תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך נראית מערכת יחסים טיפולית? על ייחודיות הקשר הטיפולי

איך נראית מערכת יחסים טיפולית? על ייחודיות הקשר הטיפולי

אהוד עינת

חדר הטיפול הוא מקום בו מתאפשר מפגש בין-אישי ייחודי, אשר עם הזמן עשוי להירקם לכדי קשר קרוב. הייחודיות של הקשר הטיפולי בין מטפל למטופל, המבדילה בינו לבין קשרים אחרים, לא תמיד נהירה למטופל ועלולה להקשות על מטופלים, בעיקר חדשים, להתנהל בסיטואציה.

על כן, חלק משמעותי מתפקידו של המטפל במהלך הטיפול, הוא לגשר על הפערים שעולים אצל המטופל בהתייחס לשונות שמזמן קשר זה. חלק זה רלוונטי כבר בתחילת הטיפול, בו מוצגת התשתית של הקשר הטיפולי.

בהתייחס לכך, עולות מספר שאלות – מה בדיוק מייחד את הקשר הטיפולי? כיצד מתנהלים בו? ומה היא אחריות המטפל בכל זה?

איך מתחילים? ביסוס הברית הטיפולית

לרוב, המפגש הראשון של מטופל עם מטפלת חדשה כרוך בחוסר וודאות גדולה לגבי התהליך הטיפולי, בייחוד אם לא היינו בטיפול בעבר. הסיטואציה הטיפולית, באופן טבעי, עלולה לעורר מתח וחרדה רבים היות והיא מזמנת היחשפות בפני אדם שאיננו מכירים ובמקום חדש לנו.

המטפל לעומת זאת, בדרך כלל יושב בכיסאו במעט יותר נוחות – הוא אינו זר למפגש ולתהליך הטיפולי ואין הוא נדרש להיחשף ולשתף בחייו האישיים, אלא להגיש עזרה למטופל מתוקף הכשרתו המקצועית. על כן, מטבע הדברים, יחסי הכוחות בקשר הטיפולי אינם שוויוניים.

לנוכח המקומות השונים שבהם מתמקמים המטפל והמטופל בסיטואציה הטיפולית, האחראיות היא של המטפל לגשר על הפער הקיים בחדר. מסיבה זו, כבר מהפגישה הראשונה, המטפל והמטופל מבססים ביחד "ברית טיפולית". ברית זו מתייחסת לחלקים מרכזיים בקשר הטיפולי ולהסכמות העולות בתחילת הטיפול, באשר לייעדי הטיפול הנוכחי ולהליכים הטיפוליים שיאפשרו להשיגם. יצירת הברית הטיפולית תומכת בחוויה מיטיבה יותר אצל המטופל, היות והיא מפחיתה את חוסר הוודאות שלו לגבי התהליך הטיפולי ומאפשרת לו לחוש יותר בנוח בסיטואציה. כחלק מייסוד הברית הטיפולית, נהוג לקיים שיח על מספר חלקים מרכזיים לטיפול אשר מרכיבים מעין חוזה עבודה לא כתוב בין המטפל למטופל.

מה כולל לרוב החוזה הטיפולי?

• הצגה עצמית של המטפל הכוללת את הכשרתו המקצועית

• שיח משותף על ייעדי הטיפול והאמצעים למימושם

• הצגה של היקף הסודיות המקצועיות שחלה על הטיפול

• הסדרי התשלום

• הגדרת הזמן, המקום והגבולות הקבועים בהם יתקיים הטיפול – "הסטינג"

מה זה "סטינג" והשמירה עליו לאורך הטיפול

אנשי מקצוע רבים מאמינים כי הסטינג הוא האלמנט הבסיסי ביותר של התהליך הטיפולי מאחר והוא מהווה את המעטפת בו מתקיים הטיפול. לכן, לרוב יעדיפו מטפלים להקפיד על גבולות הסטינג הטיפולי, ולהימנע משינויים תכופים במועד ובמיקום הפגישה.

כיצד השמירה על הסטינג תורמת לטיפול?

• המסגרת הקבועה מעניקה תחושה של יציבות וביטחון בקשר הטיפולי.

• חדר הטיפול מאפשר פרטיות שאינה מתאפשרת באותה מידה במקומות אחרים (למשל במקומות ציבוריים או בדירת שותפים).

• כחלק מגבולות הסטינג, הקשר הטיפולי אינו סימטרי כך שיש נטייה להתמקד בחיי המטופל, כשמנגד המטפל נמנע לרוב מדיבור על עצמו.

• סטינג מוכר ובטוח עשוי לסייע למטופל, בזמנו שלו, להתבטא בצורה ספונטנית ואותנטית יותר.

יחד עם זאת, לאחרונה מגבלות הקורונה טשטשו במעט את גבולות הסטינג ופעמים רבות פגישות טיפוליות נערכות בזום. בכדי לשמור על הסטינג עד כמה שניתן, מומלץ לקיים את פגישות הזום במקומות קבועים ושקטים המאפשרים פרטיות.

הקשר הטיפולי כבסיס לשיח פתוח

היכולת של המטופל להתבטא באופן יותר חופשי וספונטני היא חלק מרכזי בטיפול, ועל המטפל לנסות וליצור מרחב מותאם ובטוח בחדר הטיפול. פעמים רבות, מרחב זה מאפשר למטופל ליזום את נושאי השיחה, כך שמוצגים התכנים שבאמת מעסיקים אותו, ומתאפשרת הערכה של מצבו ושל התקדמות הטיפול. בנוסף לכך, עשוי להתקיים שיח פתוח ונוח יותר על תחושות המטופל בנוגע לקשר הטיפולי.

כמו בכל קשר אחר, לעיתים עולות בטיפול תחושות של כעס, אכזבה, אי-הבנות ותסכולים בין המטפל למטופל. זה יכול להיות כי המטפל אמר משהו שגרם לכם להרגיש לא בנוח, איחר לפגישה או שינה דבר מה בסטינג. אולם בניגוד לקשרים אחרים, הסיטואציה הטיפולית עלולה להעצים תחושות אלו ואף לייצר חווית פגיעה של ממש לנוכח ייחודיות הקשר הטיפולי והציפייה הרבה מדמות המטפל.

מרחב בטוח ונוח המאפשר למטופל להתבטא באופן יותר חופשי בנוגע לקשר הטיפולי, עשוי לצמצם את עוצמות הפגיעה שעלולה להתרחש בטיפול ומאפשר לעצור ולתת מקום לחוויית המטופל כשמתרחשת פגיעה, וכך לאפשר חוויה מרפאת. במצבים אלו, למטפל יש חלק משמעותי ביצירת מרחב כזה, וזאת על ידי הזמנת המטופל להתייחס באופן יותר פתוח לקשר הטיפולי. למשל, באמצעות שאלות כמו "איך הרגשת עם אמירה זו?" או "איך היה לך בפגישה האחרונה?". נסו, פעם הבאה, להקשיב לעצמכם ולזכור עד כמה חשוב למטפל להבין את חווייתכם במהלך הטיפול ולנסות ולהעלות את תחושותיכם באשר לקשר הטיפולי.

על הכותב – אהוד עינת

פסיכולוג בהתמחות קלינית. בעל תואר ראשון בספרות ולשון עברית.

מקורות

Sandler, J & al. (1992), The Treatment Alliance, The Patient and the Analyst , London: Karnac Books, pp 13-22

https://www.betipulnet.co.il/particles/הסטינג_האנליטי_כבסיס_לפונקציית_ההכלה_תקציר_מאמרו_של

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך