גוף והופעות חיצוניות, אשר מגבירה הן קבלה עצמית והן קבלת האחר.

כיצד ניתן לאפיין דימוי גוף?

תחושות, גישות והתנהגויות הנוגעות לדימוי גוף ניתנות לזיהוי באמצעות התייחסות למגוון היבטים בחיי היומיום, חלקם אינם נוגעים באופן ישיר להיבטים גופניים. למשל, על ידי בחינת תחושות של הערכה עצמית, מידת היכולת ליצור חברויות משמעותיות, אופי האינטראקציות החברתיות, קבלה עצמית בהקשר המיני, שמחה בחיי היום יום, יכולת לשלוט על המשקל ואופטימיות כללית ביחס לחיים. 

מדד נוסף לזיהוי ואפיון דימוי גוף הינו מידת הנטייה ל"קבלה חיובית רציונלית", מונח המתייחס למידת הקבלה של הגוף ותפקודיו כמו שהם. קבלה רציונלית חיובית קשורה לתפקוד פסיכולוגי מיטיב, מעבר להיותה מטפחת דימוי גוף חיובי (Cash et al., 2005). ניתן לזהות קבלה חיובית רציונלית באמצעות הנטייה להשתמש בדיבור עצמי רציונאלי המשקף קבלה, וכן באמצעות דרכי התמודדות אדפטיביים אל מול "איומים" על דימוי הגוף. 

כאמור, אותם איומים על דימוי הגוף נוגעים לגורמים יום יומיים, מודעים או לא, אשר עלולים לגרום לנו להרגיש לא טוב ביחס למראה ולתפקוד הגוף שלנו, כגון התייחסות למשקל הגוף, חשיפה לאידיאלים לא מציאותיים של יופי, שיח המעודד דיאטות או נוגע להיבטים גופניים שונים, שקילה אצל גורם רפואי ועוד. 

אז איך נטפח דימוי גוף חיובי? 

להלן מספר כלים לטיפוח דימוי גוף חיובי:

1. הכירו תודה על הדברים שאתם אוהבים ומעריכים בגוף – ערכו רשימה של כל הדברים עליהם אתם מודים ביחס לתפקוד הגוף. שאלו את עצמכם, במה גופי משרת אותי? מה אני אוהבת בגופי? על מה אני מודה לו? הדרך לשינוי מתחילה קודם כל ביצירת הרגשה חיובית ביחס לתפקוד הגוף.

2. גלו מודעות ביחס לדימוי הגוף שלכם – התחילו להקשיב לדיבור הפנימי ולרגשות העולים ביחס לגוף. שימו לב לאופן בו אתם מדברים לעצמכם ולגופכם, האם דיבור זה יוצר הרגשה טובה ונעימה או הרגשה של התגוננות ועלבון. האם השימוש הוא במילים חמות ומחמיאות או שקיימת נטייה לדיבור ביקורתי? על ידי הקשבה לדיבור הפנימי ולחוויה הרגשית אשר עולה במצבים בהם חושבים או מתבוננים על הגוף (למשל בזמן עמידה מול המראה) תוכלו להבחין בגישה ובהנחות היסוד שלכם לגבי המראה החיצוני, ועד כמה הן שולטות בדימוי הגוף שלכם.

3. הגדירו את המטרות שלכם לשינוי – במידה ועולה צורך לשנות משהו ביחס לגוף, ניתן לקבוע יעדים לשינוי מתוך התבוננות מציאותית ונטולת שיפוטיות. נסו להבין את הסיבות לאי שביעות הרצון שעולה ורשמו מה יכול לסייע לשינוי. בין אם מדובר בלקבוע פעילות גופנית, להתחיל תזונה מאוזנת יותר או לאמץ גישה חיובית יותר כלפי הגוף. נסו לכתוב תכנית פעולה עם יעדים מוגדרים מראש שתוכלו לעמוד בהם.

4. שימו לב למה אתם שמים לב – ההחלטה להתנגד למראה ה"אידיאלי", המשווק על ידי המדיה, ובמקום זאת להעריך ולאהוב את הגוף ואת אופן תפקודו, היא המפתח לשינוי דימוי הגוף. בעידן בו המדיה מכתיבה את רגשותינו ואת הערך העצמי שלנו, נטרול השפעה זו, על ידי הפחתת זמן מסך ובחירת המודלים ברשת, עשויה להגביר משמעותית את הרווחה הנפשית.

5. תרגלו תחושת נינוחות עם הגוף באמצעות הרפיית הגוף והנפש – נסו לשלב טכניקות כמו מדיטציה, נשימות ומיינדפולנס. טכניקות אלו עשויות לספק כלים אשר יאפשרו להרפות את איברי הגוף ולחוות נינוחות בתוך ועם הגוף. מחקרים מראים כי תרגול נשימות ומדיטציה באופן קבוע מגביר את רמות הייצור של אנדורפינים במוח, אשר מעלים את התחושה החיובית ביחס לגוף ולהיבטי חיים נוספים. 

6. תרגלו טיפוח עצמי חיובי – טיפול נכון בגוף ותשומת לב לגוף עשויים להגביר את ההרגשה החיובית ולסייע בטיפוח דימוי גוף חיובי. טפלו נכון בגוף שלכם על ידי פעילויות מחזקות ומעצימות. למשל, אמבטיה טובה, טיפוח, השתתפות בפעילות גופנית קבועה, תזונה בריאה ומאוזנת, שתיית מים ושינה איכותית. 

לסיכום, טיפוח דימוי גוף חיובי משמעו לקבל ולחוות תפישות, תחושות, רגשות ומחשבות לגבי הגוף. זאת, באופן מלא כוונה וללא ניסיון לשנות את העוצמה, התדירות, או הצורה. כלומר, טיפוח מודעות כלפי תחושות, מחשבות ורגשות ביחס לגוף עשוי לסייע בהדרגה לטיפוח מחשבות, גישה והתנהלות חיובית יותר כלפיו. כאמור, ניתן לחוות בו זמנית אי שביעות רצון לגבי ההופעה החיצונית ובמקביל להעריך ולכבד את הגוף בדרכים אחרות. קבלה חיובית רציונלית מתייחסת להבנה לפיה ניתן לאהוב ולקבל את הגוף ואת יכולותיו, כפי שהוא, מתוך גמישות וכבוד לשינויי הגוף ומתוך סטנדרטים אישיים פנימיים.

על הכותבת – ד"ר הילה שרון-דוד

ד"ר הילה שרון-דוד הינה מומחית בפסיכולוגיה של הספורט, בריאות וכושר גופני. היא מפתחת שיטת "גופרגש" לתהליכי העצמה והתפתחות אישית על בסיס תנועה בשילוב פסיכולוגיה. ד"ר שרון-דוד משלבת בעבודתה ייעוץ פסיכולוגי לספורטאים בתהליכי מימוש פוטנציאל ושיפור ביצועים.

מקורות

Cash, T. L., Santos, M. T., & Williams, E. F.(2005). Coping with body-image threats and challenges: Validation of the Body Image Coping Strategies Inventory. Journal of Psychosomatic Research, 58, 190–199

Tylka, T. L., & Wood-Barcalow, N. L. (2015). What is and what is not positive body image? Conceptual foundations and construct definition. Body image, 14, 118-129

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך