תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

4 לפנות בוקר לא נרדמת: טיפול בנדודי שינה בלי לצאת מהמיטה

4 לפנות בוקר לא נרדמת: טיפול בנדודי שינה בלי לצאת מהמיטה

צוות בטיפולנט

מי מאיתנו לא מצא את עצמו מתהפך במיטה ולא מצליח להירדם? רבים מאוכלוסיית הבוגרים סובלים מפעם לפעם מסימפטומים של קשיי שינה, אבל כשזה הופך להיות כרוני יכול להיות שמדובר בהפרעת נדודי שינה (אינסומניה). נדודי שינה גורמים לסבל רב, משבשים את היום ויוצרים מעגל של סבל. החדשות הטובות הן שטיפולים חדשים, פסיכולוגים ותרופתיים, מתפתחים בשנים האחרונות ומסייעים להפחית נדודי שינה. כדי לאפשר ליותר מטופלים ליהנות מטיפולים יעילים וזמינים לנדודי שינה, חוקרים החלו לפתח גם טיפולים מבוססי-אינטרנט המיועדים לאלו הסובלים מהפרעה זו.

דוגמא לטיפול עדכני ומעניין הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס-אינטרנט, שנבדק במחקר מינואר 2017 ונמצא יעיל בהפחתת סימפטומים של אינסומניה אצל הסובלים מכך. לפי המחקר 56.6% מאלו שקיבלו את הטיפול, לא סבלו יותר מאינסומניה בתשאול לאחר שנה. עם זאת, יש לסייג ולציין שבמחקר לא נבדקו מדדים אובייקטיביים של שינה, אלא רק מדדי דיווח עצמי. הטיפול נמצא אפקטיבי יותר ממתן מידע אינטרנטי בנושא בלבד, ויעילותו דומה לזו של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי פנים-אל-פנים.

אז אם אתם סובלים מנדודי שינה, דעו שיש טיפולים שיכולים לסייע לכם לישון יותר טוב. טרם ידוע מתי טיפול זה יוצע בצורה רחבה לציבור, אך עד אז ניתן לפנות למטפלים בתחום טיפול קוגניטיבי-התנהגותי או לחפש מגוון אפליקציות להקלה על נדודי שינה מבלי להצטרך לצאת מהבית (או מהמיטה).

מקורות

Ritterband, L .M., Thorndike, F P., Ingersoll, Karen S., et al. (2017). Effect of a Web-Based Cognitive Behavior Therapy for Insomnia Intervention With 1-Year Follow-up. JAMAPsychiatry. 74(1):68-75

אנשי מקצוע בתחום

הפרעות שינה

עוד מאמרים שיעניינו אותך