תפריט נגישות

טיפול מקוון – האם זה באמת עובד?

טיפול מקוון – האם זה באמת עובד?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

טיפול מקוון הוא טיפול נפשי הניתן באמצעות האינטרנט או הטלפון, ולא באופן המסורתי בפגישה ממשית, פנים אל פנים. במציאות החדשה של התמודדות עם וירוס הקורונה, טיפול מקוון הפך לדרך שימושית לשמור על רצף טיפולי ולהיעזר באנשי מקצוע גם תחת תנאי הסגר. איך זה עובד? המטפל יוצר קשר עם המטופל ומתאם איתו שעה בה שניהם ייפגשו לשיחת וידאו באחת מהאפליקציות – Zoom, FaceTime, Google Meet, Skype ועוד. בחלק מהמקרים ובמידת הצורך, ישולבו גם פגישות פנים אל פנים.

כמובן, שרוב האינטראקציות הבינאישיות שלנו כבני אדם, הן אופטימליות כאשר מתבצעות פנים אל פנים, וישנה חשיבות רבה לחוויית האינטימיות הנוצרת בקרבה הממשית. אבל, במסגרת הנסיבות הבלתי רגילות של התפרצות הקורונה, כדאי ואף רצוי לשקול קבלת טיפול נפשי מרחוק.

אז מהם היתרונות בטיפול מקוון?

להימנע מסיכונים בריאותיים מיותרים

בעידן הקורונה מפגשים עשויים לחשוף הן את המטופל והן את המטפל לסיכונים בריאותיים. הבחירה בטיפול מקוון בטוחה יותר ומאפשרת לשמור על ריחוק חברתי. בנוסף, טיפול מקוון יכול להתקיים גם אם יש הכרח של אחד מהצדדים בכניסה לבידוד.

לחסוך זמן וכסף

פגישה טיפולית אורכת בין 45 ל- 50 דקות, אך אם נוסיף לכך את זמן הנסיעה הלוך ושוב, כנראה שנצטרך להקדיש לכך לפחות שעתיים מהיום. טיפולים מקוונים חוסכים את הנסיעה הלוך ושוב אל הקליניקה וכך חוסכים זמן יקר, כמו גם את עלויות הדלק, החניה או התחבורה הציבורית.

גמישות

בחברה המודרנית המספקת מרדף אין סופי אחר המשימה הבאה, עלול להיות מסובך לדחוס פגישה טיפולית שבועית לתוך לוח הזמנים העמוס בעבודה. בטיפול מקוון קל יותר לתאם זמן לפגישה, כך שניתן להתאים את זמני הטיפול גם לאנשים עסוקים במיוחד.

לעולם לא תפגשו מישהו בחדר ההמתנה

יש אנשים שמוטרדים מן האפשרות שיפגשו מישהו שהם מכירים מחוץ לקליניקה, אך בטיפול מקוון זה לעולם לא יקרה. אמנם זהו נושא שיתכן שכדאי להתעכב עליו בטיפול, אך למי מאיתנו שחושש להיחשף או להיקלע לסיטואציה מביכה, זהו יתרון מובהק שיכול לספק הקלה.

מרחק הוא כבר לא בעיה

בטיפול מקוון ניתן לקבל טיפול גם ממטפלים מרוחקים מבחינה גיאוגרפית. כך, מבחר המטפלים והמומחים גדל באופן משמעותי. בנוסף, טיפולים מקוונים יכולים להיות נוחים במיוחד עבור אנשים שמתקשים להתנייד, כמו קשישים או בעלי מוגבלויות.

קל יותר לערב בני זוג ובני משפחה בטיפול

במצבים מסוימים, הכנסת בני משפחה אל תוך התהליך הטיפולי יכולה להועיל מאוד, אך לפעמים עשוי להיות מאתגר להביאם לפגישה בקליניקה. בטיפול מקוון כל מה שנדרש מהם הוא לפתוח את מצלמת הווידאו ולהצטרף לשיחה.

טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים יכולים להפיק מכך תועלת

אחד המרכיבים החשובים בטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים הוא חשיפה לגירויים מעוררי חרדה. כשהחשיפה מתבצעת בבית המטופל ולא בקליניקה, היא יכולה במצבים מסוימים להיות יעילה יותר ולסייע לו להתמודד טוב יותר עם אתגרי היום יום.

המטפל יכול להבין טוב יותר את חיי היומיום

הטיפול המקוון מאפשר הצצה לסביבה הביתית של המטופל. כשהמטפל יכול להתרשם מהמטופל כאשר הוא בבית ואף לראות במו עיניו כיצד הבית שלו נראה, הוא יכול לקבל תמונה מלאה יותר ואולי אף הבנה עמוקה יותר שלו ושל אורח חייו.

לסיכום

בעידן הקורונה, טיפול מקוון הפך להכרח המציאות עבור אנשים רבים. על אף שאין תחליף לאינטראקציה בינאישית שמתבצעת פנים אל פנים, לטיפול מקוון יש יתרונות רבים שכדאי לשקול, והוא אכן יעיל בהפחתת מצוקה נפשית. זכרו שאחד המרכיבים החשובים ביותר להצלחת טיפול, בין אם מקוון ובין אם פרונטלי, הוא יצירת קשר חזק ובטוח בין המטפל למטופל.

מקורות

תקציר מאמרים שפורסמו ב- Psychology Today

www.psychologytoday.com/us/basics/online-therapy https://www.psychologytoday.com/us/blog/think-well/202008/10-advantages-teletherapy

תחומי מומחיות:
טיפול אונליין

אנשי מקצוע בתחום

טיפול אונליין

עוד מאמרים שיעניינו אותך