תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול פסיכולוגי באינטרנט

טיפול פסיכולוגי באינטרנט

ד"ר דרור גרין

בשנת 1999, לאחר שטיפלתי בו בקליניקה שלי במשך שנה, נשלח דן לשליחות בלונדון. בשבועות שלפני הנסיעה הוא התקשה לסיים את הטיפול, ולכן הצעתי לו להמשיך ולהיפגש באמצעות הדואר האלקטרוני. סיכמנו שהוא ישלח לי אימייל בכל יום שישי, ואני אענה לו מדי יום ראשון. כך, מבלי לדעת זאת, הצטרפתי אל חלוצי הטיפול הנפשי באינטרנט, שניצניו הראשונים הופיעו בשנת 1995.

בינתיים הפך הטיפול הנפשי באינטרנט לעובדה קיימת. בישראל קיימים רק מטפלים מעטים המציעים זאת, אבל במחקר שערכתי מצאתי מאות אתרים המציעים טיפול נפשי באמצעות האינטרנט (באנגלית). בתחילה הסתייגו המטפלים הוותיקים מן הטכנולוגיה החדישה, אך כיום מוכר הטיפול באמצעות האינטרנט על-ידי רוב האיגודים המקצועיים של הפסיכותרפיסטים, וכללי-האתיקה כוללים בתוכם גם את התחום החדש.

בניגוד למטפלים, הקהל הרחב קיבל את הטיפול באינטרנט בידיים פתוחות. עבור צעירים שהאינטרנט משמש עבורם כדרך תקשורת יומיומית זוהי אופציה מובנת מאליה, וקלה מאוד לתפעול. הטיפול באמצעות האינטרנט מאפשר למטופלים למצוא את המטפל המתאים להם גם אם אינו מתגורר בקרבת מקום, מתוך מאגרי מטפלים גדולים בהרבה מאלו שיוכל לפגוש פנים-אל-פנים. הטיפול באינטרנט חוסך גם זמן יקר של נסיעות אל המטפל ובחזרה, והוא מאפשר גמישות רבה יותר בקביעת זמני המפגשים. מנהלים רבים, המחלקים את זמנם בין מדינות שונות ומבלים זמן רב בטיסות, יכולים בדרך זו לשמור על הקשר עם המטפל בכל מקום בו יימצאו.

בזכות האנונימיות היחסית של האינטרנט הופך הטיפול באמצעות האינטרנט לנגיש הרבה יותר לקהל עצום שנמנע עד כה מטיפול נפשי, בשל הסטיגמה והחשש להיות מזוהה כמי שנזקק לטיפול מסוג זה. הטיפול באינטרנט מבטיח סודיות ואנונימיות, ומי שנזקק לו יודע שאין כל סיכוי שמישהו יזהה אותו או ידע על הטיפול. גם לכל מי שנמנע ממנו להגיע אל המטפל, בשל נכות או בשל קשיי נגישות, הטיפול באמצעות האינטרנט מהווה פתרון קל ונוח.

איך מתבצע הטיפול הנפשי באינטרנט

רוב המטפלים באינטרנט עושים זאת באמצעות הדואר האלקטרוני. זו, למעשה התכתבות שאינה שונה ממשלוח מכתבים. זה אינו דיאלוג המתרחש בזמן אמיתי, אלא במרווח של יום או יומיים.

יש יתרונות מסוימים לחילופי המכתבים הטיפוליים. היכולת של המטופל לנסח בכתב את מחשבותיו היא תהליך טיפולי, כמו כתיבת יומן. עם זאת, אין זה דומה למפגש הטיפולי פנים-אל-פנים, וחסרה בו האינטראקציה המיוחדת של מפגש כזה היוצרת תחושה של מקום בטוח המאפשר למטופל לצמוח מתוכו.

מעטים יותר מבין המטפלים עושים זאת באמצעות חדר הצ'ט, המאפשר מעין שיחה בזמן אמיתי, באמצעות מסרים קצרים של המטפל והמטופל, המופיעים בזה אחר זה, ונעלמים במהירות. מפגש מסוג זה דומה יותר למפגש פנים-אל-פנים, אך הוא יוצר קצב מהיר מאוד של שאלות ותשובות, המתמקדות תמיד במלים האחרונות שנכתבו, ומעלימות במהירות את מה שכבר נכתב. יתרונו של מפגש כזה נובע מתחושת הדיאלוג הנוצר בזמן אמיתי, וחסרונו מתבטא בקצב המהיר שהוא יוצר, ללא הפסקות לחשיבה ולהקשבה, ובקושי לקיים בו דיאלוג עמוק יותר המתייחס לדברים שנאמרו מוקדם יותר.

למרות שהטכנולוגיה העכשווית מאפשרת קיום שיחות וידיאו באינטרנט, ולמרות שמפגשי וידיאו הם הקרובים ביותר למפגש פנים-אל-פנים, רק מעטים מבין המטפלים מקיימים כך את המפגשים עם מטופליהם. למעשה, מפגשים אלו אינם שונים מן המפגשים פנים-אל-פנים. הם חוסכים את זמן הנסיעות, אך למי שחושש מן הטכנולוגיה הם נחווים כפחות אותנטיים ואינטימיים.

הסיבה העיקרית למיעוט השימוש בווידיאו היא היתרון הגדול שבכתיבה ובתיעוד. הכתיבה האישית היא תהליך פסיכותרפויטי כשלעצמו, ומטפלים רבים מגלים שקל להם יותר 'להקשיב' באמצעות קריאת טקסטים, ושההבנה של טקסטים כתובים בהירה ועמוקה בהרבה מהקשבה לדברים שבעל-פה. גם המטופלים מרגישים שבכתב הם מקבלים מן המטפל הרבה יותר, משום שהתהליך כולו מתועד, ודבריו של המטפל נותרים אתם גם לאחר המפגש הטיפולי.

לפני כשבע שנים פיתחתי את הקליניקה הווירטואלית הראשונה, והיחידה עד כה, באתר 'פסייקום'. הקליניקה הווירטואלית משלבת את היתרונות שבאפשרויות הקודמות, מנטרלת את חסרונותיהן וגם משלבת יתרונות נוספים. ניתן לעשות בה שימוש בזמן לא-אמיתי, כמו בחילופי דואר אלקטרוני, או בצ'ט, או בכתיבה בזמן אמיתי כמו בפורום, המאפשר פתיחת הודעות שונות וכתיבת תגובות ותגובות משנה, ואפשר גם לשלב בה שיחות טלפון ווידיאו. יתרונה הגדול של הקליניקה הווירטואלית בכך שהיא יוצרת עבור המטופל מרחב מוגן, כמו בקליניקה ה'חומרית', והיא שייכת למטופל עצמו (שלא כמו בקליניקה הקלאסית, המטפל מבקר בקליניקה הווירטואלית בזמן המפגש, והמטופל יכול לעשות בה שימוש ולתרגל את העבודה הטיפולית בין המפגשים).

יתרונות הטיפול באינטרנט

מה שמייחד את הטיפול באמצעות האינטרנט, כאשר הוא נעשה בכתב, הוא התיעוד המדויק של הקשר הטיפולי. כך יכול המטופל לשוב ולקרוא את כל התהליך הטיפולי, מתחילתו, ולעשות בכך שימוש בזמן המפגשים וגם ביניהם.

לכתיבה יש יתרון נוסף, משום שעצם תהליך הכתיבה דורש מודעות רבה יותר מאשר לדיבור בעל-פה, והתהליך הטיפולי נעשה עמוק יותר וגם מהיר יותר.

הטיפול באמצעות האינטרנט זול בכעשרים אחוזים מן הטיפול פנים-אל-פנים, והוא חוסך זמן רב של נסיעות אל המטפל ובחזרה. כמו כן מאפשר הטיפול באינטרנט גמישות רבה יותר בבחירת זמן המפגש, וגם מציע למטופלים מבחר רב יותר של מטפלים.

מטופלים הבוחרים בטיפול באינטרנט יכולים להתכונן למפגש, ולהכין מראש טקסטים אותם יציגו בפני המטפל, ובכך יחסכו בזמן וישפרו את יעילות המפגש.

היתרון החשוב ביותר של הטיפול באמצעות האינטרנט הוא היותו שוויוני הרבה יותר מן הטיפול פנים-אל-פנים. במפגש הקלאסי, בקליניקה בביתו או במשרדו של המטפל, קיימים יחסי כוחות ברורים ומטרידים. המטפל מקבל סמכות של 'מרפא' המייצג בריאות נפשית, ידע ויכולת להשפיע, בזמן שהמטופל מגיע תמיד בזמנים של חולשה וחוסר-ביטחון עצמי. למטופל אין כל אפשרות לבדוק את דבריו ועבודתו של המטפל, והוא עשוי להיפגע משימוש לרעה בכוחו של המטפל. ואכן, לא מעטים המקרים בהם מטופלים חשים שנפגעו בידי מי שאמור היה לסייע להם בזמנים קשים. התיעוד הכתוב של הטיפול באינטרנט מחייב את המטפל לקחת אחריות רבה יותר על דבריו, מתוך ידיעה שהם מעידים על האופן בו נעשה הטיפול. המטופל יכול לשוב ולקרוא את הטקסטים שכתב המטפל, וגם את הטקסטים שהוא עצמו כתב, ובמקרה הצורך גם להתייעץ במטפל אחר.

חסרונות הטיפול באינטרנט

הטיפול באמצעות האינטרנט אינו מתאים למי שחושש מטכנולוגיה וממחשבים.

מי שמתקשה לבטא את עצמו בכתב לא יוכל ליהנות מן התיעוד של המפגש הטיפולי, וייאלץ להסתפק בטיפול באמצעות הטלפון או הוידיאו-קונפרנס. גם מי שאינו מתקשה בכתיבה לא יוכל לנצל את יתרונות האינטרנט אם אינו יודע להקליד במהירות סבירה.

החיסרון הגדול ביותר של הטיפול באמצעות האינטרנט, לדעת מבקריו, הוא היעדר שפת-הגוף היוצרת קשר בלתי-אמצעי. טענה זו מושמעת בעיקר על-ידי מטפלים שאינם נוהגים לגלוש באינטרנט, והיא סותרת את העובדה שמאות מיליוני בני-אדם מתקשרים זה עם זה באמצעות האינטרנט, בכתב, בפורומים ובמקומות מפגש וירטואליים, ושהאינטרנט הפך לאמצעי התקשורת הפופולרי ביותר במאה העשרים-ואחת.

הטענה בדבר היעדרה של שפת הגוף מבטאת גם אי-הבנה בסיסית של מהות הטיפול הנפשי. יש הבדל מהותי בין קשר בין-אישי רגיל לבין הפסיכותרפיה. הטיפול הנפשי מתמקד בסיפורו של המטופל, וביכולתו של המטפל להקשיב לו באופן מיוחד היוצר במטופל תחושה של אמון וביטחון, סודיות ותמיכה. למטפלים בנפש אין כל ידע מקצועי בתחום שפת-הגוף, ודווקא היכולת לנטרל את שפת הגוף הוא אחד היתרונות הגדולים של הטיפול באמצעות האינטרנט. עובדה זו היתה ידועה גם לפרויד, שנמנע להתבונן במטופליו, וישב מאחוריהם כאשר הם שוכבים על הספה ומספרים את סיפורם.

מגבלה נוספת היא האפשרות של תקלה טכנית, המפריעה את שטף הטיפול. זו יכולה להיות תקלה אצל ספק האינטרנט, תקלה ברשת החשמל או תקלה במחשב של המטפל או המטופל. מניסיוני האישי, תקלות כאלו זניחות מאוד, וכמעט שאינן מופיעות.

המגבלה העיקרית של הטיפול באמצעות האינטרנט היא היעדר הכשרה והדרכה מוכרים בתחום חדש זה. למרות קיומם של אתרים רבים לטיפול נפשי באינטרנט אין עדיין תוכניות לימודים והכשרה אקדמיים או כאלו המוכרים על-ידי איגודים מקצועיים. רבים מן המטפלים המשלבים את האינטרנט בעבודתם עושים זאת בהתלהבות אך ללא היכרות עם המאפיינים המיוחדים של הטיפול באינטרנט. מי שמחפש טיפול באמצעות האינטרנט כדאי שיבדוק היטב את ניסיונו של המטפל בתחום זה, את יכולת הביטוי שלו בכתב, וכן את הקוד האתי המשמש אותו (באמצעות בדיקת האיגוד המקצועי שאליו משתייך המטפל). כדאי לבדוק את האתר של המטפל, את המידע שיש בו על המטפל ועל גישתו הטיפולית, ועל האופן שבו הוא עושה שימוש באינטרנט לצרכים טיפוליים.

איך למצוא מטפל באינטרנט

באמצעות חיפוש ב'גוגל' קל מאוד למצוא את כל מי שמציע טיפול נפשי באמצעות האינטרנט. אמנם תחום זה אינו מפותח במיוחד בישראל, אך בשנים האחרונות הוקמו אתרים המציעים שירותי טיפול נפשי באינטרנט, וגם מטפלים פרטיים מציעים שירותים כאלו.

כמו בכל חיפוש אחר המטפל המתאים, כדאי לבדוק היטב את הרקע של המטפל, את ההכשרה המקצועית שלו, התעודות שקיבל והשתייכותו לאיגוד מקצועי מוכר. כתבתי על כך בהרחבה בספר 'טיפול נפשי, מדריך למשתמש'. אבל כאשר מדובר בטיפול באמצעות האינטרנט כדאי לבדוק גם את יכולתו של המטפל להציע שירות כזה, ואת הניסיון שלו בתחום זה.

מאחר ועדיין לא קיימת הכשרה רשמית למטפלים באינטרנט, לא ניתן לבדוק את הידע המקצועי של מי שמציע שירות כזה, ולכן כדאי לבדוק את ההצעה על-פי האמצעים בהם עושים המטפלים השונים שימוש.

התנאי הבסיסי למי שמציע טיפול באמצעות האינטרנט הוא אתר מיוחד, שבו מתקיים השירות המוצע. מטפלים שאין להם אתר כזה אינם, בדרך-כלל, מומחים לטיפול באינטרנט, או שאין הם רואים בו מקצוע רציני הדורש השקעה מיוחדת.

התכנים המוצגים באתר האינטרנט מאפשרים לגולשים לבחון את השירות המוצע להם. כדאי לקרוא היטב את המידע המוצג באתר, לבדוק אם הוא מפורט ומדויק, ואם הוא עונה על השאלות הקשורות בתחום זה. חשוב שהתכנים יציגו את תחום התמחותו של המטפל, את הרקע האישי והמקצועי שלו, וכן מידע מקיף אודות הטיפול באינטרנט ואודות השירות שמציע האתר.

חשוב מאוד שהכלים בהם עושה המטפל שינוי יהיו חלק מן האתר, ולא שימוש פשוט בדואר האלקטרוני או בתוכנות צ'ט ציבוריות. כאשר התקשורת בין המטפל נעשית באתר עצמו ניתן להבטיח סודיות באמצעות סיסמה מיוחדת ותוכנות אבטחה.

חשוב לא פחות לבדוק מראש את אמצעי התשלום, ואת האפשרות לשלם ישירות באתר באמצעות כרטיסי אשראי בתוכנה מאובטחת.

כאשר אתם בוחרים להתנסות בטיפול באמצעות האינטרנט עליכם לסמוך תחילה על תחושת הבטן שלכם, ולבחור באתר המעניק לכם תחושת ביטחון ואמון. עם זאת, כדאי לבדוק ולהתנסות במפגש או שניים עם מטפלים אחדים, ולבחור מתוכם את זה המתאים לכם ביותר.

על המטפל-ד"ר דרור גרין

מומחה בינלאומי לטיפול נפשי באמצעות האינטרנט.

תחומי מומחיות:
טיפול/ייעוץ אונליין

אנשי מקצוע בתחום

טיפול/ייעוץ אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך